Prima pagină >
Divertisment >
Muzeu virtual > Dans - Egon Marc LOVITH
Muzeu virtual
Galeria Naţională
Muzeul Naţional de artă Cluj
Dans - LOVITH Egon Marc
Sculptorul Egon Marc Lovith (n. 1923) aparţine ambianţei clujene, fiind elev şi profesor de sculptură la Institutul de Arte Plas¬tice „Ion Andreescu". Viaţa lui Lovith este deosebit de zbuciumată ca şi a întregii sale familii. Născut la Cluj, pleacă cu familia în 1926 în Mexic, ca apoi după mari privaţiuni să revină în 1936. în perioada Diktatului, ca toţi evreii din Transilvania şi fami¬lia Lovith este dusă la muncă forţată la Baia-Mare şi apoi la Torokbâlint. Apoi, prin cedare de către autorităţile hortiste forţelor fasciste germane, familia este internată în lagărele Tiirkheim şi Dachau. în aprilie 1945 Lovith este eliberat de forţele militare americane, revenind la Cluj împreună cu soţia sa (restul familiei fiind decimată). Cu toate aceste îngrozitoare experienţe, artis¬tul îşi păstrează dragostea pentru arta plastică. Opera sa cuprinde atât sculptură, cât şi pictură, grafică. Prima etapă începând din 1954 este axată pe o înţelegere în stil expresionist al artei determinată de suferinţele îndurate de artist, dar şi de relaţiile acestuia cu formulările plastice ale expresionismului (ciclul Holocaust, etc). Prin anii '60 artistul devine receptiv la o nevoie de interiorizare a demersului artistic, aderă la o altă înţelegere a sculpturii ce urmăreşte esenţializarea formei plastice. înscriindu-se în orizontul lui Arhipenko, Lovith inovează acordând egală importanţă plinului şi golului în sinteza formei, ajungând la un limbaj propriu, original, plin de poezie si muzicalitate. Expoziţia din 1973 la Galeria „Apollo" din Bucureşti este manifestarea deplină a acestui nou mod de a înţelege sculptura (sculptorul are de altfel un palmares expoziţional impresionant în ţară şi străinătate). Aria motivelor sale evidenţiază permanenta căutare a sensurilor esenţiale ale vieţii - personajele sunt ipostaze ale îndoielii, creaţiei, bucuriei, dansului, etc Lucrarea Dans, 1970, din patrimoniul nostru este o adevărată emblemă, ce provine din epurarea realului, întemeindu-se pe un dialog cu materialul - alabastru, a bucuriei. (A.R.) Înapoi la lista lucrărilor
|