Prejudecăţile văzătorilor despre nevăzători şi invers
Scris: 16 Feb 2014, 16:15
Într-un fel sau altul, acest subiect a mai fost abordat pe forum de către Ştefan Ilioaica şi Ovidiu Tuduruţă. Eu aş vrea să discutăm, concret şi cu exemple, modul în care resimţim prejudecăţile văzătorilor despre noi şi invers şi să găsim soluţii pentru a le diminua. Deschid eu lista cu câteva astfel de exemple şi vă rog să o continuaţi:
Prejudecăţile văzătorilor despre nevăzători
1. Cred că cea mai frecventă prejudecată este „Săracu, nu vede, nu poate face nimic!” Această prejudecată este cauzată de faptul că deficienţii de vedere au nevoie de însoţitor sau de ajutorul altor persoane atunci cânde se află în spaţii sau situaţii noi.Evenimente precum Cina pe Întuneric sau prezentările în care văzătorii se pun în pielea nevăzătorului diminuează sau chiar înlătură această prejudecată.
2. „La orbii ăştia statul le dă atâţia bani, ce le mai trebuie! Şi noi muncim atâta pentru ei!” Această idee mi-a ajuns la urechi în diverse situaţii. Mai dură a fost situaţia când, într-un parc fiind, un cadru medical oftalmolog o discuta în preajma mea; nu ştiu cât voit sau cât pur întâmplător. Acesta e efectul invers al sistemului de protecţie socială. Eu i-am spus acelei persoane „Du-te până acasă legat la ochi! Poate aşa ai să înţelegi de ce orbii primesc atâţia bani!” E posibil ca această idee să fie chiar un impediment pentru angajarea nevăzătorilor. Cei ce adoptă această concepţie, au în vedere doar satisfacerea nevoilor biologice şi nu sunt conştienţi de avantajele şi valoarea vederii,
3. „Aş vrea să-i ajut, dar nu ştiu cum!” Şi stau şi urmăresc ce face şi unde vrea să ajungă persoana cu handicap. Cine procedează astfel, nu doreşte într-adevăr să ajute, căci cei ce vor să ajute întreabă: „cum te pot ajuta?”
4. „Doamne fereşte!... Nu vede!” Aceste persoane au o teamă de a nu ajunge ele în situaţia persoanei cu dizabilităţi, de aceea încercările lor de ajutor pot fi, uneori, exagerate.
Prejudecăţile nevăzătorilor despre văzători.
Acestea le-am întâlnit la persoane mai în vârstă şi, rare ori, la tineri.
1. „Oamenii sunt răi şi profită de nevăzători.” Această prejudecată a apărut în urma experienţelor negative cu care s-au confruntat: au fost înşelaţi la cântar, la rest etc. Cine înşeală un nevăzător înşeală pe oricine altcineva. Mi s-a întâmplat să primesc rest mai mic decât trebuia, sau chiar mai mare; când restul a fost mai mare, l-am restituit şi vânzătorii mi-au fost recunoscători; când restul a fost mai mic şi-au cerut scuze şi mi-au dat restul corect. Deci, aici nu putea fi vorba de dorinţa de a mă înşela, căci oricui i se întâmplă să mai greşească. Au fost situaţii când am venit din piaţă cu o cantitate mai mică decât cea dorită. Când vânzătorul respectiv m-a invitat să cumpăr de la el, i-am spus: „Nu că m-aţi păcălit la cântar.”
2. „Nevăzătorii nu au încredere în necunoscuţi.” E firesc să ne luăm măsuri de precauţie, dar să nu exagerăm cu ele, căci asta accentuează izolarea noastră. De exemplu: un domn împreună cu fiul llui s-a prezentat la o filială ANR spunându-le că vor să ajute o dată pe săptămână timp de două-trei ore nevăzătorii fie la cumpărături, fie să le citească ceva sau cum au ei nevoie. Răspunsul primit a fost că într-adevăr nevăzătorii au nevoie de ajutor, dar ei nu au încredere în străini. Pe aceşti domni i-am întâlnit făcând voluntariat în altă parte.
3. „Ei nu vor să ne ajute!” Cred că această idee a apărut, în general, tot înurma experienţelor neplăcute de la cumpărături. Dacă dorim ajutorul unui văzător, ar trebui să-i spunem şi cum să ne ajute. Mi s-a întâmplat de multe ori să intru într-un magazin, să întreb de un anumit produs, iar răspunsul primit a fost: „N-avem decât ce se vede!” I-ar explicat că am probleme de vedere, aşa că „ce se vede” nu-i răspunsul potrivit ca să-i cumpăr marfa. De cele mai multe ori persoanele şi-au cerut scuze, dar mai erau şi situaţii în care vânzătoarea avea atitudine ostilă. Atunci îi spuneam că îi voi întreba şefii dacă ei au pregătit-o să aibă o astfel de atitudine faţă de clienţi.
Mi-ar face plăcere să vă povestiţi şi voi experienţele despre cum resimţiţi prejudecăţile celor din jur asupra voastră şi cum le faceţi faţă ca să învăţăm unii de la alţii.
Prejudecăţile văzătorilor despre nevăzători
1. Cred că cea mai frecventă prejudecată este „Săracu, nu vede, nu poate face nimic!” Această prejudecată este cauzată de faptul că deficienţii de vedere au nevoie de însoţitor sau de ajutorul altor persoane atunci cânde se află în spaţii sau situaţii noi.Evenimente precum Cina pe Întuneric sau prezentările în care văzătorii se pun în pielea nevăzătorului diminuează sau chiar înlătură această prejudecată.
2. „La orbii ăştia statul le dă atâţia bani, ce le mai trebuie! Şi noi muncim atâta pentru ei!” Această idee mi-a ajuns la urechi în diverse situaţii. Mai dură a fost situaţia când, într-un parc fiind, un cadru medical oftalmolog o discuta în preajma mea; nu ştiu cât voit sau cât pur întâmplător. Acesta e efectul invers al sistemului de protecţie socială. Eu i-am spus acelei persoane „Du-te până acasă legat la ochi! Poate aşa ai să înţelegi de ce orbii primesc atâţia bani!” E posibil ca această idee să fie chiar un impediment pentru angajarea nevăzătorilor. Cei ce adoptă această concepţie, au în vedere doar satisfacerea nevoilor biologice şi nu sunt conştienţi de avantajele şi valoarea vederii,
3. „Aş vrea să-i ajut, dar nu ştiu cum!” Şi stau şi urmăresc ce face şi unde vrea să ajungă persoana cu handicap. Cine procedează astfel, nu doreşte într-adevăr să ajute, căci cei ce vor să ajute întreabă: „cum te pot ajuta?”
4. „Doamne fereşte!... Nu vede!” Aceste persoane au o teamă de a nu ajunge ele în situaţia persoanei cu dizabilităţi, de aceea încercările lor de ajutor pot fi, uneori, exagerate.
Prejudecăţile nevăzătorilor despre văzători.
Acestea le-am întâlnit la persoane mai în vârstă şi, rare ori, la tineri.
1. „Oamenii sunt răi şi profită de nevăzători.” Această prejudecată a apărut în urma experienţelor negative cu care s-au confruntat: au fost înşelaţi la cântar, la rest etc. Cine înşeală un nevăzător înşeală pe oricine altcineva. Mi s-a întâmplat să primesc rest mai mic decât trebuia, sau chiar mai mare; când restul a fost mai mare, l-am restituit şi vânzătorii mi-au fost recunoscători; când restul a fost mai mic şi-au cerut scuze şi mi-au dat restul corect. Deci, aici nu putea fi vorba de dorinţa de a mă înşela, căci oricui i se întâmplă să mai greşească. Au fost situaţii când am venit din piaţă cu o cantitate mai mică decât cea dorită. Când vânzătorul respectiv m-a invitat să cumpăr de la el, i-am spus: „Nu că m-aţi păcălit la cântar.”
2. „Nevăzătorii nu au încredere în necunoscuţi.” E firesc să ne luăm măsuri de precauţie, dar să nu exagerăm cu ele, căci asta accentuează izolarea noastră. De exemplu: un domn împreună cu fiul llui s-a prezentat la o filială ANR spunându-le că vor să ajute o dată pe săptămână timp de două-trei ore nevăzătorii fie la cumpărături, fie să le citească ceva sau cum au ei nevoie. Răspunsul primit a fost că într-adevăr nevăzătorii au nevoie de ajutor, dar ei nu au încredere în străini. Pe aceşti domni i-am întâlnit făcând voluntariat în altă parte.
3. „Ei nu vor să ne ajute!” Cred că această idee a apărut, în general, tot înurma experienţelor neplăcute de la cumpărături. Dacă dorim ajutorul unui văzător, ar trebui să-i spunem şi cum să ne ajute. Mi s-a întâmplat de multe ori să intru într-un magazin, să întreb de un anumit produs, iar răspunsul primit a fost: „N-avem decât ce se vede!” I-ar explicat că am probleme de vedere, aşa că „ce se vede” nu-i răspunsul potrivit ca să-i cumpăr marfa. De cele mai multe ori persoanele şi-au cerut scuze, dar mai erau şi situaţii în care vânzătoarea avea atitudine ostilă. Atunci îi spuneam că îi voi întreba şefii dacă ei au pregătit-o să aibă o astfel de atitudine faţă de clienţi.
Mi-ar face plăcere să vă povestiţi şi voi experienţele despre cum resimţiţi prejudecăţile celor din jur asupra voastră şi cum le faceţi faţă ca să învăţăm unii de la alţii.