Sari la conţinut

ENGLISH ENGLISH Language | ROMÂNĂ Limba ROMÂNĂ

+ Mărește textul - Micșorează textul

Caută Prima pagină  Contact


Muzeu virtual


Galeria Naţională
Muzeul Naţional de artă Cluj



Sombori Eszter - SIM0 Ferenc de Kissolymossy



Dacă în primele două decenii ale secolului al XlX-lea în pictura din Transilvania domină o orientare clasicistacademică, pe măsură ce înaintăm spre jumătatea secolului se desluşesc, tot mai stăruitor, două tendinţe noi: pe de o parte, o tendinţă generată de angajarea artiştilor în istorie, care determină extinderea programatică a artei în sfera politicului şi a naţionalului (un romantism militant, ţinând de semnificaţii) şi pe de altă parte, o tendinţă care acordă primatul sensibilităţii individuale (o direcţie romantică, în spiritul Biedermeier-ului, spre cultul valorilor morale şi sentimentale ale clasei de mijloc). Pictura în spiritul Biedermeier se dezvoltă masiv în Transilvania în deceniile trei-saşe ale secolului trecut, dar spiritul romantic de tip Biedermeier se perpetuează şi în următoarele decenii ale veacului. Cea mai mare parte a pictorilor vremii asimilează acest spirit în perioada studiilor la Academia de Arte Frumoase „Sfânta Ana" din Viena, important centru de formare şi iradiere a acestui „stil internaţional", iar unii dintre ei îşi consolidează această opţiune la Budapesta, centrul cultural mai apropiat de capitala Imperiului. Este şi cazul pictorului Simo Ferenc de Kissolymossy (1801- 1869) care se stabileşte la Cluj în anul 1832, după o perioadă de formaţie vieneză (1819-1823) şi după un „stagiu" artistic fertil la Viena (1823-1826) şi la Budapesta (1826-1831). Activitatea didactică pe care o desfăşoară la Cluj ca profesor la Şcoala normală de desen (1836-1866) şi la Liceul romano-catolic (1866-1869) reprezintă o contribuţie importantă la crearea, prin educaţie, a unor premise noi pentru realizarea şi receptarea operei de artă, în Transilvania. Din creaţia portretistică pe care o realizează la Cluj deosebit de semnificative sunt portretele-pereche, reprezentându-i pe adolescenţii Sombory Miklos şi Eszter (1832), portrete pictate în cea mai mare caracteristică viziune a Biedermeier-ului transilvănean.

(L.D.)

Înapoi la lista lucrărilor

Site creat din 2006 și dezvoltat până în 2024 de Departamentul IT Pontes