Braille, desene tactile, WinBraille, Piaf
Moderator: Manu
Braille, desene tactile, WinBraille, Piaf
Deschid acest topic in speranta de a comunica pe anumite subiecte legate de winbraille, dar si de metoda de translare in braille a unor documente cu toate particularitatile pe care le presupune o translare dintr-un stil in altul. Pentru inceput, as lansa o intrebare: a reusit careva sa printeze in braille, utilizand windows seven si winbraille versiunea 4? problemele apar la detectarea imprimantei, acel add printer wizard da eroare in toate tipurile de instalare pe care le-am incercat.
Cornel
Winbraille 4 merge foarte bine in Windows 7 cu conditia sa instalezi manual imprimanta.
Instructiunile de mai jos nu sunt exacte, mai mult din amintirile mele dar cred ca o sa te descurci:
La instalarea programului alegi sa nu instalezi imprimanta. Apoi mergi in start menu la printers and faxes add printer, local printer si alegi ltp1 daca e pe port paralel. Dupa care mergi la have disk si faci browse pana in program files > index braille > winbraille. Vei gasi un fisier Oemsetup.inf. Il selectezi si o sa iti dea o lista cu imprimantele braille. Selectezi de acolo ce imprimanta ai. Daca ai Everest versiunea 3 e important sa selectezi Everest V3, nu Everest simplu.
O sa iti apara mesajul ala cu driver not digitally sign si trebuie sa dai install anyway.
Dupa aceea merge foarte bine. Eu il folosesc inca de la aparitia windows 7 asa.
Inca ceva foarte important. Trebuie sa fie Win 7 pe 32 de biti, bineinteles.
Bafta!
Instructiunile de mai jos nu sunt exacte, mai mult din amintirile mele dar cred ca o sa te descurci:
La instalarea programului alegi sa nu instalezi imprimanta. Apoi mergi in start menu la printers and faxes add printer, local printer si alegi ltp1 daca e pe port paralel. Dupa care mergi la have disk si faci browse pana in program files > index braille > winbraille. Vei gasi un fisier Oemsetup.inf. Il selectezi si o sa iti dea o lista cu imprimantele braille. Selectezi de acolo ce imprimanta ai. Daca ai Everest versiunea 3 e important sa selectezi Everest V3, nu Everest simplu.
O sa iti apara mesajul ala cu driver not digitally sign si trebuie sa dai install anyway.
Dupa aceea merge foarte bine. Eu il folosesc inca de la aparitia windows 7 asa.
Inca ceva foarte important. Trebuie sa fie Win 7 pe 32 de biti, bineinteles.
Bafta!
lpt - usb
Intr-adevar merge adaugarea imprimantei braille prin lpt; stiam si eu de acel omsetup.inf insa mie nu imi functiona deoarece selectam la port usb; intrebarea mea ar fi acuma, tinand cont de faptul ca un laptop nu are lpt si, dupa cate am vazut si unele desktopuri de generatie mai noua, tu ce solutie ai adoptat?
Cornel
Pai cred ca cea mai simpla solutie e sa iti cumperi un adaptor USB la paralel si cu asta nu mai stai sa te chinui cu softul lor. Nu stiam ca nu suporta usb cu driverul respectiv. Din pacate cei de la Indexbraille nu mai ofera suport pt winbraille si pe tampenia aia de site a lor abia mai gasesti driverele pentru imprimante mai vechi.
tot e bine
Da, la solutia asta voi apela in cele din urma; Bine totusi ca putem inca sa ne folosim de winbraille 4; sincer sa fiu, versiunea 5, desi pare a fi mai prietenoasa prin acele templates, inca nu ma motiveaza suficient sa o folosesc. Acuma, as vrea sa stiu parerea ta legat de urmatorul aspect: preiau un text, de exemplu, de pe www.thelatinlibrary.com bunaoara niste versuri. ok, dau paste in word si observ ca versurile sunt aranjate frumos unul sub altul. In urma translarii insa, imprimarea in braille nu tine cont de asezarea versurilor, le imbina pur si simplu fara sa lase spatiu cel putin intre finalu versului de pe randul de deasupra si versul urmator; o gramada de vreme am tot incercat sa vad ce semn e acela in word care desparte randurile, nu e nici endline, nici paragraf nou, nici vizual nu apare ceva anume acolo la capat de rand si formatarea asta nu o pot elimina; chiar daca pun textul in notepad si-l salvez ca txt in acel txt randurile raman distincte, iar in winbraille la embosare in loc sa fie lipite, acuma din txt apar separate ca un fel de paragrafe, fapt pozitiv daca am versuri, dar formatarea asta apare si in cazul prozei, or nu e prea bine sa ma pomenesc cu randuri scrise doar pe un sfert si apoi lasate goale. De curand, punand acest stil de text pe un display, acolo la capat de rand mi/a detectat un semn cica tabulator vertical, pe care, de pe displayul braille pot sa-l substitui cu spatiu si problema e rezolvata; tu te/ai confruntat cu chestia asta? sigur ca solutia cea mai simpla e aceea de a elimina stilul copiat de pe pagina web atunci cand dau paste in word, insa acel buton care apare la paste prin care poti alege sa nu pastreze stilul original se pare ca nu e accesibil cu jawsul.
Cornel
Da, winbraille 5 pare a fi o tampenie deoarece cosuma multe resurse si nu prea am reusit sa setez dimensiunile hartiei cu el asa cum as vrea eu.
Referitor la problema cu versurile am intalnit-o si eu dar eu nu mai deschid word-ul Iau de pe net cu copy, dau paste in notepad apoi iau cu copy din notepad si dau paste in winbraille. Pana acum nu am intalnit situatii in care notepad-ul sa nu puna caracterul de sfarsit de linie manual. Presupun ca pe site-urile respective nu se foloseste tag-ul br pentru sfarsit de linie.
In winbraille cu cat e e mai simplu textul cu atat se formateaza mai usor. Nu prea suporta mare lucru din word in afara de tabele.
Referitor la problema cu versurile am intalnit-o si eu dar eu nu mai deschid word-ul Iau de pe net cu copy, dau paste in notepad apoi iau cu copy din notepad si dau paste in winbraille. Pana acum nu am intalnit situatii in care notepad-ul sa nu puna caracterul de sfarsit de linie manual. Presupun ca pe site-urile respective nu se foloseste tag-ul br pentru sfarsit de linie.
In winbraille cu cat e e mai simplu textul cu atat se formateaza mai usor. Nu prea suporta mare lucru din word in afara de tabele.
- Manu
- General de divizie
- Mesaje: 4120
- Membru din: 02 Feb 2007, 01:15
- Localitate: Cluj-Napoca
- Contact:
Probabil ca editorul de text din WinBraille nu interpreteaza bine <br>, whitespace-ul din HTML. Windows in mod normal are nevoie pentru rand nou de CR+LF (carriage return si line feed). Am vazut ca Notepad se descurca la copy + paste si transforma ok sfarsitul de linie, dar daca deschid un text in nodepad salvat cu un editor care a pus doar line feed simplu \n din C, randurile vor fi intruna, Asadar este nevoie sa contina in Notepad \r\n.
Sunt tot felul de probleme in legatura cu newline, incompatibilitati intre sisteme, intr-o vreme am mai citit despre newline, dar oricum nu sunt sigur cat de clare imi sunt treburile.
De putut se poate face oricand un mic convertor, doar sa vedem exact un text care nu se comporta bine si editorul care il preia.
Sunt tot felul de probleme in legatura cu newline, incompatibilitati intre sisteme, intr-o vreme am mai citit despre newline, dar oricum nu sunt sigur cat de clare imi sunt treburile.
De putut se poate face oricand un mic convertor, doar sa vedem exact un text care nu se comporta bine si editorul care il preia.
Ultima oară modificat 22 Noi 2011, 03:43 de către Manu, modificat 1 dată în total.
Errare humanum est, sed perseverare diabolicum...
In forum linguae Latinae venite! (via est: www.limbalatina.ro)
In forum linguae Latinae venite! (via est: www.limbalatina.ro)
tactile
cum ti se pare instrumentul de desenat din winbraille? am testat capacitatea lui de a tactiliza niste fotografii pe care le/am inserat intr-un document word; daca fotografiile nu au o rezolutie prea mare si contrastele sunt ceva mai accentuate, face treaba bunisoara, cel putin la o poza, mi/am putut da seama ca e acolo o casa. Oricum, tactilizarea computerizata mai are mult de inovat, sunt cam multe cu care se lauda, dar putine valabile, nici chiar piaful acela cu foile scumpe (un euro fila) nu e cine stie ce la pretentiile lui; in fine, tactilul si caracteristicile lui poate ar fi bine sa-l tratam in alt topic?
Cornel
coduri
As lansa o intrebare adresata mai cu seama utilizatorilor de braille: ce parere aveti despre adoptarea sistemului de notatie matematica romanesc a unuia din cele internationale, bunaoara acela in care din cele zece litere ale alfabetului se realizeaza cifrele adaugandu-li-se punctul sase: de ex. 1 6 este cifra unu, 126 cifra doi 156 cifra cinci etc. Un prim avantaj ar fi acela ca tehnoredactarea computerizata a manualelor de matematica ar fi mult facilitata (daca nu gresewsc, la noi inca se scrie pe tabla un manual de matematica si apoi se da la presa); ar putea invoca unii eventuale confuzii cu diacriticile romanesti, insa eu pe acel pronto, desi puteam sa schimb sistemul dupa cel romanesc, nu am facut-o ptu ca nu m-am confruntat cu nici o confuzie; mentionez pentru cei ce nu cunosc, ca in sistemul braille actual, cifrele rezulta oarecum analitic prin punerea in fata literei a unui semn (asa numitul semn de cifra).
Cornel
Relativ la problema cu caracterele de sfarsit de linie, eu am observat ca wordpad interpreteaza corect atat fisierele care folosesc cr+lf (standard windows), cat si pe ccele care folosesc doar cr (standard linux). Pe romaneste, fisierele cu randuri foarte lungi in notepad vor fi corect formatate in wordpad.
Referitor la matematica in braille, e discutabila necesitatea trecerii la un sistem international/.
Daca singurul motiv invocat pentru asta este traducerea automata in braille, problema asta se poate rezolva relativ usor scriind o tabela corecta de traducere pentru codul matematic romanesc.
Pe de alta parte, sistemele internationale mai au avantajul de a ocupa mai putin spatiu si de a ajuta cititorii sa fie capabili sa citeasca matematica braille in libma tarii al carui cod matematic l-am adopta.
Per total eu cred ca ar fi benefica adoptarea unui sistem international, intrebarea e care... Aici o sa fie argumente subiective la greu. Eu am display braille si nu m-am putut obisnui deloc cu cifrele cu punctul 6. Deloc. Le citesc mult prea greu, d'apai sa mai fac si calcule. Solutia pe care am adoptat-o a fost sa-mi scriu propriul cod matematic care se foloseste de faptul ca o celula braille are opt puncte pe un afisaj braille pentru a reprezenta literele in partea superioara a celulei, cifrele la mijloc, iar semnele in parte de jos. De exemplu:
a=1
1=, (punctul 2)
+=punctele 376
Fireste ca asta nu se poate face pentru scrisul braille standard. Ce incerc sa zic e ca s-ar putea sa apara o mare rezistenta la schimbarea radicala a cifrelor. Stiu ca americanii fac cumva ca mine, pun cifrele in partea de jos a casutei, dar nu stiu ce fac cu semnele. Cred ca ne-ar fi mai usor sa ne obisnuiim cu cifrele astea, seamana mai mult cu ale noastre.
Referitor la matematica in braille, e discutabila necesitatea trecerii la un sistem international/.
Daca singurul motiv invocat pentru asta este traducerea automata in braille, problema asta se poate rezolva relativ usor scriind o tabela corecta de traducere pentru codul matematic romanesc.
Pe de alta parte, sistemele internationale mai au avantajul de a ocupa mai putin spatiu si de a ajuta cititorii sa fie capabili sa citeasca matematica braille in libma tarii al carui cod matematic l-am adopta.
Per total eu cred ca ar fi benefica adoptarea unui sistem international, intrebarea e care... Aici o sa fie argumente subiective la greu. Eu am display braille si nu m-am putut obisnui deloc cu cifrele cu punctul 6. Deloc. Le citesc mult prea greu, d'apai sa mai fac si calcule. Solutia pe care am adoptat-o a fost sa-mi scriu propriul cod matematic care se foloseste de faptul ca o celula braille are opt puncte pe un afisaj braille pentru a reprezenta literele in partea superioara a celulei, cifrele la mijloc, iar semnele in parte de jos. De exemplu:
a=1
1=, (punctul 2)
+=punctele 376
Fireste ca asta nu se poate face pentru scrisul braille standard. Ce incerc sa zic e ca s-ar putea sa apara o mare rezistenta la schimbarea radicala a cifrelor. Stiu ca americanii fac cumva ca mine, pun cifrele in partea de jos a casutei, dar nu stiu ce fac cu semnele. Cred ca ne-ar fi mai usor sa ne obisnuiim cu cifrele astea, seamana mai mult cu ale noastre.
Vortex Website
Maximum de confort, cu minimum de efort.
Maximum de confort, cu minimum de efort.
matematica
Mai intai cateva chestiuni tehnice: in urma achizitionarii scolii a unor imprimante braille de ultima generatie (everest v4), am avut neplacuta surpriza la inceput, de a constata ca acestea nu mai interactioneaza cu winbraille, de fapt, deoarece lucrul la acest soft a incetat acum mai bine de un an, sigur ca el nu mai contine pachetul de drivere pentru everest v4; deci aviz celor ce intentioneaza sa isi cumpere o imprimanta - institutii, scoli, sau persoane fizice. In tot raul insa e si un bine, pentru ca asa am aflat de un soft numit duxbury facut de americani; diferenta intre winbraille si duxbury este foarte mare (in primul rand ca primul e free, iar al doilea costa aproape cat jawsul, adica vreo 600 de dolari); totusi, e clar ca s-a lucrat mult si profesionist la Duxbury, e o noua mentalitate a translarii textului in braille, bazata pe translarea atat cat e relevant, chiar si a stilurilor, fapt ce duce la un estetism deosebit; in plus, e facut in asa fel incat si nevazatorul sa poata lucra pe textul translat foarte usor; o.k., ca sa nu para ca fac reclama, ma opresc aici cu detaliile.
Revenind la matematica, am constatat in ultimii ani ca subiectele de la Testarea nationala de la clasa a VIII-a contin grafice care trebuie interpretate; ele nu sunt grele, ba chiar banale, insa impedimentul apare in momentul in care va trebui sa-i spui elevului aflat in sala de examen despre ce e vorba in acel grafic: daca i-l descrii, e ca si cum i-ai da raspunsul (dar cum sa i-l descrii, cand el practic nu are voie sa interactioneze cu profesorul?). Faptul acesta a dus in cele mai multe scoli la preconceptia alimentata si de comoditatea unora, cum ca nevazatorul, cand vine vorba de grafice sau scheme sau anumite desene, este incapabil sa priceapa ceva si, deci acele subiecte trebuie abandonate. Bunaoara, la concursul national intre scolile de nevazatori, la sedinta tehnica, s-a decis de catre profii de mate de la toate scolile sa nu se includa grafice sau orice tine de desen in cadrul subiectelor. Faptul acesta este, zic eu, foarte grav, pentru ca, in ochii unora handicapul vizual va fi extins exagerat la cel de intelegere si de aici e un pas pana la interferenta cu cel mintal, cel putin la matematica.
Solutia pe care am adoptat-o la Tg. Frumos de cativa ani cu mult succes, este aceea de a-i arata profesorului de matematica ca exista cel putin doua softuri care permit editarea desenelor; winbraille are incorporat asa ceva, iar al doilea program pe care il recomand este cel pus la dispozitie de cei de la duxbury si care e free quiktac. Cu acesta din urma i-am obisnuit pe unii profesori sa lucreze, pot spune ca rezultatele sunt excelente; asadar, un subiect care contine grafice care trebuie interpretate poate indiscutabil fi inclus, o persoana cu experienta in maxim zece minute il poate reprezenta tactil. Desenul poate fi facut si salvat intr-un fisier specific, apoi trimis pentru a fi dat la imprimanta, deci profesorul poate lucra si acasa, nu e necesar sa fie la calculatorul care are atasata imprimanta. Dar aici e vorba in primul rand de lucrul cu grafice si scheme pe tot parcursul gimnaziului - nu poti sa-i dai asa dintr-odata la examen nevazatorului un grafic dupa ce el nu a mai luat contact cu asa ceva; e nevoie deci de o educare din timp; am constatat de altfel, la cei mai multi nevazatori maturi faptul ca nu stiu cum deseneaza vazatorii o piramida sau o prisma, deci geometria in spatiu; sigur cei mai multi isi imagineaza cubul, prisma, conul, dar nu le pot desena, tocmai pentru ca nu au fost educati sa interpreteze un desen in care avem de a face si cu perspectiva nu doar cu figura plana.
Revenind la matematica, am constatat in ultimii ani ca subiectele de la Testarea nationala de la clasa a VIII-a contin grafice care trebuie interpretate; ele nu sunt grele, ba chiar banale, insa impedimentul apare in momentul in care va trebui sa-i spui elevului aflat in sala de examen despre ce e vorba in acel grafic: daca i-l descrii, e ca si cum i-ai da raspunsul (dar cum sa i-l descrii, cand el practic nu are voie sa interactioneze cu profesorul?). Faptul acesta a dus in cele mai multe scoli la preconceptia alimentata si de comoditatea unora, cum ca nevazatorul, cand vine vorba de grafice sau scheme sau anumite desene, este incapabil sa priceapa ceva si, deci acele subiecte trebuie abandonate. Bunaoara, la concursul national intre scolile de nevazatori, la sedinta tehnica, s-a decis de catre profii de mate de la toate scolile sa nu se includa grafice sau orice tine de desen in cadrul subiectelor. Faptul acesta este, zic eu, foarte grav, pentru ca, in ochii unora handicapul vizual va fi extins exagerat la cel de intelegere si de aici e un pas pana la interferenta cu cel mintal, cel putin la matematica.
Solutia pe care am adoptat-o la Tg. Frumos de cativa ani cu mult succes, este aceea de a-i arata profesorului de matematica ca exista cel putin doua softuri care permit editarea desenelor; winbraille are incorporat asa ceva, iar al doilea program pe care il recomand este cel pus la dispozitie de cei de la duxbury si care e free quiktac. Cu acesta din urma i-am obisnuit pe unii profesori sa lucreze, pot spune ca rezultatele sunt excelente; asadar, un subiect care contine grafice care trebuie interpretate poate indiscutabil fi inclus, o persoana cu experienta in maxim zece minute il poate reprezenta tactil. Desenul poate fi facut si salvat intr-un fisier specific, apoi trimis pentru a fi dat la imprimanta, deci profesorul poate lucra si acasa, nu e necesar sa fie la calculatorul care are atasata imprimanta. Dar aici e vorba in primul rand de lucrul cu grafice si scheme pe tot parcursul gimnaziului - nu poti sa-i dai asa dintr-odata la examen nevazatorului un grafic dupa ce el nu a mai luat contact cu asa ceva; e nevoie deci de o educare din timp; am constatat de altfel, la cei mai multi nevazatori maturi faptul ca nu stiu cum deseneaza vazatorii o piramida sau o prisma, deci geometria in spatiu; sigur cei mai multi isi imagineaza cubul, prisma, conul, dar nu le pot desena, tocmai pentru ca nu au fost educati sa interpreteze un desen in care avem de a face si cu perspectiva nu doar cu figura plana.
Cornel