Prejudecăţile văzătorilor despre nevăzători şi invers
Moderator: Manu
Din numarul total de absolventi valizi doar un procent destul de mic pot sa munceasca in domenii intelectuale care sunt relativ bine platite. Deci este foarte normal sa ne asteptam ca si din randul nevazatorilor doar un procent mic sa poata face acelasi lucru. Ba chiar ar fi normal sa ne asteptam la un procent si mai mic, fiindca pentru nevazatori este in mod evident mult mai greu, nu fiindca orbii ar fi mai prosti.
Pe de alta parte, datorita faptului ca nevazatorii nu prea au multe sanse de a se indrepta catre multe alte meserii, ar fi de asemenea de asteptat ca ei sa considere normal sa faca eforturi mai mari ca sa invete mai mult, dar pentru asta este nevoie de o mai buna educatie, facuta cu pasiune, educatie care de obicei se face de catre familie. Insa in final... fiecare face cat poate.
Eu cred totusi ca elevii orbi nu sunt bine educati, ca nu sunt bine pregatiti, dupa cum sunt de fapt de parere ca nici elevii valizi nu sunt suficient de bine pregatiti si educati.
Pregatirea elevilor, in domeniul limbilor straine de exemplu, sau al informaticii, ca doua exemple de domenii accesibile, nu consta doar in predarea materiei asa cum scrie in programa scolara ci si in alte activitati care sa ii faca pe elevi sa iubeasca de-a dreptul anumite materii care sa ii ajute sa poata munci apoi in aceste domenii.
Cei care ii pregatesc pe elevi ar trebui sa ii invete de exemplu nu doar sa traduca, ci cum sa castige bani facand traduceri, fiindca acesta este scopul final, iar pentru a ii invata asta nu este suficient sa li se spuna doar ca trebuie sa se angajeze ca traducatori intr-o firma, ci sa le spuna si ce ar putea face pentru a se putea angaja intr-o astfel de firma. Ma indoiesc ca elevilor care ar putea avea cat de cat abilitati in acest domeniu li s-a dat macar o lista cu firmele de traducatori din localitatea lor, sau ca li s-a prezentat in ce domenii se fac de obicei traduceri, sau care dintre ele sunt mai bine platite, sau traducatorii in care limbi sunt mai bine platiti prin call centere, sau cam cate call centere care au nevoie de traducatori exista in localitate, sau daca ei ar mai trebui sa stie si altceva pe langa limba straina pentru a se putea angaja acolo, sau ce facultati in domeniul limbilor straine exista si cam care este concurenta si la care dintre sectii ar fi mai potrivit pentru fiecare in parte sa dea examen etc.
Si exista multe multe altele pe care elevii ar trebui sa le stie inca inainte de a da un examen la o facultate, lucruri pe care profesorii in domeniul limbilor ar trebui sa le stie si de care eu evident ca habar nu am si pe care ar trebui sa le transmita elevilor. Asta mai ales in scolile speciale, fiindca dupa ce incep facultatea, acolo profesorii nu mai au o legatura atat de stransa cu studentii, fie ei vazatori sau nevazatori, si fiecare se descurca pe cont propriu.
Iar in domeniul informaticii la fel. Sigur apar din cand in cand elevi nevazatori care se descurca singuri sau cu sprijinul si sfaturile familiei, insa nu toti elevii au norocul sa se nasca intr-o familie care ii poate sprijini cu sfaturi.
Ma distrat intrebarea Rodicai referitoare la ce fac scolile speciale ca sa ii ajute pe
elevi sa isi gaseasca un loc de munca.
Era retorica, evident, si in actuala forma de organizare a invatamantului de stat nici nu stiu cum s-ar putea rezolva, adica care dintre profesori ar trebui sa faca toate eforturile pentru a ii ajuta pe elevi. Probabil toti in domeniul lor, dar pe langa acele domenii mai este nevoie de multe altele dupa cum am spus.
De fapt sincer vorbind cred ca aceasta orientare catre educatia completa la varsta liceului nu este cea mai potrivita, fiindca de multe ori la acea varsta elevii inca nu stiu sigur in ce domeniu le-ar placea sa munceasca, insa problema este ca dupa ce termina liceul, la facultate sunt pe cont propriu si se descurca fiecare cum poate daca poate.
Ideal ar fi ca orbii care sunt inca studenti sa poata fi sprijiniti si implicati in proiecte care sa ii ajute. Studentii vazatori pot face parte din organizatii studentesti, si nu doar cu numele, ci chiar pot face munca voluntara, pot contacta firme pentru a strange fonduri, pentru a promova proiectele lor, pot organiza proiecte in care sa implice firmele, pot face internship-uri in diverse firma inca in perioada studentiei, iar din toate acestea au de invatat, vad ce se munceste in unele firme in care ulterior si ei vor dori sa munceasca, isi fac relatii directe si unele firme ii angajeaza oficial inca de cand sunt studenti etc.
Ei bine, pentru studentii orbi cred ca este ceva mai greu sa faca aceleasi lucruri, si ar fi extraordinar daca si pentru ei ar putea organiza cineva proiecte in care sa fie implicati pentru ca ulterior sa poata concura si ei cat de cat pe piata fortei de munca cu colegii lor valizi.
Doar ca asemenea proiecte ar fi costisitoare, ar trebui sa se faca pentru un numar relativ mic de studenti, ar fi dificil de facut, iar atunci ajungem la concluzia ca poate orbii tineri ar trebui sa fie ajutati inca la nivelul liceului. Nu fiindca ar fi cea mai potrivita solutie, ci fiindca alta mai buna cred ca nu prea exista.
Oricum, acestea sunt doar discutii, fiindca sigur ca nu se va imbunatati dintr-o data sistemul de invatamant de stat nici pentru vazatori, deci probabil ca nici pentru orbi, si din pacate probabil ca nu va aloca cineva fonduri pentru sprijinul celor catorva studenti nevazatori.
Asa ca ajung din nou la concluzia ca solutia cea mai buna este ca fiecare sa incerce sa se informeze si sa studieze pe cont propriu, chiar daca nu este solutia cea mai usoara.
Pe de alta parte, datorita faptului ca nevazatorii nu prea au multe sanse de a se indrepta catre multe alte meserii, ar fi de asemenea de asteptat ca ei sa considere normal sa faca eforturi mai mari ca sa invete mai mult, dar pentru asta este nevoie de o mai buna educatie, facuta cu pasiune, educatie care de obicei se face de catre familie. Insa in final... fiecare face cat poate.
Eu cred totusi ca elevii orbi nu sunt bine educati, ca nu sunt bine pregatiti, dupa cum sunt de fapt de parere ca nici elevii valizi nu sunt suficient de bine pregatiti si educati.
Pregatirea elevilor, in domeniul limbilor straine de exemplu, sau al informaticii, ca doua exemple de domenii accesibile, nu consta doar in predarea materiei asa cum scrie in programa scolara ci si in alte activitati care sa ii faca pe elevi sa iubeasca de-a dreptul anumite materii care sa ii ajute sa poata munci apoi in aceste domenii.
Cei care ii pregatesc pe elevi ar trebui sa ii invete de exemplu nu doar sa traduca, ci cum sa castige bani facand traduceri, fiindca acesta este scopul final, iar pentru a ii invata asta nu este suficient sa li se spuna doar ca trebuie sa se angajeze ca traducatori intr-o firma, ci sa le spuna si ce ar putea face pentru a se putea angaja intr-o astfel de firma. Ma indoiesc ca elevilor care ar putea avea cat de cat abilitati in acest domeniu li s-a dat macar o lista cu firmele de traducatori din localitatea lor, sau ca li s-a prezentat in ce domenii se fac de obicei traduceri, sau care dintre ele sunt mai bine platite, sau traducatorii in care limbi sunt mai bine platiti prin call centere, sau cam cate call centere care au nevoie de traducatori exista in localitate, sau daca ei ar mai trebui sa stie si altceva pe langa limba straina pentru a se putea angaja acolo, sau ce facultati in domeniul limbilor straine exista si cam care este concurenta si la care dintre sectii ar fi mai potrivit pentru fiecare in parte sa dea examen etc.
Si exista multe multe altele pe care elevii ar trebui sa le stie inca inainte de a da un examen la o facultate, lucruri pe care profesorii in domeniul limbilor ar trebui sa le stie si de care eu evident ca habar nu am si pe care ar trebui sa le transmita elevilor. Asta mai ales in scolile speciale, fiindca dupa ce incep facultatea, acolo profesorii nu mai au o legatura atat de stransa cu studentii, fie ei vazatori sau nevazatori, si fiecare se descurca pe cont propriu.
Iar in domeniul informaticii la fel. Sigur apar din cand in cand elevi nevazatori care se descurca singuri sau cu sprijinul si sfaturile familiei, insa nu toti elevii au norocul sa se nasca intr-o familie care ii poate sprijini cu sfaturi.
Ma distrat intrebarea Rodicai referitoare la ce fac scolile speciale ca sa ii ajute pe
elevi sa isi gaseasca un loc de munca.
Era retorica, evident, si in actuala forma de organizare a invatamantului de stat nici nu stiu cum s-ar putea rezolva, adica care dintre profesori ar trebui sa faca toate eforturile pentru a ii ajuta pe elevi. Probabil toti in domeniul lor, dar pe langa acele domenii mai este nevoie de multe altele dupa cum am spus.
De fapt sincer vorbind cred ca aceasta orientare catre educatia completa la varsta liceului nu este cea mai potrivita, fiindca de multe ori la acea varsta elevii inca nu stiu sigur in ce domeniu le-ar placea sa munceasca, insa problema este ca dupa ce termina liceul, la facultate sunt pe cont propriu si se descurca fiecare cum poate daca poate.
Ideal ar fi ca orbii care sunt inca studenti sa poata fi sprijiniti si implicati in proiecte care sa ii ajute. Studentii vazatori pot face parte din organizatii studentesti, si nu doar cu numele, ci chiar pot face munca voluntara, pot contacta firme pentru a strange fonduri, pentru a promova proiectele lor, pot organiza proiecte in care sa implice firmele, pot face internship-uri in diverse firma inca in perioada studentiei, iar din toate acestea au de invatat, vad ce se munceste in unele firme in care ulterior si ei vor dori sa munceasca, isi fac relatii directe si unele firme ii angajeaza oficial inca de cand sunt studenti etc.
Ei bine, pentru studentii orbi cred ca este ceva mai greu sa faca aceleasi lucruri, si ar fi extraordinar daca si pentru ei ar putea organiza cineva proiecte in care sa fie implicati pentru ca ulterior sa poata concura si ei cat de cat pe piata fortei de munca cu colegii lor valizi.
Doar ca asemenea proiecte ar fi costisitoare, ar trebui sa se faca pentru un numar relativ mic de studenti, ar fi dificil de facut, iar atunci ajungem la concluzia ca poate orbii tineri ar trebui sa fie ajutati inca la nivelul liceului. Nu fiindca ar fi cea mai potrivita solutie, ci fiindca alta mai buna cred ca nu prea exista.
Oricum, acestea sunt doar discutii, fiindca sigur ca nu se va imbunatati dintr-o data sistemul de invatamant de stat nici pentru vazatori, deci probabil ca nici pentru orbi, si din pacate probabil ca nu va aloca cineva fonduri pentru sprijinul celor catorva studenti nevazatori.
Asa ca ajung din nou la concluzia ca solutia cea mai buna este ca fiecare sa incerce sa se informeze si sa studieze pe cont propriu, chiar daca nu este solutia cea mai usoara.
IonPop, ce bine ar fi să se realizeze doar o mică parte din aspectele practice pe care le-ai pus în discuţie. Informarea despre cum se poate alege o meserie trebuie să fie făcută de la vârste cât mai mici. Şi chiar dacă copiii nu sunt duşi să asiste la interviuri şi probe de angajare, se pot face jocuri de rol şi alte exerciţii, chiar în timpul orelor de dirigenţie, etc.
Gruia, ce să zic despre faptul că copiii nu vor să înveţe, n-au capacitatea intelectuală, etc... O fi şi asta o prejudecată... Sau e nevoie de modernizarea modului de predare, de a lucra individualizat în funcţie de aptitudinile şi abilităţile copiilor. Căci rolul şcolilor speciale ăsta este: de a dezvolta abilităţi pentru compensarea deficienţelor. Chiar dacă un copil nu are rezultate foarte bune la engleză sau matematică, are aptitudini la muzică, la modelaj etc. Odată identificată aptitudinea, abilitatea îl stimulezi pe copil să şi-o dezvolte. Aici intervine măiestria psihopedagogilor, psihologilor, etc.
Gruia, ce să zic despre faptul că copiii nu vor să înveţe, n-au capacitatea intelectuală, etc... O fi şi asta o prejudecată... Sau e nevoie de modernizarea modului de predare, de a lucra individualizat în funcţie de aptitudinile şi abilităţile copiilor. Căci rolul şcolilor speciale ăsta este: de a dezvolta abilităţi pentru compensarea deficienţelor. Chiar dacă un copil nu are rezultate foarte bune la engleză sau matematică, are aptitudini la muzică, la modelaj etc. Odată identificată aptitudinea, abilitatea îl stimulezi pe copil să şi-o dezvolte. Aici intervine măiestria psihopedagogilor, psihologilor, etc.
Toţi oamenii te aud când vorbeşti; prietenii însă înţeleg ce spui, iar cei mai buni prieteni sunt cei care pricep şi ceea ce n-ai spus în cuvinte.
(Anonim)
(Anonim)
@Roddica: Asa este, insa acele jocuri trebuie facute pe baza unor informatii de la persoane care au avut de a face cu economia reala sau care au lucrat in institutii publice care ar putea angaja orbi.
Daca un profesor a predat toata viata si nu a facut si o munca practica in domeniul pe care il preda, nu cred ca i se poate pretinde sa stie cum se fac lucrurile in practica.
Cand eram student, eram membru AIESEC si in cadrul asociatiei s-au organizat de-a lungul timpului tot felul de scenete, dintre care unele care puneau in scena cam cum are loc un interviu de angajare, sau o discutie cu o firma pentru atragerea de fonduri.
Acele scenete erau puerile, erau foarte departe de realitate, insa erau nostime si pana la urma isi aveau si ele utilitatea lor. Oricum erau utile fiindca chiar daca stiam ca sunt doar scenete, tot eram stresati cand participam la un pretins interviu de angajare, fiindca stiam ca toti ceilalti colegi se uita la noi, asa ca trebuia sa avem grija sa nu ne facem de ras. Ar fi fost mai utile daca ar fi fost mai apropiate de realitate, dar si asa au fost bune. Pentru elevi de liceu cred ca asemenea scenete mai mult hazlii ar putea fi chiar mai utile.
Cred ca s-ar putea gasi chiar unele asociatii studentesti care sa aiba printre activitati si unele care i-ar putea ajuta pe elevi, si cu care liceele speciale ar putea colabora, si care ar putea organiza astfel de jocuri. Doar ca nu stiu cine ar trebui sa faca asta...
Eu nu cred ca copiii orbi sunt mai prosti decat cei valizi, insa au o importanta problema de comunicare si de aceea trebuie sa faca si ei si profesorii eforturi mult mai mari pentru a invata aceleasi lucruri pe care le invata si copiii valizi.
Unele dintre aceste eforturi sunt cu siguranta nejustificat de mari, in unele domenii greu accesibile, asa ca nu prea isi au de obicei rostul, mai ales ca exista sanse foarte mari ca orbii sa nu lucreze niciodata in domenii in care sa aiba nevoie de acele informatii greu de inteles. Asa ca eforturile ar trebui indreptate in alte domenii mai accesibile, insa in special in domenii accesibile care au cautare pe piata fortei de munca, nu in domenii accesibile dar care le vor fi inutile dupa ce vor absolvi scoala.
Modernizarea modului de predare se va putea face in invatamantul de stat, insa doar o pseudo-modernizare, dar nici pentru asta scolile speciale nu sunt interesate. Nu prea am auzit ca liceele speciale sa contacteze ministerul educatiei si sa ceara ca toate manualele sa fie accesibile tuturor, ca manualele electronice sa fie in primul rand accesibile tuturor elevilor pe tablete si computere, inclusiv pentru orbi, nu am auzit sa isi bata cineva capul cu colaborarea directa cu cele cateva firme care produc manuale electronice si sa le trimita in permanenta sugestii de imbunatatire a accesibilitatii etc.
Ba este posibil sa existe profesori in liceele speciale care sa nici nu doreasca aceasta modernizare. Sigur au existat unii (si poate ca mai exista si altii) care ar fi preferat sa se foloseasca doar hartia si alfabetul braille.
Iar in ceea ce priveste lucrul individualizat... asta nu se va face prea curand, probabil ca niciodata in sistemul de invatamant de stat.
Nici macar programa pentru orbi la nivel de scoala nu este una prea adaptata, caci in sistemul de stat totul se face la nivel de masa, nu in functie de preferintele si abilitatile fiecarui copil in parte. De fapt nici in sistemul de invatamant de masa nu se prea ofera cine stie ce alternative in functie de fiecare copil. Asa ceva costa scump, cere multi bani, multi profesori de calitate foarte buna, iar in prezent lucreaza in invatamantul de stat inclusiv profesori care au luat nota 4 la examenul pe care l-au dat, iar alternativa ar fi fost sa nu mai predea nimeni, fiindca in anumite zone mai ales la tara nu vrea nimeni sa predea.
Daca un profesor a predat toata viata si nu a facut si o munca practica in domeniul pe care il preda, nu cred ca i se poate pretinde sa stie cum se fac lucrurile in practica.
Cand eram student, eram membru AIESEC si in cadrul asociatiei s-au organizat de-a lungul timpului tot felul de scenete, dintre care unele care puneau in scena cam cum are loc un interviu de angajare, sau o discutie cu o firma pentru atragerea de fonduri.
Acele scenete erau puerile, erau foarte departe de realitate, insa erau nostime si pana la urma isi aveau si ele utilitatea lor. Oricum erau utile fiindca chiar daca stiam ca sunt doar scenete, tot eram stresati cand participam la un pretins interviu de angajare, fiindca stiam ca toti ceilalti colegi se uita la noi, asa ca trebuia sa avem grija sa nu ne facem de ras. Ar fi fost mai utile daca ar fi fost mai apropiate de realitate, dar si asa au fost bune. Pentru elevi de liceu cred ca asemenea scenete mai mult hazlii ar putea fi chiar mai utile.
Cred ca s-ar putea gasi chiar unele asociatii studentesti care sa aiba printre activitati si unele care i-ar putea ajuta pe elevi, si cu care liceele speciale ar putea colabora, si care ar putea organiza astfel de jocuri. Doar ca nu stiu cine ar trebui sa faca asta...
Eu nu cred ca copiii orbi sunt mai prosti decat cei valizi, insa au o importanta problema de comunicare si de aceea trebuie sa faca si ei si profesorii eforturi mult mai mari pentru a invata aceleasi lucruri pe care le invata si copiii valizi.
Unele dintre aceste eforturi sunt cu siguranta nejustificat de mari, in unele domenii greu accesibile, asa ca nu prea isi au de obicei rostul, mai ales ca exista sanse foarte mari ca orbii sa nu lucreze niciodata in domenii in care sa aiba nevoie de acele informatii greu de inteles. Asa ca eforturile ar trebui indreptate in alte domenii mai accesibile, insa in special in domenii accesibile care au cautare pe piata fortei de munca, nu in domenii accesibile dar care le vor fi inutile dupa ce vor absolvi scoala.
Modernizarea modului de predare se va putea face in invatamantul de stat, insa doar o pseudo-modernizare, dar nici pentru asta scolile speciale nu sunt interesate. Nu prea am auzit ca liceele speciale sa contacteze ministerul educatiei si sa ceara ca toate manualele sa fie accesibile tuturor, ca manualele electronice sa fie in primul rand accesibile tuturor elevilor pe tablete si computere, inclusiv pentru orbi, nu am auzit sa isi bata cineva capul cu colaborarea directa cu cele cateva firme care produc manuale electronice si sa le trimita in permanenta sugestii de imbunatatire a accesibilitatii etc.
Ba este posibil sa existe profesori in liceele speciale care sa nici nu doreasca aceasta modernizare. Sigur au existat unii (si poate ca mai exista si altii) care ar fi preferat sa se foloseasca doar hartia si alfabetul braille.
Iar in ceea ce priveste lucrul individualizat... asta nu se va face prea curand, probabil ca niciodata in sistemul de invatamant de stat.
Nici macar programa pentru orbi la nivel de scoala nu este una prea adaptata, caci in sistemul de stat totul se face la nivel de masa, nu in functie de preferintele si abilitatile fiecarui copil in parte. De fapt nici in sistemul de invatamant de masa nu se prea ofera cine stie ce alternative in functie de fiecare copil. Asa ceva costa scump, cere multi bani, multi profesori de calitate foarte buna, iar in prezent lucreaza in invatamantul de stat inclusiv profesori care au luat nota 4 la examenul pe care l-au dat, iar alternativa ar fi fost sa nu mai predea nimeni, fiindca in anumite zone mai ales la tara nu vrea nimeni sa predea.
si eu cred ca orbii nu sunt bine pregatiti, si pe de alta parte, sunt si prost lansati din familii;
tin minte, cand eram copii, ni se baga in cap, ca nu suntem ca ceilalti, ci mai potenti, mai capabili, mai sensibili, gandim mai mult, si asta fiindca, nu suntem furati de perspectiva vizuala;
treci prin oras, toti liceenii au un grad mare de vulgaritat si subeducare, dar si asa, stii, cand ai d a face cu un grup de orbi, sau nu.
tin minte, cand eram copii, ni se baga in cap, ca nu suntem ca ceilalti, ci mai potenti, mai capabili, mai sensibili, gandim mai mult, si asta fiindca, nu suntem furati de perspectiva vizuala;
treci prin oras, toti liceenii au un grad mare de vulgaritat si subeducare, dar si asa, stii, cand ai d a face cu un grup de orbi, sau nu.
Iata ce probleme au elevii in general. Oare si in liceele speciale exista astfel de probleme?
Chiar, in liceele de orbi exista publicatii scolare?
Scandal pe regulamentul scolar:
http://www.bursa.ro/scandal-pe-regulame ... 59091.html
Regulamentul de Organizare şi Funcţionare a Unităţilor de Învăţământ Preuniversitar , publicat săptămâna trecută în Monitorul Oficial, a început să stârnească vii polemici. Consiliul Naţional al Elevilor are o problemă, printre multe altele, cu felul cum vor fi introduse uniformele în şcoli, Federaţia Naţională a Părinţilor susţine acest demers, iar organizaţiile pentru apărarea drepturilor omului iau şi ele poziţie vizavi de noul regulament, care instituie cenzura.
ActiveWatch (organizaţie pentru drepturile omului, care militează pentru comunicare liberă în interes public) i-a adresat o scrisoare deschisă ministrului Educaţiei, Remus Câmpeanu, apreciind că noul regulament instituie "cenzura şi conformismul nediscriminatoriu" şi cerându-i acestuia să-l anuleze: " În calitate de organizaţie care militează pentru libera exprimare în interes public, ActiveWatch vă supune atenţiei faptul că Regulamentul de Organizare şi Funcţionare a Unităţilor de Învăţământ Preuniversitar (ROFUIP), publicat marţi, 13 ianuarie 2015, în Monitorul Oficial, semnat de predecesorul dumneavoastră, domnul Remus Pricopie, este neconstituţional, de natură să afecteze nepermis libertatea de exprimare şi de asociere a elevilor. Considerăm că este extrem de grav ca tocmai formatorii din învăţământul preuniversitar să încalce principii care constituie fundamentul dezvoltării umane şi solicităm Ministerului Educaţiei să anuleze şi să supună dezbaterii publice noul regulament pentru învăţământul preuniversitar în acord cu respectarea drepturilor fundamentale ale omului. Suntem de părere că unele prevederi din acest regulament nu încurajează dezbaterea de idei, ci conformismul fără discernământ. Un aspect îngrijorător pentru libertatea de exprimare, conţinut de noul regulament, este punctul 2 al articolului 136, care limitează nepermis dreptul elevilor de a înfiinţa publicaţii şcolare.(...) Mai mult, potrivit unei analize publicate pe site-ul România Curată, preşedintele Consiliului Naţional al Elevilor ar fi tăinuit consultările pe marginea regulamentului, avute cu fostul ministru al Educaţiei, Remus Pricopie, pentru ca documentul să nu poată fi contestat, încălcând astfel legea transparenţei decizionale (52/2003). ActiveWatch consideră că o parte din aceste condiţionări din Regulament încalcă Constituţia României şi jurisprudenţa internaţională în materie de libertate de exprimare, prin faptul că subordonează dreptul elevilor de a se exprima în faţa unor regulamente şcolare şi a deciziilor (potenţial arbitrare) conducerilor instituţiilor de învăţământ. Articolul 30 din Constituţia României precizează că: (2) Cenzura de orice fel este interzisă. (3) Libertatea presei implică şi libertatea de a înfiinţa publicaţii. (4) Nici o publicaţie nu poate fi suprimată. De asemenea, Noul Regulament instituie condiţii antidemocratice şi în privinţa dreptului elevilor la asociere şi la protest, care sunt tratate ca şi când ar fi valabile doar în afara orelor de curs şi în limitele (mai mult sau mai puţin arbitrare) stabilite de reprezentanţii instituţiilor de învăţământ. Astfel, punctul 3 din articolul 135 precizează: "Dreptul la reuniune se exercită în afara orarului zilnic, iar activităţile pot fi organizate în unitatea de învăţământ, la cererea grupului de iniţiativă, numai cu aprobarea consiliului de administraţie. În acest caz, aprobarea pentru desfăşurarea acestor acţiuni va fi condiţionată de acordarea de garanţii scrise, oficiale, ale organizatorilor sau părinţilor, tutorilor sau susţinătorilor legali ai acestora, în cazul elevilor minori, cu privire la securitatea persoanelor şi a bunurilor". Considerăm că aceste prevederi descurajează şi chiar intimidează elevii să-şi exprime adeziunea la iniţiative civice în instituţiile de învăţământ şi periclitează dezvoltarea spiritului critic al acestora. Menţionăm că acesta este al treilea an consecutiv când ActiveWatch semnalează Ministerului Educaţiei că regulamentul devine tot mai restrictiv, prin impunerea unor limitări nejustificate ale unor drepturi fundamentale".
Pe de altă parte, Consiliul Naţional al Elevilor (CNE), unica structură reprezentativă a elevilor la nivel naţional, a ţinut să atragă atenţia opiniei publice şi factorilor decidenţi cu privire la conţinutul Regulamentului de Organizare şi Funcţionare al Instituţiilor de Învăţământ Preuniversitar, reclamând neconcordanţa dintre acest document şi acte precum Declaraţia Drepturilor Omului, Constituţia României şi Legea Educaţiei Naţionale. Consiliul cere factorilor decidenţi respectarea legilor naţionale şi prevederilor internaţionale, printre care se numără şi procentul alocat pentru educaţie din Produsul Intern Brut.
Chiar, in liceele de orbi exista publicatii scolare?
Scandal pe regulamentul scolar:
http://www.bursa.ro/scandal-pe-regulame ... 59091.html
Regulamentul de Organizare şi Funcţionare a Unităţilor de Învăţământ Preuniversitar , publicat săptămâna trecută în Monitorul Oficial, a început să stârnească vii polemici. Consiliul Naţional al Elevilor are o problemă, printre multe altele, cu felul cum vor fi introduse uniformele în şcoli, Federaţia Naţională a Părinţilor susţine acest demers, iar organizaţiile pentru apărarea drepturilor omului iau şi ele poziţie vizavi de noul regulament, care instituie cenzura.
ActiveWatch (organizaţie pentru drepturile omului, care militează pentru comunicare liberă în interes public) i-a adresat o scrisoare deschisă ministrului Educaţiei, Remus Câmpeanu, apreciind că noul regulament instituie "cenzura şi conformismul nediscriminatoriu" şi cerându-i acestuia să-l anuleze: " În calitate de organizaţie care militează pentru libera exprimare în interes public, ActiveWatch vă supune atenţiei faptul că Regulamentul de Organizare şi Funcţionare a Unităţilor de Învăţământ Preuniversitar (ROFUIP), publicat marţi, 13 ianuarie 2015, în Monitorul Oficial, semnat de predecesorul dumneavoastră, domnul Remus Pricopie, este neconstituţional, de natură să afecteze nepermis libertatea de exprimare şi de asociere a elevilor. Considerăm că este extrem de grav ca tocmai formatorii din învăţământul preuniversitar să încalce principii care constituie fundamentul dezvoltării umane şi solicităm Ministerului Educaţiei să anuleze şi să supună dezbaterii publice noul regulament pentru învăţământul preuniversitar în acord cu respectarea drepturilor fundamentale ale omului. Suntem de părere că unele prevederi din acest regulament nu încurajează dezbaterea de idei, ci conformismul fără discernământ. Un aspect îngrijorător pentru libertatea de exprimare, conţinut de noul regulament, este punctul 2 al articolului 136, care limitează nepermis dreptul elevilor de a înfiinţa publicaţii şcolare.(...) Mai mult, potrivit unei analize publicate pe site-ul România Curată, preşedintele Consiliului Naţional al Elevilor ar fi tăinuit consultările pe marginea regulamentului, avute cu fostul ministru al Educaţiei, Remus Pricopie, pentru ca documentul să nu poată fi contestat, încălcând astfel legea transparenţei decizionale (52/2003). ActiveWatch consideră că o parte din aceste condiţionări din Regulament încalcă Constituţia României şi jurisprudenţa internaţională în materie de libertate de exprimare, prin faptul că subordonează dreptul elevilor de a se exprima în faţa unor regulamente şcolare şi a deciziilor (potenţial arbitrare) conducerilor instituţiilor de învăţământ. Articolul 30 din Constituţia României precizează că: (2) Cenzura de orice fel este interzisă. (3) Libertatea presei implică şi libertatea de a înfiinţa publicaţii. (4) Nici o publicaţie nu poate fi suprimată. De asemenea, Noul Regulament instituie condiţii antidemocratice şi în privinţa dreptului elevilor la asociere şi la protest, care sunt tratate ca şi când ar fi valabile doar în afara orelor de curs şi în limitele (mai mult sau mai puţin arbitrare) stabilite de reprezentanţii instituţiilor de învăţământ. Astfel, punctul 3 din articolul 135 precizează: "Dreptul la reuniune se exercită în afara orarului zilnic, iar activităţile pot fi organizate în unitatea de învăţământ, la cererea grupului de iniţiativă, numai cu aprobarea consiliului de administraţie. În acest caz, aprobarea pentru desfăşurarea acestor acţiuni va fi condiţionată de acordarea de garanţii scrise, oficiale, ale organizatorilor sau părinţilor, tutorilor sau susţinătorilor legali ai acestora, în cazul elevilor minori, cu privire la securitatea persoanelor şi a bunurilor". Considerăm că aceste prevederi descurajează şi chiar intimidează elevii să-şi exprime adeziunea la iniţiative civice în instituţiile de învăţământ şi periclitează dezvoltarea spiritului critic al acestora. Menţionăm că acesta este al treilea an consecutiv când ActiveWatch semnalează Ministerului Educaţiei că regulamentul devine tot mai restrictiv, prin impunerea unor limitări nejustificate ale unor drepturi fundamentale".
Pe de altă parte, Consiliul Naţional al Elevilor (CNE), unica structură reprezentativă a elevilor la nivel naţional, a ţinut să atragă atenţia opiniei publice şi factorilor decidenţi cu privire la conţinutul Regulamentului de Organizare şi Funcţionare al Instituţiilor de Învăţământ Preuniversitar, reclamând neconcordanţa dintre acest document şi acte precum Declaraţia Drepturilor Omului, Constituţia României şi Legea Educaţiei Naţionale. Consiliul cere factorilor decidenţi respectarea legilor naţionale şi prevederilor internaţionale, printre care se numără şi procentul alocat pentru educaţie din Produsul Intern Brut.
-
- Locotenent - colonel
- Mesaje: 1063
- Membru din: 15 Mar 2008, 15:50
- Localitate: Cluj-Napoca
Salutare, au si scolile de nevazatori reviste, da cel putin la noi la scoala apare destul de rar. Ca sa intalegem un pic contextul din scolile de nevazatori, trebuie stiut ca la nivel national sunt 6 licee pentru nevazatori, dupa parerea mea prea multe. La noi la scoala sunt vreo 40 elevi la liceu. Din acestia sunt multi cu probleme sociale sau din centre de plasament. In conditiile astea va puteti da seama ce calitate de elevi putem avea in conditiile in care tot liceul face cat o clasa jumatate de la unul obisnuit si nici aia de prima mana.
Gruia
Mda, din pacate asta este o mare problema pentru eventualii elevi de calitate buna. Din cate am observat eu in alte parti, nu doar calitatea elevilor depinde de calitatea profesorilor ci si calitatea pe care o ofera profesorii depinde de calitatea elevilor.
Si este normal. Daca profesorii vad ca oricat s-ar zbate e cam tot degeaba, si ei sunt oameni si s-ar putea sa le mai scada si lor avantul si daruirea cu care predau, asta in detrimentul celor care poate chiar ar dori sa invete.
Imi dau seama ca un liceu de orbi poate fi mai bun decat un liceu de doi bani pentru vazatori, dar este greu de imaginat ca poate fi mai bun decat un liceu de elita pentru vazatori, iar pentru a avea sanse orbii ar trebui sa tinda sa devina toti de elita.
In general chiar si absolventii de facultate se lovesc de problema ca dupa absolvire cand vor sa se angajeze, nu pot sa isi faca un CV cat de cat fiindca practic nu pot scrie decat ca au facut o facultate, dar nu au facut absolut nimic practic, deci au sanse foarte mici de angajare. De aia cred ca si asta le-ar putea fi util, sa scrie in CV ca in perioada liceului sau facultatii au scris articole pentru revista scolii, ca au facut interviuri cu persoane din domeniul cutare si cutare etc. Asta ar fi ceva accesibil, de timp liber banuiesc ca nu duc lipsa...
Ruba spunea aseara la radio ca din cercetarile IPP rezulta ca pana si persoanele cu deficienta de intelect isi gasesc de lucru intr-un procent mai mare decat persoanele cu deficienta de vedere, asta fiindca acele persoane fac munci manuale simple, pe cand noi spre deosebire de ele putem absolvi facultati si face munci intelectuale mult mai complexe. Deci stam foarte rau si in comparatie cu persoanele cu alte handicapuri, nu doar in comparatie cu vazatorii.
Pai si normal. Daca putem face munci intelectuale dar nu facem... ce mai ramane?
Am citit ca Kaufland este cel mai mare angajator din Romania, ca are mai mult de 20000 de angajati, plus ca mai au si firma Liddl care e tot a lor, care mai are si ea mai mult de 3000. Doar Kaufland ar trebui in mod normal sa angajeze mai mult de 900 de persoane cu handicap. Pe locul doi este firma Petrom care are si ea mai mult de 19000 de angajati si ar trebui sa mai angajeze si ea inca in jur de 800 de handicapati.
Daca doar primele 10 firme din Romania ar angaja cat handicapati le-ar cere legea, ar trebui sa se creeze instantaneu cateva mii de locuri de munca pentru handicapati.
Ma intreb cate persoane cu deficiente de vedere ar putea presta o munca cat de cat utila pentru care sa merite plata unui salariu, ca sa ocupe si orbii o parte din acele locuri potentiale.
Nu stiu insa cate locuri de munca accesibile pentru orbi ar putea oferi niste firme mari ca Petrom, Kaufland sau alte lanturi de supermagazine...
Si este normal. Daca profesorii vad ca oricat s-ar zbate e cam tot degeaba, si ei sunt oameni si s-ar putea sa le mai scada si lor avantul si daruirea cu care predau, asta in detrimentul celor care poate chiar ar dori sa invete.
Imi dau seama ca un liceu de orbi poate fi mai bun decat un liceu de doi bani pentru vazatori, dar este greu de imaginat ca poate fi mai bun decat un liceu de elita pentru vazatori, iar pentru a avea sanse orbii ar trebui sa tinda sa devina toti de elita.
In general chiar si absolventii de facultate se lovesc de problema ca dupa absolvire cand vor sa se angajeze, nu pot sa isi faca un CV cat de cat fiindca practic nu pot scrie decat ca au facut o facultate, dar nu au facut absolut nimic practic, deci au sanse foarte mici de angajare. De aia cred ca si asta le-ar putea fi util, sa scrie in CV ca in perioada liceului sau facultatii au scris articole pentru revista scolii, ca au facut interviuri cu persoane din domeniul cutare si cutare etc. Asta ar fi ceva accesibil, de timp liber banuiesc ca nu duc lipsa...
Ruba spunea aseara la radio ca din cercetarile IPP rezulta ca pana si persoanele cu deficienta de intelect isi gasesc de lucru intr-un procent mai mare decat persoanele cu deficienta de vedere, asta fiindca acele persoane fac munci manuale simple, pe cand noi spre deosebire de ele putem absolvi facultati si face munci intelectuale mult mai complexe. Deci stam foarte rau si in comparatie cu persoanele cu alte handicapuri, nu doar in comparatie cu vazatorii.
Pai si normal. Daca putem face munci intelectuale dar nu facem... ce mai ramane?
Am citit ca Kaufland este cel mai mare angajator din Romania, ca are mai mult de 20000 de angajati, plus ca mai au si firma Liddl care e tot a lor, care mai are si ea mai mult de 3000. Doar Kaufland ar trebui in mod normal sa angajeze mai mult de 900 de persoane cu handicap. Pe locul doi este firma Petrom care are si ea mai mult de 19000 de angajati si ar trebui sa mai angajeze si ea inca in jur de 800 de handicapati.
Daca doar primele 10 firme din Romania ar angaja cat handicapati le-ar cere legea, ar trebui sa se creeze instantaneu cateva mii de locuri de munca pentru handicapati.
Ma intreb cate persoane cu deficiente de vedere ar putea presta o munca cat de cat utila pentru care sa merite plata unui salariu, ca sa ocupe si orbii o parte din acele locuri potentiale.
Nu stiu insa cate locuri de munca accesibile pentru orbi ar putea oferi niste firme mari ca Petrom, Kaufland sau alte lanturi de supermagazine...
Se pare ca noi suntem destul de prost informati in privinta integrarii persoanelor cu deficiente de vedere pe piata muncii. Iata ce spune directorul liceului tehnologic special Regina Elisabeta (ala pe care Ruba spunea ca orbii nu prea prefera sa il urmeze):
http://www.ziare.com/scoala/elevi/bezna ... ri-1309139
"Liceul Tehnologic Special "Regina Elisabeta" este o scoala cu circuit inchis, astfel ca elevii care invata aici mananca si locuiesc in internatul din curtea scolii si pot pleca doar cu bilet de voie din incinta, a precizat directorul unitatii de invatamant, Eugen Trifan.
Acesta sustine ca modul in care este gandit invatamantul special le asigura integrare pe piata muncii persoanelor cu deficiente precum cele de vedere, chiar daca exista si lipsuri."
Deci dupa cate se pare invatamantul special le asigura orbilor posibilitatea integrarii pe piata muncii.
http://www.ziare.com/scoala/elevi/bezna ... ri-1309139
"Liceul Tehnologic Special "Regina Elisabeta" este o scoala cu circuit inchis, astfel ca elevii care invata aici mananca si locuiesc in internatul din curtea scolii si pot pleca doar cu bilet de voie din incinta, a precizat directorul unitatii de invatamant, Eugen Trifan.
Acesta sustine ca modul in care este gandit invatamantul special le asigura integrare pe piata muncii persoanelor cu deficiente precum cele de vedere, chiar daca exista si lipsuri."
Deci dupa cate se pare invatamantul special le asigura orbilor posibilitatea integrarii pe piata muncii.
sigur,
toti absolventii de, perii, maturi cartoane si ce o mai pretinde incompetentul ala de ttrifan, daca e cel pe care il stiu eu, isi gasesc cu siguranta de lucru, la crasme, bodegi, sau alte oportunitati pt timpul liber, si fericirea garantata.
In general, absolventi acestui liceu, raman amprentati definitiv, daca nu isi dau seama dupa ce au iesit de acolo, de modul patologic, in care au fost educati.
toti absolventii de, perii, maturi cartoane si ce o mai pretinde incompetentul ala de ttrifan, daca e cel pe care il stiu eu, isi gasesc cu siguranta de lucru, la crasme, bodegi, sau alte oportunitati pt timpul liber, si fericirea garantata.
In general, absolventi acestui liceu, raman amprentati definitiv, daca nu isi dau seama dupa ce au iesit de acolo, de modul patologic, in care au fost educati.
Mda, cam asa cred si eu...
Ruba spunea la emisiunea Ochiul interior ca la acel liceu se pot pregati si operatori de telefonie si ca in acest domeniu si-ar putea gasi de lucru. Daca ar fi asa, ar fi intr-adevar bine de urmat. Nu stiu daca este adevarat ca acel liceu pregateste elevi si in acest domeniu, dar chiar daca este adevarat, am oarece indoieli ca se studiaza la un nivel suficient de bun. Cum in acel interviu luat la jumatatea anului trecut nu au spus nimic despre acest domeniu, in cel mai bun caz l-au introdus doar din acest an, deci probabil ca nu au cadre didactice specializate, nu au experienta, sunt la zero... asta in cel mai bun caz.
Am citit mai demult ca in nu stiu care oras din India se fac cursuri de limbi straine pentru operatorii telefonici, dar la un nivel foarte inalt, in care cursantii nu invata de exemplu doar limba engleza pur si simplu, ci limba engleza cu accent de Chicago, cu accent de Texas, cu accent de New York etc, fiindca ei vor munci din India, dar vor fi sunati pe numere de telefon locale de catre persoane din alte tari, iar apelul este redirectat automat prin internet catre call centerul din India si operatorii trebuie sa raspunda si sa vorbeasca cu accentul local ca si cum ar fi si ei niste localnici din acele tari, fiindca apelantii nici nu stiu ca de fapt le raspunde cineva din cealalta parte a globului. Probabil ca nu toti indienii care muncesc in call centere invata limbile straine la un asa nivel, insa uite ca este nevoie si de asa ceva, iar orbii cred ca ar trebui sa aiba cat mai multe avantaje in comparatie cu contracandidatii vazatori, fiindca dezavantaje oricum au destule.
Hai sa zicem ca romani fiind, la noi merge si un invatamant de calitate mai proasta, dar ma intreb totusi, in acel liceu se studiaza oare cat de cat si limbi care au cautare in call centere altele decat engleza, franceza, germana, spaniola si italiana? Ca am inteles ca salariile sunt mai bune pentru cei care stiu limbi nordice sau alte limbi mai ciudate.
Dar hai sa zicem ca cei care au abilitati sa invete limbi straine nu vor urma un liceu tehnologic, ci unul teoretic si ca vor urma apoi o facultate. Ma intreb daca insa in acel liceu se studiaza practic utilizarea programelor care sunt folosite cel mai frecvent in call centere? Ma cam indoiesc si de asta. Sau macar fac oare elevii exercitii cu casti din alea speciale in care aud cititorul de ecran intr-o ureche si telefonul in cealalta ureche? Sau are acel liceu conventii cu cateva call centere ca sa faca in ele practica elevii? Ma cam indoiesc si de asta. Cred ca daca ar fi avut ar fi spus-o de mult fiindca ar fi fost foarte bine sa promoveze aceste lucruri.
Din cate imi dau eu seama, s-ar putea ca acel liceu sa fie pe cale de disparitie din cauza incompetentei conducerii si dascalilor, asta tocmai fiindca nu fac cele amintite mai sus, si evident, multe altele de care ei ar trebui sa stie ca niste specialisti in domeniul educatiei cum sunt, nu eu care nu am nicio legatura cu acest domeniu.
Probabil din cauza acestui pericol se incearca sa i se faca o reclama mincinoasa liceului, fiindca este mult mai simplu decat sa se imbunatateasca calitatea educatiei.
Iar acel articol mai spune inca o tampenie: "Elevii care scriu in Braille si cei care folosesc alfabetul latin invata in aceleasi clase, pentru a nu exista discriminare.".
si mai scrie si o minciuna, citat din spusele unui cadru didactic: "Pentru copilasii pe care ii avem noi aici in scoala nu se pune problema ca nu ar putea sa urmeze o scoala de masa, dar avand dificultatile pe care le au, sunt integrati aici tocmai pentru ca invatamantul este axat pe problemele lor, dar nu in sensul ca s-ar invata mai putin decat in alte scoli. Doar ca aici se foloseste Braille, se vorbeste mai mult, nu se scrie foarte mult la tabla, iar daca se scrie se explica tot ce se scrie acolo"
Mda, oare cati absolventi al unui liceu special stiu sa rezolve integrale?
Iar minciuna este ca se explica intotdeauna ce se scrie pe tabla. Explica unii profesori cand au chef sa isi bata capul cu explicatiile pentru o minoritate de elevi care nu vad deloc, dar in niciun caz intotdeauna.
E drept ca nu au cum sa spuna adevarul ca clasele sunt mixte in dezavantajul celor care nu vad deloc dar care ar putea fi la fel de bine interesati de matematici, de geometrie si trigonometrie si care ar putea necesita explicatii mult mai greu de facut doar verbal, si care in definitiv s-ar putea sa fie mai potrivite pentru acel liceu tehnologic decat pentru celelalte licee teoretice pentru orbi care au un profil uman. E drept ca nu au cum sa spuna ca clasele in liceele speciale au un numar foarte mic de elevi si ca daca cei care nu vad deloc ar trebui pregatiti cu metode mai bune pentru ei, deci fara nicio tabla, ar trebui sa creeze si clase de o persoana sau doua, ceea ce ar implica costuri mult prea mari pe care statul roman nu si le permite. Mda, e drept. Dar daca nu pot spune adevarul, ma gandesc ca poate ar fi mai bine sa taca din gura si sa nu emita minciuni frumoase doar ca sa faca reclama unei institutii pe cale de disparitie.
Am observat cum au scos in evidenta ca majoritatea urmeaza profilul masaj si ca unii ajung sa lucreze chiar ca profesori. Nu au spus insa cati absolventi ai minunatului liceu reusesc sa se angajeze in medie in fiecare an ca profesori. Iar despre masaj... da, este principalul domeniu in care lucreaza orbii asa ca era normal de promovat. Despre restul domeniilor in care se studiaza si cat de utile le sunt ele elevilor si cati reusesc sa gaseasca un loc de munca dupa absolvire nu au spus nimic.
Ce este trist este ca nici ANR nu promoveaza imbunatatirea invatamantului spre binele elevilor, ci spre a mentine cat mai mult actualul sistem neschimbat. Cred ca daca ANR nu poate face prea multe ca sa promoveze binele, nu ar trebui in niciun caz sa promoveze situatia actuala care este in mod evident cat se poate de proasta pentru absolventii orbi de toate tipurile.
Ruba spunea la emisiunea Ochiul interior ca la acel liceu se pot pregati si operatori de telefonie si ca in acest domeniu si-ar putea gasi de lucru. Daca ar fi asa, ar fi intr-adevar bine de urmat. Nu stiu daca este adevarat ca acel liceu pregateste elevi si in acest domeniu, dar chiar daca este adevarat, am oarece indoieli ca se studiaza la un nivel suficient de bun. Cum in acel interviu luat la jumatatea anului trecut nu au spus nimic despre acest domeniu, in cel mai bun caz l-au introdus doar din acest an, deci probabil ca nu au cadre didactice specializate, nu au experienta, sunt la zero... asta in cel mai bun caz.
Am citit mai demult ca in nu stiu care oras din India se fac cursuri de limbi straine pentru operatorii telefonici, dar la un nivel foarte inalt, in care cursantii nu invata de exemplu doar limba engleza pur si simplu, ci limba engleza cu accent de Chicago, cu accent de Texas, cu accent de New York etc, fiindca ei vor munci din India, dar vor fi sunati pe numere de telefon locale de catre persoane din alte tari, iar apelul este redirectat automat prin internet catre call centerul din India si operatorii trebuie sa raspunda si sa vorbeasca cu accentul local ca si cum ar fi si ei niste localnici din acele tari, fiindca apelantii nici nu stiu ca de fapt le raspunde cineva din cealalta parte a globului. Probabil ca nu toti indienii care muncesc in call centere invata limbile straine la un asa nivel, insa uite ca este nevoie si de asa ceva, iar orbii cred ca ar trebui sa aiba cat mai multe avantaje in comparatie cu contracandidatii vazatori, fiindca dezavantaje oricum au destule.
Hai sa zicem ca romani fiind, la noi merge si un invatamant de calitate mai proasta, dar ma intreb totusi, in acel liceu se studiaza oare cat de cat si limbi care au cautare in call centere altele decat engleza, franceza, germana, spaniola si italiana? Ca am inteles ca salariile sunt mai bune pentru cei care stiu limbi nordice sau alte limbi mai ciudate.
Dar hai sa zicem ca cei care au abilitati sa invete limbi straine nu vor urma un liceu tehnologic, ci unul teoretic si ca vor urma apoi o facultate. Ma intreb daca insa in acel liceu se studiaza practic utilizarea programelor care sunt folosite cel mai frecvent in call centere? Ma cam indoiesc si de asta. Sau macar fac oare elevii exercitii cu casti din alea speciale in care aud cititorul de ecran intr-o ureche si telefonul in cealalta ureche? Sau are acel liceu conventii cu cateva call centere ca sa faca in ele practica elevii? Ma cam indoiesc si de asta. Cred ca daca ar fi avut ar fi spus-o de mult fiindca ar fi fost foarte bine sa promoveze aceste lucruri.
Din cate imi dau eu seama, s-ar putea ca acel liceu sa fie pe cale de disparitie din cauza incompetentei conducerii si dascalilor, asta tocmai fiindca nu fac cele amintite mai sus, si evident, multe altele de care ei ar trebui sa stie ca niste specialisti in domeniul educatiei cum sunt, nu eu care nu am nicio legatura cu acest domeniu.
Probabil din cauza acestui pericol se incearca sa i se faca o reclama mincinoasa liceului, fiindca este mult mai simplu decat sa se imbunatateasca calitatea educatiei.
Iar acel articol mai spune inca o tampenie: "Elevii care scriu in Braille si cei care folosesc alfabetul latin invata in aceleasi clase, pentru a nu exista discriminare.".
si mai scrie si o minciuna, citat din spusele unui cadru didactic: "Pentru copilasii pe care ii avem noi aici in scoala nu se pune problema ca nu ar putea sa urmeze o scoala de masa, dar avand dificultatile pe care le au, sunt integrati aici tocmai pentru ca invatamantul este axat pe problemele lor, dar nu in sensul ca s-ar invata mai putin decat in alte scoli. Doar ca aici se foloseste Braille, se vorbeste mai mult, nu se scrie foarte mult la tabla, iar daca se scrie se explica tot ce se scrie acolo"
Mda, oare cati absolventi al unui liceu special stiu sa rezolve integrale?
Iar minciuna este ca se explica intotdeauna ce se scrie pe tabla. Explica unii profesori cand au chef sa isi bata capul cu explicatiile pentru o minoritate de elevi care nu vad deloc, dar in niciun caz intotdeauna.
E drept ca nu au cum sa spuna adevarul ca clasele sunt mixte in dezavantajul celor care nu vad deloc dar care ar putea fi la fel de bine interesati de matematici, de geometrie si trigonometrie si care ar putea necesita explicatii mult mai greu de facut doar verbal, si care in definitiv s-ar putea sa fie mai potrivite pentru acel liceu tehnologic decat pentru celelalte licee teoretice pentru orbi care au un profil uman. E drept ca nu au cum sa spuna ca clasele in liceele speciale au un numar foarte mic de elevi si ca daca cei care nu vad deloc ar trebui pregatiti cu metode mai bune pentru ei, deci fara nicio tabla, ar trebui sa creeze si clase de o persoana sau doua, ceea ce ar implica costuri mult prea mari pe care statul roman nu si le permite. Mda, e drept. Dar daca nu pot spune adevarul, ma gandesc ca poate ar fi mai bine sa taca din gura si sa nu emita minciuni frumoase doar ca sa faca reclama unei institutii pe cale de disparitie.
Am observat cum au scos in evidenta ca majoritatea urmeaza profilul masaj si ca unii ajung sa lucreze chiar ca profesori. Nu au spus insa cati absolventi ai minunatului liceu reusesc sa se angajeze in medie in fiecare an ca profesori. Iar despre masaj... da, este principalul domeniu in care lucreaza orbii asa ca era normal de promovat. Despre restul domeniilor in care se studiaza si cat de utile le sunt ele elevilor si cati reusesc sa gaseasca un loc de munca dupa absolvire nu au spus nimic.
Ce este trist este ca nici ANR nu promoveaza imbunatatirea invatamantului spre binele elevilor, ci spre a mentine cat mai mult actualul sistem neschimbat. Cred ca daca ANR nu poate face prea multe ca sa promoveze binele, nu ar trebui in niciun caz sa promoveze situatia actuala care este in mod evident cat se poate de proasta pentru absolventii orbi de toate tipurile.
-
- Locotenent - colonel
- Mesaje: 1063
- Membru din: 15 Mar 2008, 15:50
- Localitate: Cluj-Napoca
Salutare, poate ca sistemul de invatamant nu e bun, da cel putin in marile orase gradul de angajare al nevazatorilor a crescut mult. E drept ca doar in randul masajului s-au facut aceste angajari, da s-au facut. La Cluj din cate stiu eu doar cine nu a vrut nu s-a angajat. Cu domeniile cu calificare mai inalta cred ca e o problema generala nu doar a nevazatorilor. Nu se fac integrale la liceele de orbi fiindca au alt profil. S-a incercat si cate o clasa de profil real pe ici pe colo da nu au facut fata nevazatorii. Cel mai bine se vede in scoala generala unde cu toate eforturile facute nevazatorii sunt mult mai slabi la matematica decat cei care vad. Lucru asta se datoreaza faptului ca matematica este foarte vizuala. Doar codul cu semne matematice in braille contine peste 200 semne pe care un orb ar trebui sa le invete. Dau un exemplu banal unde faptul ca vezi e un avantaj, o fractie se scrie in negru suprapus si in braille in linie, ce usor e sa ii explici unuia care vede care e numaratorul si care numitorul si ce greu sa ii explici unuia care nu vede. Exemple de felul asta pot fi nenumarate.
Gruia
Asa este. Ai dreptate, este in mod evident mult mai dificil pentru orbi sa invete matematica. Stim insa ca exista orbi care au absolvit facultati de matematica si informatica si unii chiar au fost pasionati de matematica, deci in niciun caz nu este imposibil. Dar fac liceele eforturi minime pentru pregatirea orbilor in acele domenii? Dupa cate spui, pare ca s-a incercat. Dupa cate stiu eu insa, la noi in Romania nu prea se studiaza standarde ca MathML sau diverse coduri braille specializate pentru domenii ca matematica sau muzica, deci cu alte cuvinte scolile nu prea au facut nimic pentru pregatirea orbilor. Un profesor de matematica care nu este expert intr-un astfel de limbaj de marcare pe care elevii sa il poata folosi pentru a invata matematica sau alte discipline care necesita o codificare speciala nu cred ca ar trebui sa poata munci intr-un liceu de orbi, iar daca nu este nimeni care sa stie, liceul ar trebui sa solicite fonduri de la minister ca sa isi pregateasca profesorii mai bine fiindca sigur sunt orbi interesati si de matematica si de muzica.
Folosirea acelor coduri si a unor programe care sa le utilizeze ar putea usura mult si munca profesorilor carora le-ar fi mai usor sa le explice elevilor, iar elevii ar putea studia la un nivel ceva mai modern. Spun "ceva mai modern", fiindca prin alte parti ale lumii ele se folosesc de foarte multa vreme. La noi, doar orbii ceva mai pasionati de cate un domeniu trebuie sa faca eforturi doar pe cont propriu ca sa le invete sau eventual sa isi creeze propriile sisteme de notare.
Astazi in Romania muncesc in domenii care necesita studii superioare mult mai multe persoane decat inainte de 89 de exemplu, si exista mai multi studenti, deci nu as spune ca este o problema generala.
Scopul nu ar trebui sa fie ca orbii sau vazatorii sa faca o facultate doar ca sa aiba o diploma, ci sa invete sa faca lucruri de un nivel mai inalt, asta doar daca cred ca sunt in stare, fiindca altfel e doar timp pierdut pe care l-ar fi putut folosi pentru a invata ceva mai util sau pentru a munci si castiga. Din situatia existenta ar rezulta ca de fapt asta e problema, ca orbii nu prea sunt in stare, dar eu nu prea cred asta, ci cred ca spre deosebire de persoanele valide au doar mai mult nevoie de ajutor, ca de altfel in multe alte domenii.
Romania are cam 18 milioane de cetateni si cu vre-un an sau doi in urma erau in jur de 450000 de studenti. Asta inseamna tot un student la 40 de cetateni.
Evident ca nu ma astept ca si in randul orbilor sa fie la fel, dar totusi...
In Romania exista teoretic 90000 de persoane cu deficiente de vedere si am inteles ca ar fi vreo 40 de studenti cu deficiente de vedere. Nu stiu daca acest numar e corect, dar chiar daca ar fi in acest moment 100 de studenti cu deficiente de vedere, ar insemna un student la 900 de persoane. Deci e o diferenta mult prea mare, tinand cont de faptul ca exista cateva domenii si reale si umane care noua ne sunt accesibile.
Chiar daca am lua in considerare doar populatia activa, care in randul orbilor este mult mai redusa decat in cazul publicului larg sau decat in cazul persoanelor cu alte dizabilitati, tot ar rezulta un numar foarte mic de studenti cu deficiente de vedere.
Cum am putea noi fiecare in parte sau ANR sa lupte pentru ca institutiile publice sa angajeze orbi, cand sunt doar cateva zeci de studenti orbi in toata tara? Ca doar institutiile statului angajeaza de obicei absolventi de studii superioare. Cei care nu au studii superioare fac de obicei munci care oricum nu ar fi accesibile pentru orbi.
Eu cred ca unul dintre motivele pentru care exista atat de putini studenti si cu precadere in domenii accesibile dar care nu au prea multa cautare pe piata fortei de munca este si slaba pregatire in timpul scolii si liceului. Cand trebuie sa dea examene de admitere, pe nimeni nu prea il intereseaza ca elevii orbi au invatat mai greu din nu stiu ce motive. Oricum orbii ar putea avea parte de discriminare chiar daca sunt foarte buni. Dar daca nici nu se pot compara cu persoanele valide, atunci e clar ca nu au cum sa concureze nici pe piata fortei de munca. Si ma refer la domeniile care ne sunt accesibile, evident.
Ajung profesorii de liceu la concluzia ca indiferent ce ar face, elevii orbi tot nu pot invata la fel de rapid ca cei vazatori tot ce trebuie sa invete? Pai atunci sa contacteze deputatul local sau direct ministerul si sa faca o propunere de lege in care sa spuna ca orbii ar trebui sa aiba o programa speciala in care sa invete acelasi lucru, dar nu in 4 ani, ci in 5 sau 6, fiindca altfel nu pot asimila materia pe care trebuie sa o invete. Sau mai degraba sa se elimine o parte din materie, ca si asa contine o gramada de balast fara de care ar putea si sa reuseasca la facultate si sa isi gaseasca un job si sa munceasca.
Sigur, nu ar avea multe sanse de reusita. Ministerul ar spune ca asta implica costuri mai mari, sau alte bla bla, dar la un moment dat se schimba puterea si un nou guvern poate ar fi interesat sa o puna in aplicare ca sa demonstreze ca vrea sa faca cu adevarat o schimbare. Sau poate ca dascalii care se pricep la educatia orbilor ar ajunge la cu totul alte concluzii decat la cele doua idei pe care le-am dat eu, dar atunci ar trebui sa vina cu alte propuneri, nu sa considere ca asa cum este acum e totul OK si ca doar viata e de vina fiindca e nedreapta cu unii.
Eu asa fac in domeniul meu. Daca intalnesc un modul de program cu o eroare, caut datele de contact ale celui care a scris-o si ii spun ce am descoperit, ca sa repare bug-ul, sau uneori daca ma pricep rezolv eu bug-ul si ii trimit bucata de program corectata. Daca intalnesc un site mai greu accesibil de care am nevoie, obisnuiesc sa l le scriu administratorilor care sunt problemele de accesibilitate. Le-am scris si firmelor private, unor institutii publice, si unor persoane fizice si din Romania si din alte tari. Majoritatea nu raspund, nici macar institutiile statului, desi sunt obligate de lege, dar tot e un lucru bun fiindca asa incep sa tot auda ca si de orbi trebuie sa tina cont.
Cred ca asa ar trebui sa faca si angajatii din sistemul de invatamant in domeniul lor, fiindca ei sunt cei care se pricep la acest domeniu cel mai bine, nu eu care cunosc destul de putin situatia si s-ar putea sa am idei care nu sunt potrivite.
Folosirea acelor coduri si a unor programe care sa le utilizeze ar putea usura mult si munca profesorilor carora le-ar fi mai usor sa le explice elevilor, iar elevii ar putea studia la un nivel ceva mai modern. Spun "ceva mai modern", fiindca prin alte parti ale lumii ele se folosesc de foarte multa vreme. La noi, doar orbii ceva mai pasionati de cate un domeniu trebuie sa faca eforturi doar pe cont propriu ca sa le invete sau eventual sa isi creeze propriile sisteme de notare.
Astazi in Romania muncesc in domenii care necesita studii superioare mult mai multe persoane decat inainte de 89 de exemplu, si exista mai multi studenti, deci nu as spune ca este o problema generala.
Scopul nu ar trebui sa fie ca orbii sau vazatorii sa faca o facultate doar ca sa aiba o diploma, ci sa invete sa faca lucruri de un nivel mai inalt, asta doar daca cred ca sunt in stare, fiindca altfel e doar timp pierdut pe care l-ar fi putut folosi pentru a invata ceva mai util sau pentru a munci si castiga. Din situatia existenta ar rezulta ca de fapt asta e problema, ca orbii nu prea sunt in stare, dar eu nu prea cred asta, ci cred ca spre deosebire de persoanele valide au doar mai mult nevoie de ajutor, ca de altfel in multe alte domenii.
Romania are cam 18 milioane de cetateni si cu vre-un an sau doi in urma erau in jur de 450000 de studenti. Asta inseamna tot un student la 40 de cetateni.
Evident ca nu ma astept ca si in randul orbilor sa fie la fel, dar totusi...
In Romania exista teoretic 90000 de persoane cu deficiente de vedere si am inteles ca ar fi vreo 40 de studenti cu deficiente de vedere. Nu stiu daca acest numar e corect, dar chiar daca ar fi in acest moment 100 de studenti cu deficiente de vedere, ar insemna un student la 900 de persoane. Deci e o diferenta mult prea mare, tinand cont de faptul ca exista cateva domenii si reale si umane care noua ne sunt accesibile.
Chiar daca am lua in considerare doar populatia activa, care in randul orbilor este mult mai redusa decat in cazul publicului larg sau decat in cazul persoanelor cu alte dizabilitati, tot ar rezulta un numar foarte mic de studenti cu deficiente de vedere.
Cum am putea noi fiecare in parte sau ANR sa lupte pentru ca institutiile publice sa angajeze orbi, cand sunt doar cateva zeci de studenti orbi in toata tara? Ca doar institutiile statului angajeaza de obicei absolventi de studii superioare. Cei care nu au studii superioare fac de obicei munci care oricum nu ar fi accesibile pentru orbi.
Eu cred ca unul dintre motivele pentru care exista atat de putini studenti si cu precadere in domenii accesibile dar care nu au prea multa cautare pe piata fortei de munca este si slaba pregatire in timpul scolii si liceului. Cand trebuie sa dea examene de admitere, pe nimeni nu prea il intereseaza ca elevii orbi au invatat mai greu din nu stiu ce motive. Oricum orbii ar putea avea parte de discriminare chiar daca sunt foarte buni. Dar daca nici nu se pot compara cu persoanele valide, atunci e clar ca nu au cum sa concureze nici pe piata fortei de munca. Si ma refer la domeniile care ne sunt accesibile, evident.
Ajung profesorii de liceu la concluzia ca indiferent ce ar face, elevii orbi tot nu pot invata la fel de rapid ca cei vazatori tot ce trebuie sa invete? Pai atunci sa contacteze deputatul local sau direct ministerul si sa faca o propunere de lege in care sa spuna ca orbii ar trebui sa aiba o programa speciala in care sa invete acelasi lucru, dar nu in 4 ani, ci in 5 sau 6, fiindca altfel nu pot asimila materia pe care trebuie sa o invete. Sau mai degraba sa se elimine o parte din materie, ca si asa contine o gramada de balast fara de care ar putea si sa reuseasca la facultate si sa isi gaseasca un job si sa munceasca.
Sigur, nu ar avea multe sanse de reusita. Ministerul ar spune ca asta implica costuri mai mari, sau alte bla bla, dar la un moment dat se schimba puterea si un nou guvern poate ar fi interesat sa o puna in aplicare ca sa demonstreze ca vrea sa faca cu adevarat o schimbare. Sau poate ca dascalii care se pricep la educatia orbilor ar ajunge la cu totul alte concluzii decat la cele doua idei pe care le-am dat eu, dar atunci ar trebui sa vina cu alte propuneri, nu sa considere ca asa cum este acum e totul OK si ca doar viata e de vina fiindca e nedreapta cu unii.
Eu asa fac in domeniul meu. Daca intalnesc un modul de program cu o eroare, caut datele de contact ale celui care a scris-o si ii spun ce am descoperit, ca sa repare bug-ul, sau uneori daca ma pricep rezolv eu bug-ul si ii trimit bucata de program corectata. Daca intalnesc un site mai greu accesibil de care am nevoie, obisnuiesc sa l le scriu administratorilor care sunt problemele de accesibilitate. Le-am scris si firmelor private, unor institutii publice, si unor persoane fizice si din Romania si din alte tari. Majoritatea nu raspund, nici macar institutiile statului, desi sunt obligate de lege, dar tot e un lucru bun fiindca asa incep sa tot auda ca si de orbi trebuie sa tina cont.
Cred ca asa ar trebui sa faca si angajatii din sistemul de invatamant in domeniul lor, fiindca ei sunt cei care se pricep la acest domeniu cel mai bine, nu eu care cunosc destul de putin situatia si s-ar putea sa am idei care nu sunt potrivite.
-
- Locotenent - colonel
- Mesaje: 1063
- Membru din: 15 Mar 2008, 15:50
- Localitate: Cluj-Napoca
Bine ar fi sa fie asa cum zici tu. Da in scolile de nevazatori nici pichturi care sa fie in stare foarte buna nu avem. La matematica un singur punct care nu iasa din cauza defectiunilor schimba intregul context. Cu facultatile e din nou o poveste mai lunga. Intr-o perioada si elevii nostri mergeau in numar mai mare la facultate, da trendul a scazut din cauza ca mergeau la facultati unde se intra usor, da cu nici o aplicabilitate pentru ei. Asa s-au ingramadit la facultati de genul asistenta sociala si altele.
Gruia
Din pacate este destul de trist. Din punctul de vedere al dotarii scolilor nici alte scoli de masa nu stau prea bine. Cu ocazia fiecarei revendicari facute, conducerile lor au cerut si alocarea de fonduri suplimentare pentru dotarea scolilor, dar de fapt punctul asta era unul absolut neinteresant pentru ele, singurul punct care conta cu adevarat fiind nivelul salariilor, asa ca daca se obtineau mariri de salarii era OK si nu mai conta nimic altceva, daca nu se obtineau, nu era OK. Din cauza asta au de suferit tocmai profesorii care ar vrea sa isi faca bine treaba.
Iar acum exista multe scoli care nu au nici macar aviz sanitar fiindca nu au apa curenta, deci probabil ca chiar in acest moment nu exista sanse sa se ofere fonduri pentru dotarea scolilor speciale cu masini de scris sau cu altele mult mai costisitoare. ...mai ales ca am inteles ca s-a redus bugetul pentru educatie.
Dar eu cred ca asta nu prea conteaza. Cred ca pentru a obtine fonduri o data trebuie sa ceri de zece ori. Daca nu cere nimeni niciodata, e clar ca nu ii va veni cuiva de la minister idea sa doteze fix scolile de orbi.
Eu cred ca sistemul de invatamant este prost organizat. Si in acest domeniu exista oameni care au facut munca voluntara, care au consumat din timpul lor facand lucruri pe care ar fi putut sa nu le faca spre binele educatiei si nu pentru un salariu, dar totusi acest sistem de invatamant nu prea are unelte de recompensare a acelor persoane si de incurajare si a altora sa faca la fel.
Si eu cred cam acelasi lucru in legatura cu admiterea orbilor la facultate. Asta insa se datoreaza unor probleme de a caror rezolvare nu raspunde nimeni in Romania, si nici nu se zbate nimeni sa se schimbe situatia.
Cred ca orbii prefera facultatile de asistenta sociala si psihologie/psihopedagogie fiindca dupa cum spuneai, admiterea la aceste facultati a fost mai usoara, ba chiar s-au oferit locuri speciale intr-o perioada, asta in timp ce alte facultati poate ca nici nu vad prea bine accesul orbilor si poate ca nici nu prea au materiale didactice accesibile.
In mod normal insa, toate facultatile ar trebui sa fie deschise si sa accepte si orbi. E clar ca un orb nu va fi interesat sa urmeze chirurgia, dar sigur ca exista mai multe domenii in care si orbii ar putea studia si munci. Doar ca nimeni nu prea discuta despre asta, fiind un domeniu sensibil care ar putea jigni unele persoane care sunt mandre ca au urmat o facultate de doi lei.
Eu am urmat cea mai mare facultate din cea mai mare universitate din Romania, dar tot o facultate de doi lei era pe atunci. ...ca de atunci valoarea i-a scazut si mai mult, cum este cazul majoritatii facultatilor din Romania in care se invata doar lucruri vechi, in care nu se cerceteaza nimic cu adevarat, dupa modelul rusesc, in care in universitati se face invatamant, nu cercetare ca in SUA, adica se invata pe de rost o gramada de teorie, proceduri si formule pe care altii le-au descoperit si studiat cu multa vreme in urma in loc sa se descopere lucruri noi.
Ar fi fost normal ca orbii sa fi putut avea acces la orice alta facultate, in functie de preferinte si nu doar in functie de optiunile limitate oferite cu adevarat. Ar fi fost normal sa fi putut avea parte de un invatamant preuniversitar de o calitate suficient de buna incat sa poata concura cu candidatii valizi. Daca nu au putut este din cauza discriminarii in multiple forme, pentru combaterea careia nu lupta nimeni, dupa cum spuneam.
De aceea tindem sa dam vina ba pe ANR ca nu duce aceasta lupta, ba pe liceele de orbi, si cred ca isi au si ele partea lor de vina, dar in mod sigur nu pot raspunde doar ele de existenta tuturor problemelor legate de discriminare din cauza carora situatia orbilor este asa cum este.
Stiu, in mod normal statul ar trebui sa rezolve aceste probleme si asta nefacand altceva decat respectand legea. Dar daca nu o face... nu stiu cine ar putea, asa ca probabil si de acum inainte tapii ispasitori vor fi tot ANR si liceele de orbi.
Iar acum exista multe scoli care nu au nici macar aviz sanitar fiindca nu au apa curenta, deci probabil ca chiar in acest moment nu exista sanse sa se ofere fonduri pentru dotarea scolilor speciale cu masini de scris sau cu altele mult mai costisitoare. ...mai ales ca am inteles ca s-a redus bugetul pentru educatie.
Dar eu cred ca asta nu prea conteaza. Cred ca pentru a obtine fonduri o data trebuie sa ceri de zece ori. Daca nu cere nimeni niciodata, e clar ca nu ii va veni cuiva de la minister idea sa doteze fix scolile de orbi.
Eu cred ca sistemul de invatamant este prost organizat. Si in acest domeniu exista oameni care au facut munca voluntara, care au consumat din timpul lor facand lucruri pe care ar fi putut sa nu le faca spre binele educatiei si nu pentru un salariu, dar totusi acest sistem de invatamant nu prea are unelte de recompensare a acelor persoane si de incurajare si a altora sa faca la fel.
Si eu cred cam acelasi lucru in legatura cu admiterea orbilor la facultate. Asta insa se datoreaza unor probleme de a caror rezolvare nu raspunde nimeni in Romania, si nici nu se zbate nimeni sa se schimbe situatia.
Cred ca orbii prefera facultatile de asistenta sociala si psihologie/psihopedagogie fiindca dupa cum spuneai, admiterea la aceste facultati a fost mai usoara, ba chiar s-au oferit locuri speciale intr-o perioada, asta in timp ce alte facultati poate ca nici nu vad prea bine accesul orbilor si poate ca nici nu prea au materiale didactice accesibile.
In mod normal insa, toate facultatile ar trebui sa fie deschise si sa accepte si orbi. E clar ca un orb nu va fi interesat sa urmeze chirurgia, dar sigur ca exista mai multe domenii in care si orbii ar putea studia si munci. Doar ca nimeni nu prea discuta despre asta, fiind un domeniu sensibil care ar putea jigni unele persoane care sunt mandre ca au urmat o facultate de doi lei.
Eu am urmat cea mai mare facultate din cea mai mare universitate din Romania, dar tot o facultate de doi lei era pe atunci. ...ca de atunci valoarea i-a scazut si mai mult, cum este cazul majoritatii facultatilor din Romania in care se invata doar lucruri vechi, in care nu se cerceteaza nimic cu adevarat, dupa modelul rusesc, in care in universitati se face invatamant, nu cercetare ca in SUA, adica se invata pe de rost o gramada de teorie, proceduri si formule pe care altii le-au descoperit si studiat cu multa vreme in urma in loc sa se descopere lucruri noi.
Ar fi fost normal ca orbii sa fi putut avea acces la orice alta facultate, in functie de preferinte si nu doar in functie de optiunile limitate oferite cu adevarat. Ar fi fost normal sa fi putut avea parte de un invatamant preuniversitar de o calitate suficient de buna incat sa poata concura cu candidatii valizi. Daca nu au putut este din cauza discriminarii in multiple forme, pentru combaterea careia nu lupta nimeni, dupa cum spuneam.
De aceea tindem sa dam vina ba pe ANR ca nu duce aceasta lupta, ba pe liceele de orbi, si cred ca isi au si ele partea lor de vina, dar in mod sigur nu pot raspunde doar ele de existenta tuturor problemelor legate de discriminare din cauza carora situatia orbilor este asa cum este.
Stiu, in mod normal statul ar trebui sa rezolve aceste probleme si asta nefacand altceva decat respectand legea. Dar daca nu o face... nu stiu cine ar putea, asa ca probabil si de acum inainte tapii ispasitori vor fi tot ANR si liceele de orbi.
-
- Locotenent - colonel
- Mesaje: 1063
- Membru din: 15 Mar 2008, 15:50
- Localitate: Cluj-Napoca
Salutare, subiectul a luat o cu totul alta intorsatura. Revenind la titlul subiectului eu cred ca in Cluj sunt din ce in ce mai putine prejudecati fata de nevazatori. Accesul nu le-a fost interzis nevazatorilor la nici o facultate. Poate ca nu li s-au pus la dispozitie mijloace pentru usurarea studiului, da trebuie spus ca nici nu cred ca aveau posibilitati. In plus cred ca studenti nevazatori nici nu au apelat la servicii deja infintate. Sa dau si un exemplu, La biblioteca universitara s-a pus un calculator la care nevazatori sa scaneze. Nu stiu pe nimeni sa fi fost sa scaneze, asta pentru ca nici nu a fost promovat, da si daca a fi fost promovat cred ca tot nu s-ar fi dus fiindca e mai comod sa scamezi acasa. Acuma nici nu stiu daca nai este.
Gruia