Prima pagină >
Divertisment >
Muzeu virtual > Alee la Sighet - Simion HOLLOSY-CORBUL
Muzeu virtual
Galeria Naţională
Muzeul Naţional de artă Cluj
Alee la Sighet - HOLLOSY-CORBUL Simion
In cazul lui Simion Corbul-Hollosy (1857-1918) reputaţia profesorului a depăşit-o cu mult pe aceea a pictorului,
cu toate că şi în sfera creaţiei originale s-au înregistrat revelatoare izbânzi cromatice şi spirituale. Explicaţia
survine de la efectele spectaculoase şi benefice ale generoasei sale vocaţii de pedagog, care va modela solid
şi durabil sensibilitatea a peste 1.000 de tineri care i-au stat în preajmă; frecventând mult căutata sa şcoală
particulară de pictură pe care a deschis-o la München (în 1886), transferându-i pe timp de vară statutul şi eficacitatea
Ia Baia Mare (1896-1901), Fonyod-Balaton (1902), Hunedoara (1903) şi Teceu (până la sfârşitul
vieţii, cu două întreruperi estivale când îşi instaurează tabăra la Sighetul Marmaţiei (oraşul natal) în 1913 şi
Gilău-Cluj, 1915). Ca ripostă la rigiditatea soluţiilor academice promovate în ateliere conduse de pictori cu
prestigiu în epocă precum Azbe, Knirr sau Lenbach) Hollosy câştigă rapid simpatia a zeci de cursanţi proveniţi
din ţări central şi est-europene, cărora li s-a recomandat cu insistenţă să substituie rutina oficializată cu
vibraţia poetică a plein-air-ului. Principiile şi îndemnurile sale practice s-au dovedit fertilizatoare, la Baia Mare
constituindu-se în timp un centru artistic a cărui reputaţie avea să depăşească curând fruntariile provinciei.
Intre sistemul pedagogic „hollosyan" şi factura soluţionărilor formale aplicate în procesul propriei creaţii
există coeziune, o certă unitate de gând şi de finalitate estetică. După un început în care prioritate au avut-o
abordările pline de sinceritate şi nerv, inspirate de realităţile mediului rustic, Hollosy se orientează spre
transpuneri mai subtile, cu răsfrângeri către poetica simbolistă şi postimpresionistă. Peisajul din galeria
Muzeului clujean, Alee la Sighet (1913) recomandă robusta vitalitate a unui temperament care se exprimă
printr-un tensionat duet nervos, apelând la dense împăstări de verde, fin modulate de infiltrările unui galben
solar care face ca suprafaţa picturală să primească o tonică vibraţie. (N.L.) Înapoi la lista lucrărilor
|