Care este scopul corectitudinii Politice?
Scris: 15 Noi 2017, 21:18
Salutare dragilor,
E prea multă linişte în secţiunea asta a forumului de aceea vă propun s-o animăm puţin.
Am fost foarte surprinsă să văd din ce în ce mai des în media online reacţii foarte vehemente ale unor personalităţi de cultură, analişti politici etc. împotriva corectitudinii politice (c.p.). Am vrut să mă lămuresc şi eu de ce este atât de rea această corectitudine politică. Dar cum să mă lămuresc dacă n-am găsit nicăieri o definiţie clară a acestui concept nici măcar la cei care spun că corectitudinea politică este atât de rea? Vă prezint aici câte ceva din ce-am aflat şi eu despre corectitudinea asta politică, poate descoperim împreună de ce e bună sau de ce e atât de rea.
Unii etichetează c.p. ca marxism cultural, freudism etc. deci ca fiind ceva atât de rău care produce doar rele în societate: „prigoană împotriva intelectualilor”, „gândire unică”, adică cele mai rele forme de cenzură. Vladimir Putin consideră că corectitudinea politică atacă valorile tradiţionale de aceea, probabil a dezincriminat violenţa domestică, la începutul acestui an. Nici Donald Trump nu se lasă mai prejos, considerând c.p. ca o piedică în libertatea de exprimare; este bine cunoscut comportamentul şi limbajul lui jignitor la adresa femeilor, a emigranţilor, ce să mai vorbim destre construirea zidului la graniţa cu Mexicul.
Făcând o sinteză, vă prezint o definiţie a c.p.:
Corectitudinea politică este atitudinea şi politica de a nu ofensa sau de a nu suprima nici un grup de oameni din societate care au un dezavantaj sau care au fost tratați diferit din cauza sexului, rasei, etniei, a dizabilității, a religiei sau a orientării sexuale.
Aşa cum n-am renunţat la folosirea cuţitului pentru că de-a lungul timpului au fost comise foarte multe crime cu el (ba chiar suntem consideraţi „neciopliţi”, necivilizaţi dacă nu folosim la masă cuţitele după un anumit ritual), tot aşa ar trebui să procedăm şi cu corectitudinea politică - să luăm partea ei bună renunţând la prejudecăţi.
Evident, apar mari derapaje în implementarea adecvată a corectitudinii politice şi asta se întâmplă pentru că e dificil să faci oamenii să renunţe la propriile lor prejudecăţi prin redenumirea unor situaţii indezirabile cu alţi termeni care să nu eticheteze negativ o persoană sau o anumită categorie socială. Chiar dacă a fost înlocuit termenul „invalid” cu „handicapat”, apoi cu „persoană cu dizabilităţi” sau „persoană cu nevoi speciale”, în plan concret nu s-a schimbat prea mare lucru, pentru că nu e destul să fim doar politicoşi în modul în care ne adresăm cuiva care are o anumită deficienţă, o altă culoare a pielii, o altă viziune asupra vieţii, ci este absolut necesar să avem faţă de ei şi atitudinea firească pe care o avem faţă de cei care ne sunt asemănători. Astfel vor dispărea derapajele nedorite.
Este o exagerare să fie înlocuit cuvântul „negru, negri” etc din opera lui Twain cu „afro-american” sau mai ştiu eu cu ce altă noţiune. Tot o exagerare ar fi să schimbăm titlul romanului scris de V. Voiculescu „Zahei orbul” cu „Zahei nevăzătorul”. Dar e o discriminare negativă (adică e o incorectitudine politică), de exemplu, să fie respins un nevăzător sau o persoană cu deficienţă locomotorie să dea concurs pentru a ocupa un loc de muncă într-o instituţie publică doar pentru că mintea organizatorilor acelui concurs nu poate accepta nici măcar ideea de-ai acorda acea şansă la egalitate pe care o prevede Constituţia României şi Drepturile Omului.
Voi ce părere aveţi despre corectitudinea politică şi despre scopul ei?
E prea multă linişte în secţiunea asta a forumului de aceea vă propun s-o animăm puţin.
Am fost foarte surprinsă să văd din ce în ce mai des în media online reacţii foarte vehemente ale unor personalităţi de cultură, analişti politici etc. împotriva corectitudinii politice (c.p.). Am vrut să mă lămuresc şi eu de ce este atât de rea această corectitudine politică. Dar cum să mă lămuresc dacă n-am găsit nicăieri o definiţie clară a acestui concept nici măcar la cei care spun că corectitudinea politică este atât de rea? Vă prezint aici câte ceva din ce-am aflat şi eu despre corectitudinea asta politică, poate descoperim împreună de ce e bună sau de ce e atât de rea.
Unii etichetează c.p. ca marxism cultural, freudism etc. deci ca fiind ceva atât de rău care produce doar rele în societate: „prigoană împotriva intelectualilor”, „gândire unică”, adică cele mai rele forme de cenzură. Vladimir Putin consideră că corectitudinea politică atacă valorile tradiţionale de aceea, probabil a dezincriminat violenţa domestică, la începutul acestui an. Nici Donald Trump nu se lasă mai prejos, considerând c.p. ca o piedică în libertatea de exprimare; este bine cunoscut comportamentul şi limbajul lui jignitor la adresa femeilor, a emigranţilor, ce să mai vorbim destre construirea zidului la graniţa cu Mexicul.
Făcând o sinteză, vă prezint o definiţie a c.p.:
Corectitudinea politică este atitudinea şi politica de a nu ofensa sau de a nu suprima nici un grup de oameni din societate care au un dezavantaj sau care au fost tratați diferit din cauza sexului, rasei, etniei, a dizabilității, a religiei sau a orientării sexuale.
Aşa cum n-am renunţat la folosirea cuţitului pentru că de-a lungul timpului au fost comise foarte multe crime cu el (ba chiar suntem consideraţi „neciopliţi”, necivilizaţi dacă nu folosim la masă cuţitele după un anumit ritual), tot aşa ar trebui să procedăm şi cu corectitudinea politică - să luăm partea ei bună renunţând la prejudecăţi.
Evident, apar mari derapaje în implementarea adecvată a corectitudinii politice şi asta se întâmplă pentru că e dificil să faci oamenii să renunţe la propriile lor prejudecăţi prin redenumirea unor situaţii indezirabile cu alţi termeni care să nu eticheteze negativ o persoană sau o anumită categorie socială. Chiar dacă a fost înlocuit termenul „invalid” cu „handicapat”, apoi cu „persoană cu dizabilităţi” sau „persoană cu nevoi speciale”, în plan concret nu s-a schimbat prea mare lucru, pentru că nu e destul să fim doar politicoşi în modul în care ne adresăm cuiva care are o anumită deficienţă, o altă culoare a pielii, o altă viziune asupra vieţii, ci este absolut necesar să avem faţă de ei şi atitudinea firească pe care o avem faţă de cei care ne sunt asemănători. Astfel vor dispărea derapajele nedorite.
Este o exagerare să fie înlocuit cuvântul „negru, negri” etc din opera lui Twain cu „afro-american” sau mai ştiu eu cu ce altă noţiune. Tot o exagerare ar fi să schimbăm titlul romanului scris de V. Voiculescu „Zahei orbul” cu „Zahei nevăzătorul”. Dar e o discriminare negativă (adică e o incorectitudine politică), de exemplu, să fie respins un nevăzător sau o persoană cu deficienţă locomotorie să dea concurs pentru a ocupa un loc de muncă într-o instituţie publică doar pentru că mintea organizatorilor acelui concurs nu poate accepta nici măcar ideea de-ai acorda acea şansă la egalitate pe care o prevede Constituţia României şi Drepturile Omului.
Voi ce părere aveţi despre corectitudinea politică şi despre scopul ei?