Prima pagină >
Divertisment >
Muzeu virtual > Mesaj peste munţi şi văi - Petre ABRUDAN
Muzeu virtual
Galeria Naţională
Muzeul Naţional de artă Cluj
Mesaj peste munţi şi văi - ABRUDAN Petre
Promovând încă dintru început o artă adânc ancorată în structura intimă a spiritualităţii autohtone, Petre Abrudan (1907-1979) va efectua cu mijloacele tipice limbajului pictural o mutaţie în direcţia perpetuării unor constante spirituale. Animată de un asemenea major ideal creaţia sa a evitat permanent gestul pornit din raţiuni de divertisment, implicându-se profund într-o problematică în măsură să releve cu nerv şi autentici¬tate realitatea devenirii noastre istorice. Ceea ce dă unitate stilisticii sale în devenirea sa perpetuă este acel nerv constructiv pe care se întemeiază structura imaginii, ipostaziere modernă şi originală a staticii monu¬mentale specifice hieratismului bizantin. Ii mai este caracteristic acestui limbaj pe întreg parcursul timpului permanenta căutare şi revelare a disputei surde dintre spirit şi materie, având drept rezultat desprinderea motivului din sfera anecdoticului şi investirea lui cu forţa de cuprindere şi întruchipare a unei realităţi gene-ral-umane. Sesizând rostul funcţional al stilizărilor prezente frecvent în fondul de aur al tradiţiei populare şi culte autohtone, unde sobrietatea armoniilor şi simţul sintezei este atât de pronunţat, Abrudan s-a văzut încurajat în efortul său de abstractizare. S-a păstrat mereu pe făgaşul structurii apolinice a fondului etnic naţional, conferind expresiei nobila respiraţie a organicului. Considerând vibraţia lirică limitativă în compara¬ţie cu capacitatea unei privelişti de a exprima nu numai dimensiunea geografică, ci şi spirituală a unui climat, după 1965 (verile şi le petrece la Bârsana şi Hideaga, sate situate în inima Maramureşului) Petre Abrudan se interesează tot mai asiduu şi în peisaje (ca şi în compoziţii, precum Mesaj feste munţi şi văi, 1974) de sinteza formală. Forme de relief, oameni, case şi pomi, stilizate şi logic orânduite, sunt plasate în ambianţa unor tonuri cristaline şi pure, majestuoasa lor apariţie fiind profilată pe fundaluri în diafane volatilizări de albastru şi violanceu, atât de caracteristice intensităţilor luministice nord-transilvănene. (N.L.) Înapoi la lista lucrărilor
|