Prima pagină > > Articole despre şi pentru nevăzători > Articole pentru învățământul special > JOCURI DE SOCIETATE PENTRU ELEVII CU DIZABILITĂȚI VIZUALE - ADAPTARE
JOCURI DE SOCIETATE PENTRU ELEVII CU DIZABILITĂȚI VIZUALE - ADAPTARE
Instituția de
învățământ: Liceul Special pentru Deficienți de Vedere
Profesor: Cristiana
Cauacean Rosi
Jocul
este o modalitate de dezvoltare intelectuală, interpersonală și fizică a
copilului. Cum reușește copilul cu
deficiență de vedere, care tinde să stea departe de jocuri, să își dezvolte
aceleași abilități și ce pot face părinții și profesorii pentru a-l stimula?
Pentru a înțelege mai bine ce este jocul, vom încerca să îl definim. Adresând
această întrebare mai multor persoane (adulți și copii) am obținut următoarele
definiții:
Jocul
este o activitate bazată pe reguli, care ne detașează de viața cotidiană; Când
ne jucăm suntem într-o altă lume, departe de problemele reale; Jocul
este o schimbare, ne ajută să ne asumăm responsabilități fără consecințe reale; Jocurile
ne ajută să cunoaștem lumea și să ne dezvoltăm deprinderi; Jocurile
ne învață să respectăm norme sociale; Jocurile
sunt activități imaginare, creative; Jocurile
au ca scop relaxarea, participarea, competiția, cooperarea, corectitudinea, petrecerea
timpului cu persoanele din jur;
Acestea
sunt doar câteva din nenumăratele definiții pe care le putem atribui jocului.
Citind cu atenție aceste definiții, observăm că principala calitate a jocului
este aceea de a dezvolta aptitudinile sociale, apoi creativitatea, gândirea și
imaginația. Nu doar copii se joacă! Jocul este plăcut și la vârste adulte
deoarece omul are nevoie de relaxare, de evadare din cotidian.
Primul
lucru important pe care părinții care au copii cu deficiențe vizuale îl pot
face pentru a dezvolta aptitudinile intelectuale, sociale și fizice ale copilului
este să se joace cu ei. Potrivit unui studiu realizat de cercetătorii de la
Universitatea din Washington, creierul are nevoie de iubire și interacțiune
pentru a se dezvolta. Pentru a susține afirmația făcută mai sus, vă voi
prezenta câteva motive enumerate de persoane diferite referitoare la motivația
pentru joc. De ce ne jucăm?
Pentru
a ne relaxa Pentru
a dezvolta strategii Pentru
a învăța să câștigăm dar și să pierdem Pentru
a depăși probleme Pentru
a ne distra Pentru
a învăța într-un mediu fără stres Pentru
a interacționa cu cei din jur Pentru
a îmbunătăți relații, etc.
Pentru
a ne satisface aceste nevoi găsim o varietate de jocuri, însă 90% din acestea
nu sunt accesibile persoanelor cu deficiențe de vedere. Ce putem face în acest
sens? Putem accesibiliza aceste jocuri? Răspunsul este da, însă pentru aceasta
trebuie să găsim materiale potrivite și să cunoaștem câteva reguli de bază.
Principalele
probleme care intervin atunci când vrem să adaptăm un joc pentru persoanele cu
deficiențe de vedere:
Imaginile Număr
mare de piese Piese
mici pe care nu se poate scrie în Braille Piese
care sunt greu de deosebit Informație
multă, prea multe detalii vizuale Direcțiile
de orientare pe tabla de joc Materialele
(carduri subțiri, care se deteriorează ușor) Nevoia
de a păstra jocul cât mai aproape de original Păstrarea
imaginilor pentru a nu deveni plictisitor pentru persoanele care văd Nevoia
de a urmări în mod continuu mutările celorlalți jucători Culori
diferite pentru fiecare jucător Inexistența
diferențelor tactile Marginile
neclare ale tablei de joc Timpul Instrucțiuni
inaccesibile
Pot
exista mai multe soluții pentru rezolvarea unei probleme. Depinde de ceea ce
stabilim ca prioritate: să fie ieftin, să fie ușor de folosit, să poată fi
jucat de mai multe persoane, să fie rezistent în timp, etc.
Iată
câteva idei cu ajutorul cărora putem adapta jocuri diverse pentru persoanele cu
deficiențe de vedere:
Imaginile
Trebuie să stabilim dacă
este necesară sau nu. Dacă este o imagine importantă, ce reprezintă ea, ce
simbol putem alege? Atenție! Dacă înlăturăm imaginile, jocul devine plictisitor
pentru persoanele care văd. Se recomandă realizarea unor hărți simple, a unor
forme și alegerea unor simboluri care vor fi trecute apoi în legendă.
Culorile
Standardizarea sistemului.
Fie utilizăm diferite texturi, fie utilizăm puncte, ca de exemplu: nici un punct
= roșu, 1 punct = galben, etc.
Reprezentări
Utilizarea unor folii de
plastic, table de cuciuc, a modelării 3D (lut, plastilină). Tabla magnetică
este foarte utilă atunci când jocul conține piese mobile.
Marcaje
de orientare
Sensul deplasării pe
tabla de joc poate fi ușor marcat cu 3D paint, pearl marker, etc.
Piesele
jocului
Păstrarea și adaptarea
pieselor cheie, eliminarea celor ce nu sunt absolut necesare. Piesele mobile
trebuie fixate. Pentru aceasta se recomandă utilizarea magneților.
Timpul
Intervalul de timp
necesar se stabilește în funcție de particularitățile grupului.
Legenda
Are rolul de a prezenta
semnificația fiecărei piese.
Instrucțiunile
Instrucțiunile jocului
vor fi scrise în Braille sau cu caractere mărite pentru a putea fi citite ușor.
Regulile jocului trebuie modificate de cele mai multe ori, însă cel mai
important este ca jocul să rămână cât mai aproape de original.
Jocurile trebuie introduse treptat, este necesară
parcurgerea lor de mai multe ori pentru familiarizarea cu tabla de joc,
piesele, regulile jocului, etc. Diferențele individuale influențează nivelul
motivației. Jocul trebuie să fie atractiv pentru toți jucătorii.
Un lucru foarte important în procesul de adaptare a
jocurilor pentru persoanele cu deficiențe de vedere este de a păstra totul cât
mai simplu, cât mai clar.
 Publicat de: Cristiana Adriana Rosi Cauacean în 11.11.2019 Vizualizări: 336 secţiunea: Articole pentru învățământul special
Comentarii:
|