In loc de bancomate accesibilizate

Accesibilitatea vietii de zi cu zi in cazul nevazatorilor

Moderator: Manu

I Tichir
Sublocotenent
Mesaje: 320
Membru din: 30 Sep 2007, 14:56

Mesaj de I Tichir »

Eu am gasit un bancomat BCR care avea si mufa pentru casti, asa ca, am adus o pereche de casti sperand ca in ele voi auzi indicatii care sa imi usureze accesul. Din pacate, in afara de welcome si thank you nu spunea ceva util. E drept ca imi anunta cand trebuie sa introduc codul, dar nimic altceva. Deasemenea am gasit si un bancomat Raiffeisen, dar pe acesta nici nu am putut sa-l testez deoarece, cineva care nu a avut ceva mai bun de facut, a introdus un betisor in mufa pentru casti. Credeti ca am putea sa-i convingem pe cei de la banca sa perfectioneze acel meniu vorbit?
Avatar utilizator
Manu
General de divizie
Mesaje: 4120
Membru din: 02 Feb 2007, 01:15
Localitate: Cluj-Napoca
Contact:

Mesaj de Manu »

Problema e ca la noi nu se prea vrea face ceva ce nu exista si in alta parte. Pana la urma tot nu stiu exact, exista in alte tari bancomate accesibilizate sonor? Din cate auzeam, nu prea... Atunci, va fi foarte greu. La Cluj promitea in treacat BRD-ul, dar nu s-a mai auzit nimic.
Errare humanum est, sed perseverare diabolicum...
In forum linguae Latinae venite! (via est: www.limbalatina.ro)
DanielAvram
Soldat
Mesaje: 4
Membru din: 18 Mar 2008, 02:28
Localitate: Arad

Mesaj de DanielAvram »

Din ce am auzit eu in alte tari sunt astfel de bancomate accesibilizate.
Dar problema asta nu e ca nu se vrea ci ca nu este o legislatie clara privind accesibilitatea, care sa oblige agenti economici si institutiile sa isi accesibilizeze serviciile.
Avatar utilizator
Manu
General de divizie
Mesaje: 4120
Membru din: 02 Feb 2007, 01:15
Localitate: Cluj-Napoca
Contact:

Mesaj de Manu »

Exista legea, doar ca nu prea e interes si se tot amana din lipsa de bani. Pana la urma asteptam, incet-incet se mai face si pe la noi. Evoluam treptat, dintr-o data nu se poate. :)
Mi se pare mare lucru ca putem folosi serviciul online, astfel avand controlul clar al tranzactiilor, intrarilor, platilor, iar la ATM-ul propriu-zis ramane sa facem mecanic extrageri numerar.

Incercam sa mai facem presiuni, pana la urma cate unii mai accesibilizeaza cate ceva, tot asa cu cate putinul.
Errare humanum est, sed perseverare diabolicum...
In forum linguae Latinae venite! (via est: www.limbalatina.ro)
Claus
Capitan
Mesaje: 532
Membru din: 17 Ian 2007, 21:13
Localitate: Cluj-Napoca

Mesaj de Claus »

salut, nu mi se pare atat de problematica acesibilizara, deoarece in mare parte procesele sunt standard. Dupace ai invatat atm-urile, nu ai nici un motiv sa nu te descurci.
Poti plati facturi, poti scoate bani, si culmea avantajuli e ca bancomatul nu iti da gresit, cel putin nu mi s-a intimplat niciodata, si mai ai si avantajul ca ai poti ajuta pe multi ce nu se descurca in pofida ascendentului dat de vizual.
Avatar utilizator
Manu
General de divizie
Mesaje: 4120
Membru din: 02 Feb 2007, 01:15
Localitate: Cluj-Napoca
Contact:

Mesaj de Manu »

Si eu reusesc sa scot fara probleme de la BRD, Transilvania si CEC, doar ca... daca trebuie repede sa extrag si de la BCR... nu as mai reusi. Ar fi buna si o voce sintetica acolo pentru aflarea soldului. Sa speram ca intr-un viitor apropiat se va implmenta asa ceva, pana la urma nu ar fi mare lucru, niste fisiere audio cu numele meniurilor si numerele care sa fie redate in momentul operarii.
Errare humanum est, sed perseverare diabolicum...
In forum linguae Latinae venite! (via est: www.limbalatina.ro)
I Tichir
Sublocotenent
Mesaje: 320
Membru din: 30 Sep 2007, 14:56

Mesaj de I Tichir »

claus scrie:salut, nu mi se pare atat de problematica acesibilizara, deoarece in mare parte procesele sunt standard. Dupace ai invatat atm-urile, nu ai nici un motiv sa nu te descurci.
Poti plati facturi, poti scoate bani, si culmea avantajuli e ca bancomatul nu iti da gresit, cel putin nu mi s-a intimplat niciodata, si mai ai si avantajul ca ai poti ajuta pe multi ce nu se descurca in pofida ascendentului dat de vizual.
Una zic eu si alta intelege Feurdean! Daca nu ti se pare atat de importanta "acesibilizara", de ce folosesti sinteza vocala la telefon, cand e stiut ca, cu cativa ani in urma, nevazatorii stiau pe de rost fiecare obtiune din meniul telefonului si faceau pe NV setarile. Puteau chiar sa trimita chiar SMS-uri. Tu ai explicat meniul unui bancomat si iti multumesc pentru asta, dar ce faci, de exemplu, daca iti apare un mesaj pe ecran?
Claus
Capitan
Mesaje: 532
Membru din: 17 Ian 2007, 21:13
Localitate: Cluj-Napoca

Mesaj de Claus »

raspund cu placere intrebarii:
folosesc sinteza pe telefon, fiindca pot citi mesajele de la fete, si daca vreau sa ma intilnesc cu vreo una, nu tre sa ai dau prietenei sa le citeasca sau cui o mai fi...
ma rog, prietena aii e sinucidere curata, da, cine stie?
2. Daca apare un mesaj pe ecran, si procesul nu merge, anulez totul si reiau.
in plus nu mi-e greu sa pun o intrebare in jur asupra mesajului, daca chiar sunt curios ce e cu el; de altfel asa procedez si cu soldurile;
sa ne intelegem, sunt de acord cu accesibilitatea bancomatelor, da nu e o asa mare problema ca si stopurile, intersectiile sistemele de informare asupra statiilor din autobuse etc.
I Tichir
Sublocotenent
Mesaje: 320
Membru din: 30 Sep 2007, 14:56

Mesaj de I Tichir »

Accesul la bancomate e tot mai dificil. Azi am observat ca bancomatul BCR de pe strada mea a fost schimbat. E cu touch screen asa ca nici macar invatarea meniului nu mai e de ajutor. Are si mufa pentru casti asa ca am venit si cu o pereche de casti, dar, spre deosebire de bancomatul vechi care spunea cel putin well come si please wait, la acesta am auzit in casti doar acele beep-uri produse la apasarea tastelor. :cry:
Avatar utilizator
Manu
General de divizie
Mesaje: 4120
Membru din: 02 Feb 2007, 01:15
Localitate: Cluj-Napoca
Contact:

Mesaj de Manu »

Inseamna ca va trebui sa asteptam a treia era, cea a comenzilor vocale, in mod normal aceasta ar trebui sa apara dupa. :)
Intr-adevar, e cam rau, va fi din ce in ce mai greu, iar noi pe site va trebui intr-un final sa afisam, cine stie, locuri cu bancomate cu butoane normale. O sa ajungem sa fie asta un lux, nu sa fie cu voce sintetica.
Errare humanum est, sed perseverare diabolicum...
In forum linguae Latinae venite! (via est: www.limbalatina.ro)
CarmenT
Maior
Mesaje: 970
Membru din: 10 Ian 2007, 00:44
Localitate: Cluj-Napoca
Contact:

Mesaj de CarmenT »

Poate s-ar putea discuta cu cei de la banca sa lipeasca peste tastatura o folie transparenta pe care sa fie marcate butoanele in braille. Cred ca asta ar fi destul de simplu de realizat.
I Tichir
Sublocotenent
Mesaje: 320
Membru din: 30 Sep 2007, 14:56

Mesaj de I Tichir »

V-as ruga, daca poate cineva sa descrie si utilizarea unui P. O. S. Cand am platit cu cardul la un magazin am tastat gresit si nu stiam unde este butonul de anulare.
Andreea Neagu
Colonel
Mesaje: 1511
Membru din: 16 Ian 2007, 23:15
Localitate: Bucuresti
Contact:

Mesaj de Andreea Neagu »

Daca enter-ul e in dreapta jos si e lung, anularea e in general primul sau al doilea deasupra, insa existand mai multe modele de POS e recomandat sa intrebi vanzatorul. daca enter e tasta scurta, anularea e de obicei pe acelasi rand, eventual in capatul opus
IonPop
Colonel
Mesaje: 2166
Membru din: 02 Oct 2010, 17:55

Mesaj de IonPop »

CarmenT scrie:Poate s-ar putea discuta cu cei de la banca sa lipeasca peste tastatura o folie transparenta pe care sa fie marcate butoanele in braille. Cred ca asta ar fi destul de simplu de realizat.
Alfabetul Braille este accesibil celor care au si deficiente de auz, dar nu este accesibil tuturor nevazatorilor.
IonPop
Colonel
Mesaje: 2166
Membru din: 02 Oct 2010, 17:55

Mesaj de IonPop »

Este foarte normal sa existe multe opinii legate de accesibilitate. Si la noi se intampla la fel ca in tari mai dezvoltate ca de exemplu SUA, adica unii orbi considera ca este oportun sa sustina o lege prin care bancnotele sa fie modificate pentru a putea fi diferentiate de catre cei care nu vad (caci indiferent de valoare, dolarii au aceleasi dimensiuni), iar altii considera ca nu este nevoie de asa ceva fiindca exista dispozitive electronice cu care fiecare orb isi poate verifica valoarea bancnotelor.

De fapt, aceste diferente de opinie apar intre diversele organizatii orbesti si se pare ca in spatele lor stau interese mai importante, cum ar fi de exemplu faptul ca una dintre acele organizatii promoveaza acel aparat electronic cu care se verifica valoarea bancnotelor.

Cu alte cuvinte, nu toti orbii din alte parti ale lumii lupta pentru aceleasi scopuri, dar lupta macar pentru ceva, or noi in Romania nu beneficiem intr-adevar nici de prea multe semafoare sonorizate, nici de parcari in cea mai apropiata parcare de domiciliu cum spune legea, nici de accesibilizarea serviciilor bancare, nici de accesibilizarea serviciilor institutiilor publice... dar totusi nu putem spune ca exista o lupta organizata pentru a beneficia candva de aceste facilitati.

Trendul este destul de evident:
- Din ce in ce mai multe telefoane mobile au touch pad, iar accesibilitatea lor este una doar de fatada pentru a respecta legislatia din tarile dezvoltate, insa este mai proasta decat a telefoanelor cu butoane;
- Din ce in ce mai multe formulare pe siturile web, in special cele din Romania, folosesc imagini care trebuie recunoscute pentru a se proteja impotriva comentariilor spam, fara sa isi bata nimeni capul in ceea ce priveste accesibilitatea pentru orbi;
- Din ce in ce mai multe dispozitive electronice de uz casnic sau bancomatele dupa cum s-a spus, folosesc ecrane tactile.

V-ati mira daca peste cativa ani nu vor mai exista decat telefoane cu ecrane tactile?
Avantajul acelor telefoane ar fi incontestabil, si anume ca pentru a imbunatati facilitatile oferite de telefon, in multe cazuri ar fi suficienta instalarea noului soft, fara sa fie nevoie de schimbarea fizica a telefonului.
Si atunci ar putea aparea producatorii de telefoane speciale cu butoane pentru orbi, pe care le-ar vinde la preturi foarte mari, care pentru orbii din tarile dezvoltate nu ar fi o problema prea mare fiindca ar fi probabil partial subventionate de stat, iar acei producatori ar demonstra ca nu e nici o problema ca exista doar telefoane cu ecrane tactile pentru publicul larg, caci exista si solutii pentru orbi. Solutii care vor oferi mult mai putine facilitati decat acele telefoane pentru publicul larg, evident.

O persoana fizica nu poate lupta impotriva acestui trend, dar o organizatie sau grup de organizatii poate.

Se pot trimite cereri scrise la toate bancile implicate in care sa se solicite accesibilizarea tuturor bancomatelor fiindca altfel orbii sunt discriminati. Acele cereri vor ramane fara raspuns sau cu raspunsuri evazive, sau de genul "suntem interesati, dar pentru moment...". Dupa care se poate trimite o scrisoare la BNR in care sa se intrebe ce se poate face fiindca bancile nu vor sa colaboreze. Cei de la BNR sunt foarte deschisi si de asemenea interesati de accesibilizarea pentru orbi.
Se poate de asemenea scrie la Oficiul pentru combaterea discriminarii si in functie de rezultate se pot trimite solicitari si prin alte locuri. Se poate consulta un avocat tanar care nu costa mult si se poate intenta un proces impotriva bancilor care nu vor sa colaboreze. Legea nu ne avantajeaza decat foarte vag, asa ca acele procese probabil ca vor fi pierdute, dar s-ar atrage atentia asupra acestei probleme. Si bineinteles, presa ar fi foarte interesata de astfel de subiecte, mai ales ca acum bancile nu prea sunt privite cu ochi buni de catre populatie.
Scrie răspuns