Da, cam asa ceva. Acea strategie nu va functiona nu fiindca ar fi proasta, ci fiindca a fost preluata din alte tari unde nici acolo de fapt nu este pusa in aplicare, si nu a fost adaptata la posibilitatile Romaniei.
Adica cu alte cuvinte pe baza ei s-ar putea crea alte legi care sa fie facute doar fiindca "asa ne cere UE", nu fiindca asa ar vrea societatea din Romania, la fel ca Legea 448. Dupa aia ne vom mira de ce nu respecta acele legi nici macar institutiile statului.
Eu nu am nimic impotriva principiilor din acea strategie. Dupa cum am mai spus, daca ele chiar ar fi puse in practica ar fi extraordinar. Doar ca nu vor fi puse. Asta nu imi place mie.
In Romania nu vor fi puse fiindca daca ar fi, si-ar scoate unii ochii fiindca asa orbi cum ar fi ar duce-o mai bine decat in situatia actuala.
E drept ca m-am referit la domeniul angajarii in primul rand, dar in care domenii sunt progrese remarcabile pentru orbi in alte tari?
Intreb fiindca presupun ca pe acele domenii ar trebui pus accentul si in Romania in primul rand, deoarece exista sanse mai mari ca si la noi in acele domenii sa apara mai intai progrese.
Interesant ar fi de stiut daca exista progrese in doua domenii importante, si anume al respectarii legii in general si in domeniul educatiei pentru orbi.
Cred ca daca s-ar inregistra progrese in aceste doua domenii in Romania, orbii ar avea sanse ceva mai mare sa gaseasca de lucru.
Sigur, ai dreptate in ceea ce priveste lipsa interesului pentru lobby din partea ANR. Cred ca ANR de fapt a reprezentat foarte bine interesul, sau mai bine spus dezinteresul majoritatii membrilor. Sa nu ne lasam amagiti de denumiri si sa vedem totusi ca ANR nu este asociatia nevazatorilor, ci asociatia nevazatorilor, slab vazatorilor si vazatorilor care au si carnet de conducere, iar din punctul de vedere al varstei este in primul rand asociatia persoanelor cu deficiente de vedere in varsta, caci presupun ca media de varsta este destul de inaintata. Cum bine spunea si Gruia, cine a spus ca orbii ar vrea sa munceasca de fapt?
Probabil ca cei care chiar vor sa munceasca reprezinta un procent mult prea mic pentru a conta.
Dintre toate tipurile de dizabilitate, orbii au de departe cel mai mic procent de persoane active, adica care ar putea ocupa un loc de munca. Iar asta nu fiindca ar fi foarte multi copii orbi, ci fiindca exista un procent foarte mare de batrani orbi, stiindu-se ca multi dintre membrii ANR si-au pierdut vederea si datorita inaintarii invarsta.
Deci si eu cred ca asta nu justifica lipsa interesului ANR pentru lobby in anumite domenii, dar am aratat mai sus care sunt motivele pentru care conducerea ANR ar putea justifica foarte bine de ce are acest profund dezinteres.
Iar in ceea ce priveste 80000 de membrii, cred ca s-ar putea sa ne amagim daca sustinem in continuare ca ANR este o asociatie atat de mare. Sunt curios, oare stie cineva? ...cati membrii care isi platesc cotizatia mai exista?
Iar apoi pe langa interes o asociatie mai are nevoie si de altceva, de specialisti cum esti tu de exemplu, care sa mai stie ce sa ceara si cum sa motiveze aceste cerinte. De la cine ne-am putea astepta la asa ceva din partea ANR? De la unii presedinti de filiala care acum in anul 2015 stiu sa comunice doar prin telefon si braille? Ei ar trebui sa lupte pentru accesibilizarea serviciilor electronice oferite de institutiile statului roman sau de catre unele firme private de interes public? Ma distreaza doar idea...
Pai realitatea nu prea ma contrazice. UE pana acum a impus chiar si Romaniei aplicarea legislatiei internationale legate de persoanele cu dizabilitati. Ei si? Ce s-a facut? A aparut o lege, foarte frumoasa e drept, dar care nu este respectata nici macar de institutiile statului. Or asta nu inseamna ca s-a putut aplica legea, ci doar elabora o lege de forma care nu prea are efecte.
Promisiunile nu au nici o importanta. Legea 448 a aparut in urma cu mai mult de 8 ani si nici acum nu este respectata in privinta angajarii persoanelor cu handicap, si nici in privinta educatiei lor cu adevarat, nici in privinta sustinerii si orientarii profesionale. Imbunatatirile in acest domeniu nu trebuie aplicate chiar azi, in saptamana sau luna aceasta, dar trebuie aplicate in anul curent, nu doar peste ani si ani, fara un termen precis, fiindca viata oamenilor trece, dupa o anumita varsta oamenii pot invata lucruri noi din ce in ce mai greu, asa ca acele imbunatatiri teoretice nu mai au nicio relevanta ba oamenii se mai si plafoneaza si se resemneaza ca viata este nedreapta.
Problema handicapatilor nu este la nivelul strategiei, adica ca nu s-ar sti ce trebuie facut, nu este la nivel politic la Bruxelles, nu este nici macar la nivel legislativ in Romania, ci este la nivel executiv, adica acolo unde trebuie alocate fonduri cu prioritate, acolo unde trebuie defavorizate alte persoane pentru a ii favoriza pe handicapati. Exact la acel nivel este nevoie de lobby si de presiuni, nu ca sa se elaboreze legi si mai fantasmagorice, din care nu se va respecta nimic mai mult decat in actuala legislatie.
Asta am spus si eu, Romania a facut ce a facut pentru handicapati fiindca a fost fortata de altii. Or problema noastra a romanilor este ca desi suntem cam pe penultimul loc din UE si pe ultimul loc in anumite domenii, ne consideram totusi o tara europeana si ne comparam cu situatia orbilor din UK, nu cu a celor din India sau Kongo.
Dupa cum am mai spus, in primul rand este prost modul in care este aplicata legea, dar asta si fiindca legea are parti slabe, nu doar modul ei de aplicare.
Ce eforturi sa se faca acum la 8 ani dupa aparitia ei? Pentru moment nici nu exista intentia de a se face ceva in sensul imbunatatirii modului de aplicare, asa ca pana s-ar stabili ce trebuie facut, pana s-ar chiar pune in aplicare si pana acele imbunatatiri ar da rezultate ar mai trece alti ani, ori poate ca unii orbi nu vor mai fi practic interesati de un loc de munca dupa o anumita varsta.
O problema care tine de lege si nu de modul de aplicare este faptul ca institutiile statului sunt si ele obligate sa angajeze handicapati, dar daca nu angajeaza trebuie sa vireze si ele la buget taxa de solidaritate. Nu ti se pare asta o tampenie?
Adica ele sunt oricum finantate de la buget, iar daca nu angajeaza handicapati vireaza inapoi la buget acea taxa. Pai e normal ca ele vor avea un buget care sa le permita si sa plateasca acea taxa inapoi catre buget si nimeni din institutii nu are nimic de pierdut daca nu respecta legea. Cu alte cuvinte statul muta o suma de bani dintr-un buzunar in altul, iar asta nu are niciun efect in favoarea angajarii persoanelor cu handicap.
Legea ar trebui sa pedepseasca in mod direct persoanele care iau deciziile de angajare sau ne-angajare a persoanelor cu handicap, fiindca persoanele au puterea de decizie de a respecta sau nu legea, adica ar trebui sa i se taie din salariu in fiecare luna sefului institutiei sau firmei, nu persoanei juridice. In acest mod cei raspunzatori vor deveni mai responsabili.
Apoi legea denumeste in mod absolut incorect acea taxa pe care trebuie sa o plateasca firmele ca fiind "taxa de solidaritate", desi ea nu ajuta cu nimic handicapatii. Legea ar trebui sa spuna ca acea taxa va fi folosita strict in scopuri de solidaritate, si nu in general pentru interesele persoanelor cu handicap, ci doar in scopul promovarii lor pe piata fortei de munca. Cu alte cuvinte, daca o firma nu poate angaja, plateste pentru ca acei bani sa fie folositi tot pentru angajarea handicapatilor de catre altii care pot oferi locuri de munca accesibile.
Apoi legea este foarte vaga in anumite domenii, fiind evident ca nu s-a dorit sa fie pusa in aplicare. Ea stabileste ca societatea trebuie sa se adapteze la persoana cu handicap, dar nu spune cum si nici norme de cum sa se faca acest lucru nu exista, spune ca persoanele cu handicap trebuie sprijinite si consiliate in scopuri profesionale, dar nu stabileste cum se va face acest lucru, cine plateste si cat daca nu se fac aceste lucruri, nu stabileste din ce fonduri se va organiza pregatirea functionarilor de stat care ar trebui sa ii consilieze pe handicapati si multe altele. Sunt stabilite doar asa vag, fara precizari, iar norme mai precise nu exista.
De asemenea legea nu stabileste nimic despre modul de comunicare al handicapatilor cu institutiile statului, asa ca institutiile statului nu raspund la mesajele trimise de catre handicapati in formele accesibile lor, cum ar fi mesajele email, nu exista niciun fel de mecanisme prin care handicapatii sa poata depune undeva o plangere care sa fie rezolvata in timp util, ci doar acele metode birocratice de apelare la CNCD, acest lucru neasigurand in nicun caz egalitatea de sanse... si ar fi multe altele de spus.
Imi pare rau dar nu cred ca ai dreptate in ceea ce priveste angajarea in firme protejate. Ai cumva o firma protejata?
Intre angajarea handicapatilor pe piata libera sau in firme protejate exista o legatura cat se poate de directa. Daca firmele pot sa colaboreze cu firme protejate in loc sa angajeze handicapati, numarul handicapatilor angajati pe piata libera va fi mai redus, fiindca firmele nu vor mai fi obligate sa ii angajeze, ci ele vor putea colabora cu alte firme.
Firmele care colaboreaza astazi cu firmele protejate nu o fac pentru ca au incredere in potentialul handicapatilor. Absolut deloc.
Firmele au de fapt in cele mai multe cazuri un contact direct tot cu persoane valide din acele firme protejate si firmele prefera aceasta colaborare tocmai fiindca nu vor sa aib ade a face cu handicapatii.
Ba da, statul chiar promoveaza plata acelei taxe de asa zisa solidaritate, fiindca functionarii din institutiile locale ale Ministerului Muncii cand au contacte cu firmele le aduc in primul rand aminte ca trebuie sa plateasca acea taxa fiindca nu indeplinesc legea cutare care ii obliga sa angajeze handicapati. Acei functionari nu informeaza niciodata firmele ca in baza de date a AJOFM exista un numar X de handicapati care isi cauta de lucru si ca le-ar putea trimite o lista in vederea angajarii lor.
Iar legea este proasta fiindca nu ar trebui sa permita asta. Ar trebui de exemplu sa specifice ca taxa de solidaritate nu poate fi folosita in alte scopuri decat pentru solidaritatea cu handicapatii care cauta un loc de munca, pentru ca institutiile statului sa aiba un interes mai mic sa promoveze acea taxa. Si apoi ar trebui sa existe persoane care sa se ocupe cu promovarea handicapatilor in munca, care sa ii sustina si ghideze, dupa cum spune legea, atat doar ca legea nu spune nimic clar in acest domeniu si nici alte norme de aplicare.
Intr-adevar, partea legata de educatia handicapatilor este de alta natura, nu tine de Legea 448, desi cred ca si in acea lege se aminteste asa vag si general despre educatie.
Oricum, in acest domeniu al educatiei nu o lege ca 448 poate rezolva problemele ci multe alte eforturi care sigur nu se vor face, fiindca nu se fac nici pentru persoanele valide, asa ca ar fi cam utopic sa credem ca statul isi va indrepta dintr-o data intreaga atentie fix catre handicapati.
Dar fraza asta suna doar a nemultumire in sens negativ, nu constructiv, asa ca iata ce inteleg eu prin a face mai mult in domeniul educational:
Cred ca ar trebui ca institutiile statului in colaborare cu handicapatii care vor sa vina cu idei si opinii sa alaboreze o lista, pur si simplu o simpla lista cu activitatile care pot fi indeplinite de handicapati, impartite pe tipul de handicap, evident, activitati care au cautare pe piata fortei de munca sau despre care se estimeaza ca vor avea cautare in anii urmatori. Aceste activitati nu trebuie sa fie denumiri de locuri de munca, fiindca exista locuri de munca din care handicapatii pot face doar anumite parti, ci pur si simplu de activitati de care este nevoie si pentru care firmele si institutiile statului platesc salarii. Apoi ar trebui sa se stabileasca care sunt problemele de accesibilitate care ar putea fi intampinate pentru ca handicapatii sa poata indeplini acele activitati, ca o chestie separata care nu are legatura directa cu domeniul educational statul ar trebui sa subventioneze echipamentele necesare handicapatilor pentru indeplinirea acelor activitati. Apoi statul ar trebui sa estimeze si sa aloce rapid fonduri pentru pregatirea profesorilor din scolile de masa si din scolile speciale care au elevi cu dizabilitati pentru ca ei sa ii poata pregati pe handicapati in acele domenii, si nu doar sa aloce fonduri ci si sa contacteze specialisti din Romania sau din alte tari care sa ii invete pe profesori. Cel mai probabil va fi nevoie sa ne invete altii din alte tari, fiindca in Romania nu exista specialisti in toate domeniile, dar in prezent asta nu ar trebui sa fie o mare problema.
Ar fi in mod evident multe altele de facut pe care nu mai are rost sa le insir fiindca oricum nu le va face nimeni.
Daca de exemplu ar ajunge la concluzia ca uite, orbii cu studii medii ar putea munci foarte bine ca operatori telefonie, si ca exista un numar foarte mare de locuri in acest domeniu, in call centere, in banci, in firmele de telefonie mobila, furnizori de internet si cablu etc, ar putea sa ii invete practic pe orbi cam ce inseamna asta, le-ar putea arata practic cum este sa folosesti computerul si intr-o casca sa auzi telefonul iar in cealalta computerul care va folosi cititorul de ecran, va putea sa ii obisnuiasca pe orbi cu programele folosite de obicei in call centere, ar putea plati pentru accesibilizarea unora dintre programe care pot fi accesibilizate pentru ca si orbii sa munceasca mai usor cu ele. S-ar putea ajunge la concluzia ca si domeniul traducerilor este unul accesibil, iar institutiile UE ar putea chiar decide ca handicapatii vor fi preferati pentru diverse traduceri fiindca acesta este un domeniu accesibil, iar la nivel educational institutiile de invatamant ii vor invata pe handicapati nu doar limbi straine, ci si cum isi pot valorifica acele cunostinte, pe ce site-uri se pot inscrie pentru a putea munci ca freelanceri de acasa etc. Adica lucruri practice. Noi ne-am obisnuit atat de mult sa invatam doar teorie sterila incat a invata asemenea lucruri practice ne-ar putea ca nu este suficient de inaltator, de parca oamenii nu ar invata in scoli pentru ca apoi sa poata munci si castiga.
Nu stiu ce sa zic. Pe de o parte ai dreptate cand spui ca slaba pregatire a handicapatilor nu este din cauza handicapului, ci din cauza sistemului educational si a altor factori, dupa cum am aratat si eu mai sus. Asta si doar pentru faptul ca dupa cum spuneai si tu, exact aceeasi problema o au si cei valizi.
Dar pe de alta parte, daca nu invata la scoala, cei valizi pot invata mult mai usor pe cont propriu, daca vrei si din filme si din ce vad pur si simplu cand ajung din intamplare in biroul unei firme. Pot sa se prinda cam ce fac ceilalti, pot sa invete mult mai usor de la colegi doar aruncand o privire la ceea ce fac acei colegi. Pana si orbii pot face asta, dar cu mult mai greu. Din acest punct de vedere putem spune ca dizabilitatea ii impiedica si ea pe handicapati sa acumuleze cunostinte profesionale. Apoi chiar si in domeniul educativ, exista profesori care nu pot comunica cu orbii bine, ei fiind vazatori. Ei bine, o problema de comunicare este de obicei o problema a ambelor parti care incearca sa comunice, insa fiindca comunicarea vizuala este foarte naturala si chiar absolut necesara in anumite domenii, putem spune ca si dizabilitatea noastra de a nu vedea ne impiedica sa invatam si sa intelegem la fel de usor anumite chestiuni. De aceea eforturile care trebuie facute sunt mai mari, si cum nu se fac, rezulta nivelul de educatie din prezent.
Dar in final intr-adevar, exista oameni de litere orbi dupa cum exista si matematicieni, exista muzicieni dupa cum exista si programatori, exista si politicieni, evident, prin alte tari, juristi si multe alte soiuri, ceea ce arata ca si orbii pot invata multe din domenii foarte diverse, deci nu handicapul este o limita, fiindca daca ar fi, nu ar putea exista acele cazuri.
Mda, putem face mai multa reclama exceptiilor, doar ca "putem" inseamna ca am putea daca chiar am vrea sa depunem eforturi in acest sens, adica daca am fi cel putini cativa interesati de asa ceva, doar ca nu prea suntem, asa ca singura promovare a orbilor in randul publicului valid este facut de presa intr-un mod execrabil care noua ne aduce mai multe deservicii.
Presa promoveaza exceptiile, insa doar cele socante, si chiar si pe cele care noua ni se par normale cum ar fi ca un orb munceste ceva pe un computer sunt prezentate ca ceva extraordinar de super exceptional, iar asta nu le spune potentialilor angajatori decat ca acelea sunt cine stie ce exceptii ciudate si probabil exagerate, nu ca sunt ceva normal.
Eu cred ca interesul nostru este sa promovam in mod fals situatia si sa spunem publicului ca sa programezi pe computer sau sa elaborezi legi sau sa predai ca profesor etc sunt lucruri cat se poate de obisnuite pe care orbii le fac si in Romania de cand lumea si pamantul. Doar in acest mod altii ar putea avea incredere, nu daca sunt prezentate toate ca niste super premiere absolute, ba chiar in mod fals, fiindca romanii sunt destul de conservatori si nu prea vor sa incerce multi pe pielea lor cum este sa lucreze cu o echipa de handicapati, ci ar prefera sa stie ca altii au incercat si ca totul e OK.
In SUA exista un procent mult mai mare de orbi angajati decat in Romania, insa si acolo s-a practicat angajarea fortata. Evident, fortata in primul rand pentru institutiile statului care acolo chiar trebuie sa respecte legea. Eu cred ca si la noi ar trebui sa se faca la fel si in niciun caz sa nu se permita alternativa de a plati o taxa tot catre stat, fiindca acea taxa putem vedea ca nu a sporit procentul de orbi angajati.
Angajarea fortata a handicapatilor nu inseamna masuri contraeconomice. Ar fi contra economice doar daca angajatii handicapati ar fi angajati doar fiindca asa ar cere legea iar ei nu ar avea o activitate rentabila.
Eu cred ca principalul motiv pentru care orbii nu sunt angajati este faptul ca ei nu sunt cunoscuti de catre societate, viata lor nu este promovata niciodata niciunde, copiii nu prea invata la scoala despre handicapati, nu cred ca vad prin manuale si poze cu handicapati, asa ca... nici nu vor sa aiba de a face cu ei. Iar legea ar trebui sa forteze putin aceasta cunoastere. Nici mie nu imi place idea de forta si cred ca mai intai ar trebui aplicate alte masuri de promovare. S-au aplicat insa, si ma refer la legea 448, si asta in 8 ani, ceea ce este o perioada extraordinar de lunga, s-a vazut totusi ca acea lege nu are efect in ceea ce priveste angajarea orbilor, dar totusi nu s-a modificat nimic.
Or daca prin alte mijloace nu se poate, si forta este o solutie. Dupa ce mai multe firme vor avea angajati orbi, fie ei fortat, vor vedea ca de fapt nu este chiar asa de rau si ca pot comunica si cu orbii, ca ei isi pot face si treaba etc.
Doar ca revenim la problema educatiei... oare chiar exista suficienti orbi care si-ar putea face treaba?
Ca daca nu exista, atunci vorbim degeaba. Nu se poate face o lege care sa promoveze cu zaharelul sau sa forteze ceva daca nu exista handicapati care sa chiar poata indeplini sarcinile de serviciu cat de cat.
Apropos de problema aplicarii principiilor, exista aceasta problema in toate domeniile in Romania. Din pacate insa este evident ca pana nu vor fi stabilite standarde clare, principiile nu au cum sa se aplice in mod eficient.
De exemplu cum as putea eu sa reclam ca o pagina web nu este accesibila? Sa dau o gramada de explicatii din care nespecialistii sa nu inteleaga nimic? Daca ar exista anumite standarde ca in legislatia americana, as putea spune ca site-ul cutare incalca punctul cutare din standardul care este impus de legea cutare, si ar fi mult mai clar.
Dar cine sa impuna acele standarde? Ca ele tin de domeniul legislativ, trebuie sa fie impuse de o lege, nu sa fie doar recomandari cum apar pe site-ul World Wide Web Consortium.
Exact in acest domeniu ar fi bine ca o asociatie ca ANR sa faca lobby. Dar cine sa faca lobby? Cei care comunica doar prin telefon?
Glumesti tu, dar sa sti ca la noi chiar e mai bine pentru o buna parte dintre handicapati. In cazul orbilor cu siguranta ca pentru majoritatea.
Mult mai multi orbi nu ar fi fericiti sa se reduca de exemplu alocatiile pentru a ii forta sa invete si sa isi caute un loc de munca, chiar daca statul chiar ar incepe sa ii ajute sa isi gaseasca locuri de munca. Doar ca la noi au si alte motive, si anume discriminarea din partea publicului larg despre care ei stiu ca nu le va permite sa se adapteze prea usor.
Ti se pare ilogica subventionarea zaharului fiindca privesti doar din punctul de vedere al consumatorului de zahar sau al contribuabilului care trebuie sa ingroase buzunarul afaceristilor din acel domeniu.
In domeniul agriculturii insa, in general se practica subventionarea fiindca altfel acele domenii nu ar fi prea rentabile si capitalurile s-ar muta in alte domenii, adica cu alte cuvinte nu ar mai investi nimeni in agricultura iar asta ar afecta pe termen lung populatia.
E drept ca exista si in acest domeniu mafia care face cu adevarat lobby, si sa nu uitam ca in tarile vest europene cum e Marea Britanie, multi membrii ai camerei lorzilor sunt mari proprietari de terenuri care obtin din partea statului subventii foarte mari.
Insa in ceea ce am spus eu am aratat ca tarile bogate raman bogate fiindca acolo salariile sunt mult mai mari iar preturile in comparatie cu salariile sunt mai mici. De ce spui ca in Germania internetul este scump? Poti eventual sa spui ca nu s-a dezvoltat acest domeniu la fel de mult ca in Romania care in acest domeniu este pe primele locuri in lume, dar nu poti spune in niciun caz ca este scump.
Eu de exemplu platesc doar pentru internet, pentru o conexiune de 100 megabiti 39 de lei la RDS, adica cam 9 euro.
In Germania pentru o conexiune similara la internet, dar si pentru servicii de telefonie se plateste in jur de 30 de euro.
Deci daca luam in considerare doar costul internetului in Germania este cam dublu cat in Romania sau poate de doua ori si ceva, dar salariul mediu de aproximativ 2000 de euro in Germania este de peste 5 ori mai mare decat salariul mediu de cam 1700 lei din Romania. Asadar pentru nemti internetul este mai ieftin decat pentru romani, fiindca trebuie sa plateasca un procent mai mic din salariu pentru el.
De aceea am spus ca statele bogate raman bogate. Chiar daca acolo se platesc sume mai mari, nivelul de trai este mai ridicat.
In conditiile mondializarii din ultimii ani insa, si romanii folosesc aceleasi computere, telefoane si alte echipamente si softuri pe care le folosesc si cei din alte tari, si trebuie sa plateasca pentru ele sume la fel de mari, sau chiar mai mari, fiindca daca sunt importate din acele tari trebuie sa plateasca diverse costuri suplimentare pentru transport, profitul importatorilor/exportatorilor, costuri legate de partea birocratica a transferurilor,, diverse taxe catre state, iar in domenii legate de accesiblitate orbii trebuie sa apeleze in general la solutii de import, asa ca aceste diferente conteaza.
In legatura cu subventionarea diverselor produse exista o intreaga teorie la care au colaborat de foarte multa vreme multi economisti, iar UE are o atitudine critica in acest domeniu, dar nu in general, ci restrictioneaza subventionarea in cazurile in care aceasta poate dauna concurentei. Acest lucru este bun pentru unii si rau pentru altii, sau bun la un moment dat si rau in alt moment.
Daca de exemplu o tara ca Romania este inapoiata si are o productivitate a muncii foarte redusa, daca are o infrastructura slaba, o pregatire slaba a muncitorilor in anumite domenii, este evident ca nu poate concura de la egal la egal cu alte tari europene si nu este normal sa se spuna ca asta e, trebuie sa se lupte si romanii, sa munceasca si ei 15 ore pe zi daca altfel nu pot, sa se mai lase de mancat fiindca mancatul ingrasa, dar nu cumva sa strice concurenta in domenii in care ele, tarile puternice sunt tari prin subventionarea firmelor in anumite domenii.
Domeniul agriculturii insa dupa cum am spus este un domeniu special, iar in acest domeniu s-a aplicat de foarte multa vreme subventionarea.
Si acest domeniu este similar cu problema handicapatilor din Romania. Multi, adica chiar milioane de romani castiga mai putin decat castiga din partea statului un orb care are gradul intai. Si ei ar putea spune ca aceasta subventionare din partea statului nu este normala fiindca strica concurenta pe piata, caci uite, ei cei valizi care castiga atat de putin mai si muncesc, contribuie cu taxe si impozite, din care sunt platiti handicapatii mai mult decat ei care muncesc. La fel cum unii ar putea spune ca nu ii intereseaza ca nu stiu ce sector, cum este cel al agriculturii este dezavantajat si ca trebuie sa primeasca subventii, tot asa ar putea spune unii ca nu ii intereseaza ca unii au un handicap si sunt dezavantajati si primesc subventii.
Sau crezi ca doar noi handicapatii avem dreptate fiindca este vorba despre interesul nostru?
Gandeste-te ca in Romania exista oricum o groaza de teren agricol nelucrat, pe cand alte tari cum este de exemplu Israelul ar fi fericite sa aiba terenul care exista la noi. Si totusi la noi nu prea se inghesuie lumea sa miroasa balega de vaca la tara si sa munceasca in acest domeniu, asa ca trebuie si el sprijinit. Eu nu am afaceri in agricultura, dar daca am invatat despre problema acestui domeniu si la scoala, ma gandesc ca probabil este totusi o problema reala.
La noi nu se va implementa acea strategie si din cauza motivelor amintite de tine, dar si din cauza coruptiei. Adica daca pentru ceva anume este nevoie sa se cheltuiasca sume foarte mari, pai atunci trebuie sa isi traga partea leului o multime de functionari de stat care cica sa lucreze pentru acel lucru.
Iar ceea ce spuneai, adica c nu se va implementa din cauza ignorantei, si asta tine tot de costuri. Este clar ca romanii sunt ignoranti in multe domenii, dar asta nu este o pacoste de nerezolvat, ci o problema care se poate rezolva prin educatie, insa prin educatie adevarata nu prin sume cheltuite pentru diverse proiecte de milioane de euro si prin intalniri si sesiuni de discutii tinute pe la Poiana Brasov si Sinaia.
Si acea educatie insa costa, dar problema este ca nimeni nu isi pune nici macar problema educatiei, nimeni nu isi da seama ca functionarii de stat habar nu au ce inseamna accesibilitate pentru orbi, dar nici nu colaboreaza cu orbii ca sa afle, nici nu contacteaza specialisti din alte tari ca sa invete.
Tocmai din cauza problemelor discutate, costurile in Romania este normal ca uneori sa fie mai mari desi pare ciudat. Cand intr-o tara totul merge ca pe roate, fiecare stie ce are de facut, legile in general se aplica, firmele isi platesc facturile la timp fiindca in caz contrar exista mecanisme prin care pot fi pedepsite rapid, productivitatea muncii este mai mare, atunci inseamna ca pentru un anumit cost se produce mai mult. La noi productivitatea este mica fiindca avem o atitudine arhaica in multe domenii, comunicarea este slaba si se face intr-un stil invechit, cred ca si acum se mai folosesc masini de scris prin unele notariate, in agricultura ca tot vorbeam despre ea se munceste in foarte multe zone ca in evul mediu, exista o slaba infrastructura informationala in institutiile de stat asa c se asteapta mult dupa tot felul de aprobari, asa ca in final toate acestea cresc costurile pentru acelasi lucru care in alte tari poate fi facut mai ieftin. Ca sa nu mai vorbesc despre spagi fiindca acelea se stie ca sunt ceva absolut necesar la noi.
De pus presiuni... da, asa este, ar trebui sa punem presiuni, dar din pacate nu prea avem forta necesara. Cine sa faca acele presiuni? ANR care are cat de cat o forta dar care traieste din subventiile statului? Ea sa lupte apoi cu statul? Ar fi bine dar cred ca ar fi cam nerealist sa ne asteptam la asa ceva.
Sau "multimea" de orbi care isi cauta de lucru, care vor sa faca tranzactii la bursa intr-un mod accesibil, care sunt interesate ca noul serviciu numit spatiul privat virtual sa fie accesibil si orbilor ca sa isi poata vedea ce taxe au de platit catre stat, care sunt interesate sa acceseze serviciile bancare prin internet la toate bancile intr-un mod accesibil, care vor ca si orbii sa aiba acces la cartile oferite doar publicului vazator care poate citi pe hartie de catre biblioteci? Ei bine acea multime s-ar putea sa poata fi numarata pe degete si sa nu insemne prea mare lucru, asta pe langa faptul ca nu este oricum deloc unita.
Mda, pas cu pas, doar ca se fac pasi extrem de rari si de mici intr-o perioada foarte lunga, asa ca totul va ramane mai mult ca sigur la nivelul de promisiuni. In 8 ani crezi ca nu si-a dat nimeni seama ca legea 448 nu si-a indeplinit scopurile de a creste numarul angajatilor handicapati? Si apropos, nu handicapati ca asta ma enerveaza pe mine... se aminteste la nivel general despre angajarea handicapatilor, insa nu se pune in general problema angajarii orbilor care nu vad deloc, ci doar a celor cu un handicap foarte usor sau a celor care au deficiente fizice cel mult. Cel putin asta rezulta din studiul IPP. In institutiile statului se pare ca nu prea sunt acceptati orbii si surzii.
Aa, ma si pregateam sa intreb care sunt rezultatele aplicarii strategiei, dar apoi am vazut ca vorbesti despre alte tari.
Pai asta spuneam eu, Romania preia ideile strainilor si le aplica in asa fel incat sa nu aiba efect si sa nu deranjeze pe nimeni. Cate televiziuni ofera de exemplu programe accesibile si orbilor?
Cred ca niciuna, fiindca au facut scandal televiziunile, asa ca totul a picat. Se dubleaza filmele ca sa fie accesibile si pentru orbi, cum se face in alte tari, de exemplu Ungaria? Nu, fiindca au facut multi scandal ca nu le place asa. etc.
Chiar si unele semafoare sonorizate au fost dezafectate fiindca ele ii deranjeaza pe cei care locuiesc in apropiere.
Pai in exemplul cu notariatul, cum sa reactioneze ANR intr-un mod negativ, cand asociatia chiar prefera actuala situatie in care unii cred ca doar ea ii poate reprezenta pe handicapati?
In mod normal notarii ar trebui sa fie de o calitate mai buna. Dar nici ei nu prea sunt...
Iar alte asociatii de profil, adica care chiar se implica in pregatirea profesionala si promovarea in munca a orbilor nu exista. Exista ANR, despre care stim foarte bine cu ce se ocupa.
@Gruia: Notarii trebuie sa citeasca si sa explice orbilor documentele pe care le semneaza, nu ii pun sa semneze doar niste hartii fara sa stie ce inseamna. Deci nu asta este problema, ci mai degraba ignoranta, cum spunea Ovidiu.
Si nu, in niciun caz orbii nu sunt pregatiti doar in domeniul masajului. Exista si programatori, si dupa cate am inteles si operatori de telefonie, si absolventi ai unor facultati care ar trebui sa le permita sa fie traducatori, exista destui orbi care au cunostinte de operare a computerului semnificativ mai bune decat ale unor angajati vazatori care lucreaza in unele firme si care ar putea indeplini foarte multe activitati intr-o firma, exista orbi care ar putea munci foarte bine in relatiile cu clientii prin email, web si telefon si cine stie cate altele.
Atat doar ca sa poata munci nu este suficient nici pentru vazatori. In plus trebuie sa mai stie si cum sa isi caute de lucru, si cam ce ar putea fi de lucru intr-o firma, sa fie ajutate sa contacteze firmele si sa mearga la interviuri etc. In aceste domenii cred ca orbii au o problema.