Prima pagină > > Articole despre şi pentru nevăzători > Articole pentru învățământul special > Curriculum înot nevăzători
Curriculum înot nevăzători

CURRICULUM INOT NEVĂZĂTORI
INSTITUŢIA DE ÎNVĂŢĂMÂNT: Liceul Special pentru Deficienţi de Vedere
PROFESOR AUTOR: Maniu Emese Agnes
Argument: Obiectivul general al disciplinei inot constă
în dezvoltarea aptitudinilor bio-psiho-motrice si formarea capacităţii elevilor
nevăzători de a acţiona asupra acestora în vederea valorificării lor la nivel
maxim în activitatea sportivă competiţională, specifică categoriei de vârstă si
nivelului de instruire, pe fondul menţinerii permanente a stării optime de
sănătate, asigurării unei dezvoltări fizice armonioase si manifestării unei
capacităţi motrice favorabile inserţiei profesionale si sociale.
Inotul contribuie,
prin exersarea cunostinţelor, abilităţilor si atitudinilor pe care le dezvoltă,
la pregătirea elevilor în domeniile de competenţe cheie, definite la nivel
european: comunicare în limba maternă, comunicare într-o limbă străină,
matematică si stiinţe, tehnologia informaţiei si a comunicaţiilor, a învăţa să
înveţi, competenţe interpersonale,
interculturale, sociale si civice, spirit
antreprenorial si sensibilitate la cultură.
Pregătirea sportivă practică într-o disciplină sportivă si participarea
în concursuri pun elevul în situaţii concrete de:
· comunicare
în termeni specifici disciplinei sportive, în limba română si în limbi străine
cu
profesorul antrenor, cu colegii de antrenament/echipă
cu adversarii si arbitrii;
· sesizare a
modificărilor de natură morfologică, funcţională si psihică, generate de
procesul
de antrenament, precum si a substratului biochimic si
fiziologic al reacţiilor organismului în
efort;
· analizare a
aspectelor biomecanice ale procedeelor tehnice specifice disciplinei sportive
de
specializare si acţionarea, după caz, pentru
ameliorarea unor componente ale acestora;
· căutare,
stocare si comunicare, prin mijloacele tehnologiei informaţiei si a
comunicaţiilor,
de date vizând: componentele si metodologia pregătirii
de specialitate în disciplina sportivă
practicată, performanţele actuale realizate pe plan
naţional si mondial, tehnologii eficiente
ale instalaţiilor si echipamentelor din domeniul
specialităţii etc.;
· iniţiere si
întreţinere de relaţii interpersonale, autocontrolul relaţiilor personale în
concordanţă cu comportamentele acceptate si interzise
în disciplina sportivă practicată,
medierea situaţiilor conflictuale care pot să apară pe
parcursul antrenamentelor si al
concursurilor;
·
constientizare a relaţiei dintre drepturi si obligaţii, a implicaţiilor
legitimării sportive, ale
unui angajament sau contract, a corelaţiei dintre
performanţele realizate si susţinerea
materială de care beneficiază, înţelegerea statutului
de sportiv profesionist;
· utilizare a
unor categorii de metode si mijloace eficiente de perfecţionare a componentelor
pregătirii sportive, precum si a instrumentelor de
evaluare ale acestora, care pot fi folosite
independent, corespunzător evoluţiei
personale a parametrilor pregătirii sportivului.
Competente generale:
1. Valorificarea la nivel maxim, în competitii,
a potentialului fizic, tehnic, psihologic si teoretic, dobândit prin pregătirea
sportivă practică.
2. Optimizarea componentelor pregătirii
sportive proprii, prin integrarea cunostintelor si a metodologiei însusite în
pregătirea sportivă practică.
3. Manifestarea
calitătilor de organizator, arbitru si conducător al activitătilor de instruire
si de concurs/competitionale a grupelor de initiere în disciplina sportivă în
care s-a specializat.
4. Evaluarea obiectivă a randamentului sportiv
propriu, al partenerilor si al adversarilor.
5. Manifestarea constantă a unui comportament
bazat pe respect fată de reguli, adversari, organizatori, arbitrii si
spectatori.
Valori si atitudini
·
Dorinta de autoperfectionare si perseverentă în atingerea si depăsirea
obiectivelor de instruire si de performantă prestabilite.
·
Manifestarea spiritului competitiv în activitătile de antrenament si competitionale.
·
Simtul datoriei si responsabilitatea în pregătire si concurs.
·
Respect fată de reguli, parteneri, adversari, arbitri, spectatori.
·
Manifestarea spiritului de fair-play, atât în activitatea sportivă cât si în
viata socială.
·
Disponibilitate pentru colaborare cu partenerii, pentru initierea si mentinerea
relatiilor inter-umane.
·
Obiectivitate în aprecierea randamentului propriu, al coechipierilor si al
adversarilor.
· Optiunea
pentru o viată sănătoasă si echilibrată, pentru adoptarea unui regim de
activitate care să îmbine
armonios efortul fizic cu cel intelectual,
solicitarea cu refacerea, timpul ocupat cu cel liber
Competente specifice si continuturi
C.G. 1 - Valorificarea la nivel maxim, în competitii, a potentialului fizic, tehnic, tactic, psihologic si teoretic, dobândit prin pregatirea sportiva practică.
Competente specifice
|
Continuturi
|
1.1
Realizarea eforturilor generale
impuse de antrenamente si
întreceri
|
Indici
somato-functionali:
-
Proportionalitate corporală
-
Înăltime si greutate
-
dezvoltare fizică armonioasă
-
dezvoltarea aparatului cardio
respirator
Deprinderi
si priceperi motrice:
-
miscarea brate, picioare specifice
stilului
-
coordonarea miscarilor organismului ca
intreg specifice stilului
Calităti motrice de bază
-
de reactie
- de
executie
-
de repetitie
-
de deplasare pe spatii restrânse
-
dinamică a tuturor grupelor musculare
-
orientare spatio-temporală
-
coordonare generală si segmentară
-
echilibru dinamic
-
generală
-
aerobă
-
mixtă
-
stabilitatea articulatiilor membrelor
|
1.2.
Sustinerea eficientă a efortului
specific solicitărilor în
antrenamente si întreceri.
|
Indici
somato-functionali specifici:
-
corp bine proportionat
-
înăltime medie,si înaltă
-
masă musculară medie
Calitati motrice
specifice:
-
de reactie
-
de executie
-
de repetitie
-
de deplasare pe spatii restrânse
-
dinamică a tuturor grupelor musculare
-
orientare spatio-temporală
-
coordonare generală si segmentară
-
echilibru dinamic
-
generală
- anaerobă
-
aeroba
-
mixtă
-
coordonarea segmentelor fată de corp
-stabilitatea
articulatiilor membrelor
|
1.3.
Utilizarea adecvată în întreceri a
procedeelor tehnice însusite.
|
Procedee
tehnice de bază:
-
Craul
-
Spate
-
Bras
-
fluture
Procedee
tehnice specifice postului:
-
specific stilui dominant
|
1.4.
Initierea oportună a
actiunilor
tactice individuale în întreceri.
|
-
Viteza de reactie la blokstart
-
Viteza bataia picioarelor
-
Viteza miscarii bratelor
Publicat de: Maniu Emese Agnes în 10.12.2018 Vizualizări: 273 secţiunea: Articole pentru învățământul special
Comentarii:
|
|