Sari la conţinut

ENGLISH ENGLISH Language | ROMÂNĂ Limba ROMÂNĂ

+ Mărește textul - Micșorează textul

Caută Prima pagină  Contact


Muzeu virtual


Galeria Naţională
Muzeul Naţional de artă Cluj



Senin - KOS Andrâs



Cu studii la Şcoala de Arte Frumoase, unde are profesor pe Romul Ladea, Kos Andrâs (n. 1914) face parte din familia arhitectului Kos Kâroly care introduce în arhitectura transilvană elemente ale Jugendstilului. Cu un bogat palmares expoziţional, începe să expună în 1929, pe urmă participă la expoziţii de sculptură organizate la Cluj şi în străinătate. Cea mai reprezentativă expoziţie este cea deschisă la Cluj în 1990 şi la Budapesta, 1991. In anii debutului Kos se simte atras de formulările plastice elaborate de Ladea, ca mai apoi, prin anii '50 să opteze pentru modelajul în planuri mari care să augumenteze intenţiile monumentale ale ansamblurilor. Arta lui Kos se cristalizează la interferenţa dintre sugestiile provenite din căutările secolului nostru (generaţia expresionistă şi Fritz Kremer) şi transfigurări originale izvorâte din arta satului tradiţional maghiar. In orizontul creaţiei sale aces¬te elemente se sudează, fiind susţinute de o înzestrare plastică şi de o cultură puţin obişnuită, ajungând în anii '60 la o sinteză for¬mală proprie care, depăşind limitele unui figurativ acuzat, evoluează către formule plastice haptice, capabile să transmită viziunea vitalista a sculptorului. Limbajul său plastic are autenticitate şi putere de sugestie. In deceniul al optulea insistă mai ales asupra investigării lemnului. Viziunea asupra vieţii şi naturii îsi adânceşte sensurile. întoarcerea la izvoarele arhaice determină ca viziu¬nea lui Kos să instatureze în ultimele decenii în creaţie „ordinea grădinii primordiale" - ordine esenţială de zămislire, speranţă în roade, reînnoire; aria motivelor sale supunându-se şi ea acestei ordini. Se poate vorbi de o înţelegere în sens larg a acelui proces artistic de tip expresionist care cere întoarcerea la izvoare. Kos nu renunţă la raportarea la real simplificând, mergând la sinteza expresivă, sublimând sensurile, realizând adevărate metafore plastice. Lucrare de referinţă pentru mitopoetica lui Kos, lucrarea Senin, altorelief din lemn din expunerea noastră, 1980, oferă aluzii la „ancestrala grădină"; cele câteva personaje cioplite în lemn, static accentuat verticalizate asemeni unor viguroase sau suple trunchiuri de arbori întrupează „fiinţarea", nu „mişcarea". De aici expresia extatică a feţelor, izocefalia personajelor, încremenirea atitudinilor, gravitatea ansamblului compoziţional.

(A.R.)

Înapoi la lista lucrărilor

Site creat din 2006 și dezvoltat până în 2024 de Departamentul IT Pontes