Prima pagină > > Articole despre şi pentru nevăzători > Articole pentru învățământul special > Pianul – ghid pentru copiii cu dizabilități vizuale
Pianul – ghid pentru copiii cu dizabilități vizuale
Instituția de
învățământ: Liceul Special pentru Deficienți de Vedere
Profesor: Cristiana
Cauacean Rosi
Pianul poate fi un bun punct de pornire în studiul
muzicii începând cu vârsta de 2 ani. De ce? Pianul este un instrument temperat,
un instrument solistic care se remarcă printr-o adaptabilitate și expresivitate
aparte. Unii numesc pianul “instrument orchestră” deoarece poate ține locul
unei orchestre armonizându-se ușor cu orice instrument.
Așezarea liniară a octavelor pe claviatură ajută
învățarea notației muzicale iar necesitatea de aplicare a notației muzicale
verticale pe aranjamentul orizontal al claviaturii pianului promovează o
gândire spațială a pianistului. Elevii sunt fascinați de claviatură, o
explorează cu nerăbdare și sunt dornici să învețe. Exercițiul și memorizarea
sunt foarte importante deoarece atât elevii care citesc notația muzicală
Braille cât și ceilalți vor memora înainte să cânte. În ceea ce privește
musculatura mâinilor și simțul tactil, acestea sunt bine dezvoltate prin
exersare periodică.
Pentru un începător teoria muzicii este ceva complet nou
și copilul este incapabil să o lege de experiența sa. Fiecare copil adună pe
parcursul vieții sale experiențe audio, tactile, vizuale urmărind sunete,
imagini și explorând obiecte. Aceste experiențe sunt o bază consistentă pentru
învățarea muzicii și a pianului. Pentru a învăța ceva, gândirea activă a
persoanei trebuie implicată bazându-se pe experiența sa.
Pentru a înțelege și a memora, elevul trebuie să găsească
regularitate și principii de organizare a materialului. Acesta este motivul
pentru care elevul învață regulile gramaticale din limba maternă după ce a
învățat să vorbească cursiv și să scrie. Ca să înțelegem și mai bine procesul,
memorarea unei piese muzicale este asemănătoare memorării unui poem într-o
limbă străină, prin imitarea sunetelor nu prin înțelegerea textului.
Fiecare copil trebuie să experimenteze înainte de a
învăța regulile de aceea propun următorii pași în dezvoltarea abilităților
motorii dezvoltării abilităților motorii fine la pian:
- poziția
corectă la pian
explorarea claviaturii identificarea clapelor negre identificarea clapelor albe identificarea corectă a notelor pe claviatura pianului cu
orice deget identificarea corectă a notelor pe claviatura pianului cu
degetul indicat cântarea notelor cu o durată oarecare cântarea notelor cu durată indicată cântarea notelor fără a ține cont de tempo, dinamică cântarea notelor cu indicațiile de tempo, dinamică
Metoda “hand-under-hand” este utilă atunci când dorim să
demostrăm poziția mâinii la pian, sau când învățăm cântece cu mișcări ale
mâinilor, deoarece permite elevului să “vadă” mâinile profesorului și să înțeleagă
mișcările.
Păstrarea echilibrului între timpul alocat învățării
notației muzicale Braille și timpul alocat cântatului vocal/instrumental este
foarte importantă. Învățarea notației muzicale Braille trebuie inclusă în
lecție ca o parte dintr-un sistem întreg de predare. Însușirea alfabetului
Braille se începe foarte devreme. La grădiniță și clasa pregătitoare se
utilizează manualele pre Braille pentru dezvoltarea simțului tactil și
acumularea noțiunilor elementare. În clasa a I a se începe însușirea
alfabetului Braille și la sfărșitul ciclului primar elevii sunt capabili să
citească cursiv un text literar. Acela este momentul în care este de preferat
să familiarizăm elevul cu notația muzicală Braille. Alfabetul
dezvoltat de catre Louis Braille este un sistem de scriere pentru persoanele
care se confrunta cu probleme de vedere. Literele, numerele u semnele de
punctuatie sunt reprezentate de puncte care ies in relief, astfel pot fie
simtite cu varful degetelor. Sunt utilizate 6 puncte, care sunt aranjate in
doua coloane, cu cate 3 puncte.
ALFABETUL
BRAILLE
Acest sistem de notație a fost aplicat și notației
muzicale. În sistemul de notație Braille, nota muzicală și durata ritmică este
scrisă ca un simbol (în exemplul de mai jos semnele reprezintă notele muzicale
cu valoarea de notă întregă). Notele muzicale sunt scrise ca literele
(d,e,f,g,h,I,j), la care se adaugă unul sau mai multe puncte ce reprezintă
valoarea ritmică (în exemplul de mai jos au fost adăugate punctele 3,6).
Semnele care indică octava în care sunt scrise notele muzicale cât și celelalte
semne sunt așezate înaintea notei/grupului de note. Deoarece multitudinea
semnelor muzicale depășește cele 63 de combinații ale sistemului Braille, multe
semne muzicale sunt alcătuite din două caractere Braille. Multitudinea de semne
poate fi copleșitoare, însă după asimilarea semnelor de bază se introduc
treptat semne de dinamică, ornamentație, etc.
Facând referire la citirea partiturii muzicale, este
esențial să respectăm cele două reguli importante ale pedagogiei:
1. Trebuie să
mergem treptat de la simplu spre complicat.
2. Trebuie să trecem gradual de la specific la abstract.
3. Învățarea după auz este esențială pentru elevi.
Aceasta le dezvoltă atât auzul cât și memoria și atenția. În plus, elevul nu va
face un effort suplimentar să urmărească partitura. Având în vedere
complexitudinea alfabetului muzical Braille, nu se recomandă învățarea notației
în prima fază a studiului.
Fiecare elev are caracteristicile proprii și este capabil
să atingă nivele diferite de performanță în domeniul muzicii, însă beneficiul
pe care muzica îl aduce în viața fiecărui elev este evident. Modul în care
prof
Publicat de: Cristiana Adriana Rosi Cauacean în 08.05.2018 Vizualizări: 243 secţiunea: Articole pentru învățământul special
Comentarii:
|