Sari la conţinut

ENGLISH ENGLISH Language | ROMÂNĂ Limba ROMÂNĂ

+ Mărește textul - Micșorează textul

Caută Prima pagină  Contact


Muzeu virtual


Galeria Naţională
Muzeul Naţional de artă Cluj



Portretul avocatului Atanasiade - GRIGORESCU Nicolae



Dacă opţiunea lui Nicolae Grigorescu pentru plein-air este hotărâtoare pentru orientarea sa spre peisaj şi pentru asumarea şi dezvoltarea originală a unei viziuni picturale novatoare, ea determină şi schimbări radicale în creaţia sa portretistică. Urmărind evoluţia portretului grigorescian, începând cu primele lucrări de factură academică, realizate cu mijloacele clar-obscurului de atelier şi trecând prin clar-obscurul romantic al unei etape intermediare, în care accentul se deplasează semnificativ spre exprimarea, sub imperativul sincerităţii absolute, a vieţii interioare a modelelor, constatăm că în perioada maturităţii, pictorul inovează şi în cadrul genului portretistic. In portretele acestei perioade, linia, dinamizată, încetează să delimiteze formele, care se încheagă spontan din expresive pete de culoare vie, luminoasă. Virtuozitatea pe care artistul o câştigă în transpunerea pe pânză a unor chipuri construite din culoare, aşternută cu o pensulaţie dinamică, alertă, atentă nu numai la fizionomie, ci mai ales la expresie, nu la detalii - ci la atmosferă, conferă portretelor o vie sugestivitate, potenţând subtilitatea în sugestia trăirilor interioare. Operă de maturitate (datată de Virgil Cioflec în anul 1879), portretul compoziţional al avocatului Atanasiade (figurând în Pinacoteca Cioflec cu nu mele Fecior boieresc şi cunoscut de asemenea sub numele „Vechilul") este realizat cu dezinvoltura unui dublu mare maestru: al portretului psihologic şi al peisajului în plein-air.

(L.D.)

Înapoi la lista lucrărilor

Site creat din 2006 și dezvoltat până în 2024 de Departamentul IT Pontes