Sari la conţinut

ENGLISH ENGLISH Language | ROMÂNĂ Limba ROMÂNĂ

+ Mărește textul - Micșorează textul

Caută Prima pagină  Contact


Muzeu virtual


Galeria Naţională
Muzeul Naţional de artă Cluj



Portretul soţiei artistului - SMIGELSCHI Octavian



Activitatea lui Octavian Smigelschi la sfârşitul secolului al XlX-Iea şi în perioada înnoirilor stilistice de după 1900 marchează în arta românească apariţia unui căutător înzestrat, care a oferit în special pentru arta monumentală religioasă soluţii ce au deschis un nou drum. Format sub influenţa Renaşterii italiene prin studiile făcute în Italia, dar cucerit totodată de frumuseţea picturii vechi româneşti din bisericile muntene, oltene, moldovene şi bucovinene pe care le-a vizitat, Smigelschi a introdus în pictura sa un anume personaj ce vrea să amintească de tradiţia românească şi căruia i-a transmis o încărcătură psihologică mereu mai bogată. La acest rezultat a contribuit şi efortul său de a aborda tema compoziţiilor simboliste cunoscute prin operele pictorilor germani văzute la Miinchen. Pe drumul acestor căutări Smigelschi s-a definit şi abordând o pictură de gen românească menită a eterniza viaţa si caracterul ţăranului român. Subiectele în care portretul joacă un rol important sunt: Bobotează, Miruitul, înmormântarea românească, Strana, Portiţa. Pentru lucrările Strana şi Portiţa, în special, artistul a executat o serie de studii urmărind aspecte realiste şi psihologice. Studiile sunt' executate în pastel, ulei şi tempera şi reprezintă cele mai desăvârşite creaţii în materie de portret. Portretele de femeie exprimă naivitatea, curiozitatea, delicateţea. Modelul ţărăncuţei pentru Portiţa sau Strana este adesea tânăra sa soţie. Portretul reprodus se înscrie în seria acestor căutări şi este pictat în perioada 1906- 1908. Ilustrează elocvent aceiaşi abordare calmă, fără accente, cu o susţinută analiză psihologică

(G.M.)

Înapoi la lista lucrărilor

Site creat din 2006 și dezvoltat până în 2024 de Departamentul IT Pontes