Prima pagină > > Articole despre şi pentru nevăzători > Articole pentru învățământul special > Ghiduri de interviu pentru cadrele didactice care predau elevilor cu dizabilităţi
Ghiduri de interviu pentru cadrele didactice care predau elevilor cu dizabilităţi
Ghiduri de interviu pentru cadrele didactice care predau elevilor cu dizabilităţi vizuale. Autor :prof. Luca Olimpia Lorelei, Liceul Special pentru Deficienţi de Vedere Produse intelectuale 1 (O1: Evaluarea nevoilor): Ghid de interviu pentru cadrele didactice care predau elevilor cu dizabilităţi vizuale. Interviuri: Introducere- Structura propusă Datele pentru dezvoltarea studiului de evaluare a nevoilor vor fi obţinute prin interviurile semi-structurate. Acest tip de interviuri este organizat printr-un ghid e interviu în jurul mai multor axe/ aspect. Întrebările aunt organizate în jurul acestor axe. Totuşi, acest tip de interviu oferă cercetărorilor flexibilitatea pentru alte întrebari, clarificări etc. oferind în acelaşi timp posibilitatea intervievaţilor de a exprima propriile opinii sau să îşi descrie propriile experienţe (Cohen & Manion, 1994). Sunt propuse două ghiduri de interviu. Primul ghid se adresează profesorilor care predau la elevi cu dizabilităţi vizuale şi care au experienţa vizitelor şcolare la muzeu, iar al doilea adresează profesorilor cu elevi cu dizabilităţi vizuale care nu au experienţa vizitelor şcolare la muzeu. Coordonatele principale care constituie structura interviurilor sunt următoarele: Experienţe şi consideraţii asupra muzeelor Aspecte privind accesibilitatea (facilitări şi bariere) Interacţiuni sociale ( cu personalul muzeului, alţi vizitatori) Recomandări/ Sugestii Întrebările propuse sunt organizate în jurul acestor coordonate. Deoarece interviul este caracterizat ca fiind semi-structurat, cercetătorii au flexibilitatea de a întreba intervievaţii mai multe informaţii pentru a aprofunda înţelegerea şi a evita confuzia şi ambiguitatea. Ghid de interviu I- Profesori care predau la elevi cu dizabilităţi vizuale şi care prezintă experienţa vizitelor şcolare la muzee. Vizite şcolare la muzee - Ce tipuri de muzee aţi vizitat cu elevii dvs.? - Muzeul pompierilor din cadrul Inspectoratului Județean pt Urgențe Cluj
- Muzeul Unirii de la Alba ��"Iulia
- Există o procedură de selecţie a unui anumit muzeu pe care urmează să îl vizitaţi cu elevii dvs. (criteriu specific)? Nu, au fost acivității organizate independent de vreun criteriu - Aţi realizat pregătiri speciale înainte de a vizita un muzeu cu elevii dvs.? - Le-am comunicat doar locația fară multe detalii
- I-aţi pregătit pe elevii dvs. la ce să se aştepte în timpul vizitării muzeului? - Doar ca idee generală le-am povestit ce vom vedea și ce reprezintă exponatele
- Ce tipuri de experienţe educaţionale au avut elevii dvs. în timpul vizitei la muzeu (program educational, tur complet cu ghid, altele)? La primul muzeu ne-a însoțit ghid care le-a povestit istoria pompierilor din România, sistemul de stingere a incendiilor de-a lungul timpului, și le-a permis elevilor să atingă exponatele ceea ce a fost relevant pentru copii. La Muzeul Unirii turul a fost făcut fară ghid iar exponatele erau protejate de vitrine, deci copiii nu le-au putut atinge. Explicația din partea profesorilor a fost insuficientă pentu ei fiind multe date istorice mai greu de procesat și peste neivelul lor de înțelegere. Concluzia finală pentru ei a fost că au vizitat un muzeu care are ceva important din istoria românilor dar fără ceva concret pentru ei. Sunt muzee pe care aţi dorit să le vizitaţi dar nu aţi reuşit datorită dificultăţilor de accesibilitate? Muzeul de artă, Muzeul farmaciei, Muzeul de istorie.
Acces la muzee şi exponate - Precizaţi modalitatea de acces a elevilor dvs. la exponatele din cadrul muzeelor? Însoțiți de profesori dar fără a le fi permis să exploreze exponatele. - Au fost factori negativi care au împiedicat accesul pentru elevii dvs. în timpul vizitelor şcolare la muzeu? Atiudinea angajaților muzeului care nu permiteau explorarea tactilă a exponatelor pentru a nu le deteriora. - Au fost factori pozitivi care au facilitat accesul elevilor dvs. la expoziţiile din cadrul muzeului? Faptul că li s-au oferit informații în plus, cu descrierea mai detaliată a exponatelor. - Aţi fost implicat într-o colaborare anterioară cu personalul din cadrul muzeului Dar în timpul sau după realizarea vizitei? Nu - Sunteţi mulţumit de personalul şi serviciile oferite din cadrul muzeului? Depinde de muzeu. Dar în general da. C. Rolul muzeelor în educaţie şi incluziune socială - Credeţi că vizita la muzeu poate contribui la educarea elevilor cu dizabilităţi vizuale? - Dacă da, cum anume? Le oferă copiilor sentimentul că sunt parte a societății în care trăiesc, contribuie la formarea personalității și la instruirea lor în variate domenii. - Dacă nu, care ar fi motivele? - Credeţi că vizitele la muzeu pot contribui la incluziunea socială a elevilor cu dizabilităţi vizuale? - Dacă da, cum anume? Prin formarea apartenenței la un grup, prin formarea abilităților sociale. - Dacă nu, care ar fi motivele? D. Recomandări/ Sugestii - Care sunt sugestiile dvs. privind îmbunătăţirea accesului la muzee pentru persoanele cu dizabilităţi vizuale? Permiterea explorării tactile a exponatelor însoțită de detalii și descrierea lor cu comparații relevante pentru copilul deficient vizual. - Descrieţi sau subliniaţi rolul pe care îl au profesorii elevilor cu dizabilităţi vizuale în cadrul parteneriatelor de colaborare între şcoli şi muzee. De a sugera diferite modalități de prezentare pentru angajații muzeelor cu specific pentru deficiența vizuală (exemple concrete, distanța de la care un copil poate să perceapă un obiect, modul de învățare tactil kinestezikă dacă este cu cecitate, etc,) - Care sunt recomandările dvs. pentru îmbunătăţirea colaborării dintre muzee şi profesorii elevilor cu dizabilităţi vizuale? Parteneriate care să permită adaptarea mediului (unele materiale să poată fi atinse, materialele prezentate să fie accesibile nivelului de înțelegere a copiilor, fără prea multe date tehnice ; mai mult concrete ) și înîlniri între profesori și angajații muzeelor penru familiarizarea acestora din urmă cu particularitățile copiilor cu deficiențe vizuale. Ghid de interviu II- Profesori care predau la copii cu dizabilităţi vizuale care nu prezintă experienţa vizitelor şcolare la muzee A. Vizite şcolare la muzee Care sunt motivele pentru care nu aţi organizat până acum o vizită la muzeu cu elevii dvs.? Care este opinia dvs. privind relaţia sau interacţiunea dintre muzee şi persoanele cu dizabilităţi vizuale? V-ar plăcea să vizitaţi un muzeu cu elevii dvs. cu dizabilităţi vizuale? Dacă da, vă rugăm să explicaţi……………… Dacă nu, vă rugăm să explicaţi………………… Accesul la muzee Care sunt activităţile din cadrul unui muzeu pe care aţi dori să le realizaţi împreună cu elevii dvs. cu dizabilităţi vizuale? Care credeţi că sunt serviciile necesare pentru elevii dvs cu dizabilităţi vizuale pentru a asigura accesul la exponatele din cadrul muzeului? Exponate duble care pot fi atinse sau zone din muzeu care nu se deteriorează și pot fi exporate. În opinia dvs. există factori care pot împiedica accesul elevilor cu dizabilităţi vizuale la muzee? Da, regulamentul muzeelor care nu permit atingerea exponatelor. Ce aşteptări aveţi din partea personalului muzeului în timpul unei vizite şcolare la muzeu? O mai mare înțelegere și explicații concrete. C. Rolul muzeelor în educaţie şi incluziune socială - Credeţi că vizita la muzeu poate contribui la educarea elevilor cu dizabilităţi vizuale? - Dacă da, cum anume? Le oferă informații despre un anumit domeniu, este o experiență concretă, trăită nu citită sau prezentată de profesori. - Dacă nu, care ar fi motivele? - Credeţi că vizitele la muzeu pot contribui la incluziunea socială a elevilor cu dizabilităţi vizuale? - Dacă da, cum anume? Le oferă copiilor experiențe concrete pe care ceilalți copii le au în mod normal acesta contibuind la formarea interacțiunilor sociale. - Dacă nu, care ar fi motivele? D. Recomandări/ Sugestii - Care sunt sugestiile dvs. privind îmbunătăţirea accesului la muzee pentru persoanele cu dizabilităţi vizuale? - Descrieţi sau subliniaţi rolul pe care îl au profesorii elevilor cu dizabilităţi vizuale în cadrul partneriatelor dintre şcoli şi muzee. - Care sunt recomandările dvs. pentru îmbunătăţirea colaborării dintre muzee şi profesorii elevilor cu dizabilităţi vizuale?
Publicat de: Olimpia Luca Lorelei în 11.04.2018 Vizualizări: 330 secţiunea: Articole pentru învățământul special
Comentarii:
|