Cum călătorim cu mijloacele de transport în comun?
Moderator: Manu
Vă mulţumesc celor care ne împărtăşiţi experienţele voastre atât legate de transportul în comun, cât şi din orice alt domeniu. Aşa vom reuşi să prindem mai mulţi curaj, depăşindu-ne angoasele - după cum spunea Florin despre el. Şi vă asigur (ştiindu-l din facultate) că nu arăta deloc a astfel de persoană, ci a om care-şi rezolvă singur problemele, sigur pe el şi în interior, dar şi în deplasare.
Într-adevăr, efectele benefice ale campaniei "30 de secunde pentru bastonul alb" se simt şi acum în Cluj. Poate reuşim să punem la punct din nou actele pentru reînceperea campaniilor şi în alte oraşe.
Claus, deşi e mai comod prin email, totuşi e bine să faci sesizarea în scris, pe hârtie ca să primeşti număr de înregistrare. Aşa nu poţi fi ignorat.
Să vedem ce ne spune legea cadru despre transportul local. Am mai făcut pe ici pe colo câte un comentariu. Dar problemele sunt specifice fiecărei localităţi.
http://www.dreptonline.ro/legislatie/or ... l_2007.php
Regulament cadru pentru efectuarea transportului public local, 2007
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 807 din 27/11/2007
Sectiunea 4 - Conditii privind efectuarea transportului public local de persoane
1. Transportul public local de persoane prin curse regulate pe raza administrativ-teritoriala a localitatilor
Art. 31
Operatorii de transport/transportatorii autorizati vor efectua serviciul de transport public local de persoane prin curse regulate cu respectarea urmatoarelorobligatii:
1. sa asigure afisarea la partile din fata si laterala dreapta ale mijlocului de transport a indicativului si a capetelor traseului; la partea din spate a mijlocului de transport se va afisa cel putin indicativul traseului. Elementele de informare mentionate anterior vor fi iluminate corespunzator pe timp de noapte sau in conditii de vizibilitate scazuta;
2. in salonul mijlocului de transport va fi asigurata informarea publicului calator prin mijloace vizuale si sonore cu privire la denumirea statiei care urmeaza si la legaturile cu alte mijloace de transport public local de persoane;
3. sa asigure afisarea in salonul mijlocului de transport a numelui conducatorului acestuia, a hartii schematice care sa permita vizualizarea traseului si a retelei de trasee, a instructiunilor privind modul de desfasurare a transportului, a obligatiilor publicului calator si a altor informatii de utilitate
publica privind transportul, stabilite prin reglementarile in vigoare;
4. sa asigure vanzarea legitimatiilor/abonamentelor de calatorie in toate statiile stabilite de comun acord cu autoritatea administratiei publice locale si nominalizate intr-o anexa la hotararea de dare in administrare, respectiv la contractul de delegare a gestiunii aprobat prin hotararea de atribuire;
5. in statiile din programul de circulatie, sa asigure afisarea codului traseului, a intervalelor de succedare a curselor, precum si a hartilor simplificate cu indicarea traseelor si statiilor pentru informarea publicului calator;
6. sa emita abonamente de calatorie cu respectarea reglementarilor in vigoare, inclusiv pentru categoriile sociale care beneficiaza de reduceri ale costului abonamentului;
7. sa asigure accesul liber si nediscriminatoriu la transport, in baza documentelor stabilite de reglementarile legale in vigoare, al persoanelor care beneficiaza de facilitati/gratuitati la transport;
8. sa asigure transportul gratuit al copiilor sub 5 ani;
9. mijlocul de transport trebuie sa aiba locuri rezervate pentru persoane cu handicap, batrani, femei insarcinate, persoane cu copii in brate; (Unde sunt acele locuri?... Să vedem ce vor spune persoanele în vârstă sau cu handicap fizic, femeile însărcinate, oare e chiar aşa?)
10. sa supravegheze urcarea si coborarea calatorilor, sa nu plece mijlocul de transport din statii cu usile deschise sau cu calatori aflati pe scarile acestuia, precum si cu calatori agatati de exteriorul caroseriei; (Mă întreb dacă există vreun oraş în România în care călătorii nu circulă pe scările autobuzelor?)
11. sa nu admita la transport in salonul mijlocului de transport materii mirositoare, inflamabile, butelii de aragaz, tuburi de oxigen sau alte gaze, butoaie cu carbid, materiale explozibile, produse caustice ori acide, alte materiale sau obiecte care, prin format ori dimensiune, pot produce daune, vatamari corporale sau, prin natura materialului, pot murdari, ori alte obiecte sau marfuri interzise la transportul public; (Ce ne facem cu acei călători care rar îşi amintesc de apă şi săpun?)
12. sa nu imbarce calatori peste capacitatea maxima admisa a mijlocului de transport;(Nici călătorii nici şoferii nu respect acest articol).
13. sa asigure spatiile necesare pentru bagajele de mana ale calatorilor; (Dacă le ţin în braţe, dacă au loc pe scaun… Există în vreun oraş din ţară astfel de spaţii?).
14. sa imbarce/debarce calatori numai in statiile special amenajate, prevazute in programul de circulatie; (Încă mai sunt şoferi care nu opresc în fiecare staţie; de aceea unii (în special pers în vârstă sau cu dizabilităţi) nu pot coborî unde-şi doresc sau sunt derutaţi în orientare).
17. sa asigure calatorii si bagajele acestora pentru riscurile ce cad in sarcina operatorului de transport; (Mi se pare prea vag acest articol. Oare câţi călători au primit despăgubiri reale nu doar simbolice pentru deteriorarea bunurilor sau pentru accidentele din timpul călătoriei?)
20. sa asigure, prin dispecerate si dotari speciale, urmarirea si coordonarea in trafic a mijloacelor de transport, de interventie si de depanare, precum si aplicarea cu operativitate a masurilor ce se impun in caz de eveniment, incident, accident sau alte situatii care pot afecta desfasurarea transportului, in vederea asigurarii conditiilor asumate privind regularitatea, siguranta si confortul;
22. sa asigure informarea anticipata a publicului calator in legatura cu modificarea/suspendarea programului de circulatie sau a unui traseu in caz de forta majora;
23. sa asigure, zilnic si ori de cate ori este nevoie, salubrizarea, spalarea si dezinfectarea mijloacelor de transport;
24. sa asigure conditiile de executie a transportului in conditii de regularitate, siguranta si confort; (Confort – ca sardelele)
25. mijloacele de transport trebuie sa fie echipate cu instalatie de incalzire/conditionare a aerului in stare de functionare; (Vara, in spirit de economie, e bine şi cu geamurile şi uşile deschise).
26. sa asigure aspectul estetic corespunzator al mijlocului de transport; (Maxi-taxi - estetice?
29. mijloacele de transport trebuie sa aiba inspectia tehnica periodica sau, dupa caz, revizia tehnica periodica efectuata la termen. (În rest, nu contează cât sunt de uzate).
Studiul publicat de Institutul pentru Politici Publice şi CNCD în 2013 “Accesibilizarea spaţiului public pentru persoanele cu dizabilităţi - obligaţii şi provocări pentru instituţiile publice” susţine că: “O problemă semnificativă este cea a mijloacelor de transport utilizate în traficul pasagerilor din toate municipiile mari. Primăriile declară că parcul auto nu a fost înnoit din lipsă de fonduri, situaţie în care autovehiculele nu deţin echipamentele necesare. Putem spune că în toate municipiile mari, cu excepţia Alba Iulia şi Ploieşti, persoanele cu dizabilităţi sunt obligate să rămână în casă dacă nu au un sprijin în deplasarea în oraş (automobil propriu sau persoană de suport).”
Poate ne spune cineva din proprie experienţă cum se călătoreşte în Alba şi Ploieşti?
Au trecut 10 ani de când legea prevede accesibilizarea spaţiului public. Termenul limită a fost prelungit până-n 2020. Putem spera că în viitorii 6 ani se va realiza ceea ce în unele locuri încă nici nu a început cu adevărat?
Într-adevăr, efectele benefice ale campaniei "30 de secunde pentru bastonul alb" se simt şi acum în Cluj. Poate reuşim să punem la punct din nou actele pentru reînceperea campaniilor şi în alte oraşe.
Claus, deşi e mai comod prin email, totuşi e bine să faci sesizarea în scris, pe hârtie ca să primeşti număr de înregistrare. Aşa nu poţi fi ignorat.
Să vedem ce ne spune legea cadru despre transportul local. Am mai făcut pe ici pe colo câte un comentariu. Dar problemele sunt specifice fiecărei localităţi.
http://www.dreptonline.ro/legislatie/or ... l_2007.php
Regulament cadru pentru efectuarea transportului public local, 2007
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 807 din 27/11/2007
Sectiunea 4 - Conditii privind efectuarea transportului public local de persoane
1. Transportul public local de persoane prin curse regulate pe raza administrativ-teritoriala a localitatilor
Art. 31
Operatorii de transport/transportatorii autorizati vor efectua serviciul de transport public local de persoane prin curse regulate cu respectarea urmatoarelorobligatii:
1. sa asigure afisarea la partile din fata si laterala dreapta ale mijlocului de transport a indicativului si a capetelor traseului; la partea din spate a mijlocului de transport se va afisa cel putin indicativul traseului. Elementele de informare mentionate anterior vor fi iluminate corespunzator pe timp de noapte sau in conditii de vizibilitate scazuta;
2. in salonul mijlocului de transport va fi asigurata informarea publicului calator prin mijloace vizuale si sonore cu privire la denumirea statiei care urmeaza si la legaturile cu alte mijloace de transport public local de persoane;
3. sa asigure afisarea in salonul mijlocului de transport a numelui conducatorului acestuia, a hartii schematice care sa permita vizualizarea traseului si a retelei de trasee, a instructiunilor privind modul de desfasurare a transportului, a obligatiilor publicului calator si a altor informatii de utilitate
publica privind transportul, stabilite prin reglementarile in vigoare;
4. sa asigure vanzarea legitimatiilor/abonamentelor de calatorie in toate statiile stabilite de comun acord cu autoritatea administratiei publice locale si nominalizate intr-o anexa la hotararea de dare in administrare, respectiv la contractul de delegare a gestiunii aprobat prin hotararea de atribuire;
5. in statiile din programul de circulatie, sa asigure afisarea codului traseului, a intervalelor de succedare a curselor, precum si a hartilor simplificate cu indicarea traseelor si statiilor pentru informarea publicului calator;
6. sa emita abonamente de calatorie cu respectarea reglementarilor in vigoare, inclusiv pentru categoriile sociale care beneficiaza de reduceri ale costului abonamentului;
7. sa asigure accesul liber si nediscriminatoriu la transport, in baza documentelor stabilite de reglementarile legale in vigoare, al persoanelor care beneficiaza de facilitati/gratuitati la transport;
8. sa asigure transportul gratuit al copiilor sub 5 ani;
9. mijlocul de transport trebuie sa aiba locuri rezervate pentru persoane cu handicap, batrani, femei insarcinate, persoane cu copii in brate; (Unde sunt acele locuri?... Să vedem ce vor spune persoanele în vârstă sau cu handicap fizic, femeile însărcinate, oare e chiar aşa?)
10. sa supravegheze urcarea si coborarea calatorilor, sa nu plece mijlocul de transport din statii cu usile deschise sau cu calatori aflati pe scarile acestuia, precum si cu calatori agatati de exteriorul caroseriei; (Mă întreb dacă există vreun oraş în România în care călătorii nu circulă pe scările autobuzelor?)
11. sa nu admita la transport in salonul mijlocului de transport materii mirositoare, inflamabile, butelii de aragaz, tuburi de oxigen sau alte gaze, butoaie cu carbid, materiale explozibile, produse caustice ori acide, alte materiale sau obiecte care, prin format ori dimensiune, pot produce daune, vatamari corporale sau, prin natura materialului, pot murdari, ori alte obiecte sau marfuri interzise la transportul public; (Ce ne facem cu acei călători care rar îşi amintesc de apă şi săpun?)
12. sa nu imbarce calatori peste capacitatea maxima admisa a mijlocului de transport;(Nici călătorii nici şoferii nu respect acest articol).
13. sa asigure spatiile necesare pentru bagajele de mana ale calatorilor; (Dacă le ţin în braţe, dacă au loc pe scaun… Există în vreun oraş din ţară astfel de spaţii?).
14. sa imbarce/debarce calatori numai in statiile special amenajate, prevazute in programul de circulatie; (Încă mai sunt şoferi care nu opresc în fiecare staţie; de aceea unii (în special pers în vârstă sau cu dizabilităţi) nu pot coborî unde-şi doresc sau sunt derutaţi în orientare).
17. sa asigure calatorii si bagajele acestora pentru riscurile ce cad in sarcina operatorului de transport; (Mi se pare prea vag acest articol. Oare câţi călători au primit despăgubiri reale nu doar simbolice pentru deteriorarea bunurilor sau pentru accidentele din timpul călătoriei?)
20. sa asigure, prin dispecerate si dotari speciale, urmarirea si coordonarea in trafic a mijloacelor de transport, de interventie si de depanare, precum si aplicarea cu operativitate a masurilor ce se impun in caz de eveniment, incident, accident sau alte situatii care pot afecta desfasurarea transportului, in vederea asigurarii conditiilor asumate privind regularitatea, siguranta si confortul;
22. sa asigure informarea anticipata a publicului calator in legatura cu modificarea/suspendarea programului de circulatie sau a unui traseu in caz de forta majora;
23. sa asigure, zilnic si ori de cate ori este nevoie, salubrizarea, spalarea si dezinfectarea mijloacelor de transport;
24. sa asigure conditiile de executie a transportului in conditii de regularitate, siguranta si confort; (Confort – ca sardelele)
25. mijloacele de transport trebuie sa fie echipate cu instalatie de incalzire/conditionare a aerului in stare de functionare; (Vara, in spirit de economie, e bine şi cu geamurile şi uşile deschise).
26. sa asigure aspectul estetic corespunzator al mijlocului de transport; (Maxi-taxi - estetice?
29. mijloacele de transport trebuie sa aiba inspectia tehnica periodica sau, dupa caz, revizia tehnica periodica efectuata la termen. (În rest, nu contează cât sunt de uzate).
Studiul publicat de Institutul pentru Politici Publice şi CNCD în 2013 “Accesibilizarea spaţiului public pentru persoanele cu dizabilităţi - obligaţii şi provocări pentru instituţiile publice” susţine că: “O problemă semnificativă este cea a mijloacelor de transport utilizate în traficul pasagerilor din toate municipiile mari. Primăriile declară că parcul auto nu a fost înnoit din lipsă de fonduri, situaţie în care autovehiculele nu deţin echipamentele necesare. Putem spune că în toate municipiile mari, cu excepţia Alba Iulia şi Ploieşti, persoanele cu dizabilităţi sunt obligate să rămână în casă dacă nu au un sprijin în deplasarea în oraş (automobil propriu sau persoană de suport).”
Poate ne spune cineva din proprie experienţă cum se călătoreşte în Alba şi Ploieşti?
Au trecut 10 ani de când legea prevede accesibilizarea spaţiului public. Termenul limită a fost prelungit până-n 2020. Putem spera că în viitorii 6 ani se va realiza ceea ce în unele locuri încă nici nu a început cu adevărat?
Toţi oamenii te aud când vorbeşti; prietenii însă înţeleg ce spui, iar cei mai buni prieteni sunt cei care pricep şi ceea ce n-ai spus în cuvinte.
(Anonim)
(Anonim)
"Claus, deşi e mai comod prin email, totuşi e bine să faci sesizarea în scris, pe hârtie ca să primeşti număr de înregistrare. Aşa nu poţi fi ignorat."
Eu am facut o sesizare prin email cu privire la inaccesibilitatea unui serviciu oferit de fisc, insa am primit totusi un numar de inregistrare.
Ba am fost informat si ca imi vor raspunde in cateva zile. Toate astea printr-un mesaj trimis automat pe email.
Dar evident ca nu mi-au mai raspuns nici dupa o luna si jumatate.
Am mai facut reclamatii pe unde am putut asa ca dupa vre-o luna si ceva mi-a cerut cineva care lucreaza in guvern numarul de inregistrare pe care l-am primit, si i l-am trimis.
Doar ca pana acum tot nu s-a intamplat nimic si nici raspuns nu am primit.
Presupun ca daca as fi trimis sesizarea pe hartie nu ar fi fost nicio diferenta.
"1. sa asigure afisarea la partile din fata si laterala dreapta ale mijlocului de transport a indicativului si a capetelor traseului; la partea din spate a mijlocului de transport se va afisa cel putin indicativul traseului. Elementele de informare mentionate anterior vor fi iluminate corespunzator pe timp de noapte sau in conditii de vizibilitate scazuta;"
Acest articol este discriminatoriu deoarece ofera facilitati doar cetatenilor romani care pot vedea, desi din punct de vedere tehnic este posibil sa se ofere o solutie accesibila si orbilor. Daca tehnic nu ar fi fost posibil, atunci da, ar fi fost normal sa nu se poata oferi.
"2. in salonul mijlocului de transport va fi asigurata informarea publicului calator prin mijloace vizuale si sonore cu privire la denumirea statiei care urmeaza si la legaturile cu alte mijloace de transport public local de persoane;"
Asta e evident ca nu se intampla. Se face o informare doar despre statia care urmeaza, insa nu in toate mijloacele de transport in comun.
"3. sa asigure afisarea in salonul mijlocului de transport a numelui conducatorului acestuia, a hartii schematice care sa permita vizualizarea traseului si a retelei de trasee, a instructiunilor privind modul de desfasurare a transportului, a obligatiilor publicului calator si a altor informatii de utilitate
publica privind transportul, stabilite prin reglementarile in vigoare;".
Probabil ca nu au timp calatorii sa lectureze toate astea in mijlocul de transport in comun, insa probabil ar fi fost mai bine ca legea sa oblige firma de transport sa afiseze aceste informatii pe site-ul propriu unde sa poata avea acces toata lumea, inclusiv orbii.
"7. sa asigure accesul liber si nediscriminatoriu la transport, in baza documentelor stabilite de reglementarile legale in vigoare, al persoanelor care beneficiaza de facilitati/gratuitati la transport;".
Probabil ca cei cu handicap locomotor care au nevoie de carucior ar putea spune ca multe dintre mijloacele de transport in comun lor nu le permit accesul.
"9. mijlocul de transport trebuie sa aiba locuri rezervate pentru persoane cu handicap, batrani, femei insarcinate, persoane cu copii in brate;".
Toate astea exista deja.
Persoanele enumerate au rezervate locuri in picioare, optional pe scara mijlocului de transport in comun.
Cand eram mic existau in mijloacele de transport in comun locuri rezervate pentru handicapati insemnate cu semnul specific. Oare acum mai exista astfel de semne?
E drept ca si atunci cand existau acele locuri rezervate erau ocupate tot de persoane valide, dar macar intentia era buna.
"Mă întreb dacă există vreun oraş în România în care călătorii nu circulă pe scările autobuzelor?)".
Da, exista asa ceva. Sunt chiar multe astfel de orase.
Pentru ca au avut bunavointa sa treaca de la alte partide la PSD, primarii unui numar mare de comune au avut acceptul parlamentului ca satele lor cu doua blocuri sa fie ridicate la rangul de orase fiindca fondurile primite de primaria unui oras de la stat sunt mai mari. Ei bine, in acele orase nu exista mijloace de transport in comun si deci nu se circula pe scara autobuzelor.
"11. sa nu admita la transport in salonul mijlocului de transport materii mirositoare, inflamabile, butelii de aragaz, tuburi de oxigen sau alte gaze, butoaie cu carbid, materiale explozibile, produse caustice ori acide, alte materiale sau obiecte care, prin format ori dimensiune, pot produce daune, vatamari corporale sau, prin natura materialului, pot murdari, ori alte obiecte sau marfuri interzise la transportul public;".
Cred ca obligatia soferilor nu este sa ii miroase pe toti calatorii si sa ii perchezitioneze ca sa vada daca au bombe la ei. Probabil ca acest articol trebuie doar sa le dea dreptul soferilor sa refuze accesul anumitor calatori care il incalca daca alti calatori fac reclamatie.
Probabil ca nu a reclamat nimeni ca vecinii de calatorie put de iti muta nasul, asa ca aparent toata lumea este multumita.
"12. sa nu imbarce calatori peste capacitatea maxima admisa a mijlocului de transport;(Nici călătorii nici şoferii nu respect acest articol).".
Ma intreb oare cat este capacitatea maxima admisa...
Si cam cum ar putea-o calcula calatorii fiindca uneori abia au timp sa se urce in mijlocul de transport in comun ca sa nu plece si sa ii lase in statie, nu sa mai aiba si timp de numaratori si evaluari.
Ma intreb ce scrie in procedura de aplicare a acestei legi cu privire la acest articol, adica cum ar trebui sa se procedeze. Presupun ca nu scrie nimic fiindca nimeni nu se asteapta ca legea sa fie respectata. Suntem totusi in Romania.
"14. sa imbarce/debarce calatori numai in statiile special amenajate, prevazute in programul de circulatie; (Încă mai sunt şoferi care nu opresc în fiecare staţie; de aceea unii (în special pers în vârstă sau cu dizabilităţi) nu pot coborî unde-şi doresc sau sunt derutaţi în orientare).".
Numai sa nu le vina idea, tot spre beneficiul fluidizarii circulatiei, sa permita oprirea doar la cerere, cum spunea Florin ca se intampla in Belgia.
Eu am vazut in Cluj niste autobuze (cumparate second hand de prin alte tari) care au langa usi niste butoane. Probabil ca acelea sunt destinate anuntarii soferului sa opreasca. Cu ocazia asta putem vedea si ce importanta acorda alte tari problemelor orbilor...
"22. sa asigure informarea anticipata a publicului calator in legatura cu modificarea/suspendarea programului de circulatie sau a unui traseu in caz de forta majora;".
Adica in caz de cutremur, inundatii, razboi, caderi de asteroizi, nu din alte cauze "obisnuite" care nu sunt deci de forta majora.
"23. sa asigure, zilnic si ori de cate ori este nevoie, salubrizarea, spalarea si dezinfectarea mijloacelor de transport;".
Asta-i cea mai tare. Cred ca barele din autobuze nu sunt niciodata dezinfectate, nu in fiecare zi cum spune legea. Le mai curata ei asa de ce e mai gros, sau poate fac dezinfectari din alea facute superficial, dar nu prea cred sa aiba firmele de transport oameni angajati ca sa dezinfecteze barele pe care pun toti calatorii mainile si care sunt pline de microbi.
"24. sa asigure conditiile de executie a transportului in conditii de regularitate, siguranta si confort;".
Chiar m-am gandit cum s-ar putea imbunatati confortul din punctul de vedere al sardelizarii calatorilor, dar am ajuns la concluzia ca se poate doar investind mai multi bani pentru a cumpara noi mijloace de transport ca sa fie mai multe si mai dese, si evident, sa angajeze mai multi soferi si personal auxiliar, iar asta ar insemna bilete mai scumpe. Pentru noi ar fi foarte bine fiindca nu trebuie sa platim. Pentru cei care platesc biletele insa, cred ca daca s-ar supune la vot aceasta problema ar prefera sa mearga mai inghesuiti si sa plateasca mai putin.
Deci probabil ca nu prea exista o solutie...
"Primăriile declară că parcul auto nu a fost înnoit din lipsă de fonduri".
Asta e o prostie. Fonduri exista intotdeauna. Depinde doar pentru ce anume le aloci. Daca primaria prefera sa cheltuiasca milioane sau zeci de milioane de euro pentru a imbunatati stadionul, e normal ca dupa aia spune ca nu are fonduri.
De fapt inseamna ca unele au prioritate mai mare si altele o prioritate mai mica. Ghiciti cam ce prioritate au in general handicapatii pentru autoritatile din Romania.
"Au trecut 10 ani de când legea prevede accesibilizarea spaţiului public. Termenul limită a fost prelungit până-n 2020. Putem spera că în viitorii 6 ani se va realiza ceea ce în unele locuri încă nici nu a început cu adevărat?".
Atat timp cat autoritatile publice nu respecta legile in general, de ce ar respecta-o fix pe asta?
Primariile sunt obligate si sa aloce cel putin 2 locuri de parcare pentru handicapati in toate parcarile organizate, si asta de multi ani, insa primaria lui Boc nu a respectat legea nici la mult timp dupa ce a expirat termenul si nici nu are de gand. Pentru a face ce ar trebui nu ar avea costuri suplimentare prea mari, ci doar ar trebui sa marcheze acele locuri si gata.
Tot Boc nu a respectat nici legea care impune primariilor sa instaleze semafoare sonorizate, asa ca exista si semafoare nesonorizate dar si intersectii care aveau semafoare iar acum nu mai au deloc.
Ca sa respecte alte legi ar trebui sa investeasca mult mai mult si in acele cazuri ar putea pretinde ca nu sunt bani, dupa obicei.
Eu am facut o sesizare prin email cu privire la inaccesibilitatea unui serviciu oferit de fisc, insa am primit totusi un numar de inregistrare.
Ba am fost informat si ca imi vor raspunde in cateva zile. Toate astea printr-un mesaj trimis automat pe email.
Dar evident ca nu mi-au mai raspuns nici dupa o luna si jumatate.
Am mai facut reclamatii pe unde am putut asa ca dupa vre-o luna si ceva mi-a cerut cineva care lucreaza in guvern numarul de inregistrare pe care l-am primit, si i l-am trimis.
Doar ca pana acum tot nu s-a intamplat nimic si nici raspuns nu am primit.
Presupun ca daca as fi trimis sesizarea pe hartie nu ar fi fost nicio diferenta.
"1. sa asigure afisarea la partile din fata si laterala dreapta ale mijlocului de transport a indicativului si a capetelor traseului; la partea din spate a mijlocului de transport se va afisa cel putin indicativul traseului. Elementele de informare mentionate anterior vor fi iluminate corespunzator pe timp de noapte sau in conditii de vizibilitate scazuta;"
Acest articol este discriminatoriu deoarece ofera facilitati doar cetatenilor romani care pot vedea, desi din punct de vedere tehnic este posibil sa se ofere o solutie accesibila si orbilor. Daca tehnic nu ar fi fost posibil, atunci da, ar fi fost normal sa nu se poata oferi.
"2. in salonul mijlocului de transport va fi asigurata informarea publicului calator prin mijloace vizuale si sonore cu privire la denumirea statiei care urmeaza si la legaturile cu alte mijloace de transport public local de persoane;"
Asta e evident ca nu se intampla. Se face o informare doar despre statia care urmeaza, insa nu in toate mijloacele de transport in comun.
"3. sa asigure afisarea in salonul mijlocului de transport a numelui conducatorului acestuia, a hartii schematice care sa permita vizualizarea traseului si a retelei de trasee, a instructiunilor privind modul de desfasurare a transportului, a obligatiilor publicului calator si a altor informatii de utilitate
publica privind transportul, stabilite prin reglementarile in vigoare;".
Probabil ca nu au timp calatorii sa lectureze toate astea in mijlocul de transport in comun, insa probabil ar fi fost mai bine ca legea sa oblige firma de transport sa afiseze aceste informatii pe site-ul propriu unde sa poata avea acces toata lumea, inclusiv orbii.
"7. sa asigure accesul liber si nediscriminatoriu la transport, in baza documentelor stabilite de reglementarile legale in vigoare, al persoanelor care beneficiaza de facilitati/gratuitati la transport;".
Probabil ca cei cu handicap locomotor care au nevoie de carucior ar putea spune ca multe dintre mijloacele de transport in comun lor nu le permit accesul.
"9. mijlocul de transport trebuie sa aiba locuri rezervate pentru persoane cu handicap, batrani, femei insarcinate, persoane cu copii in brate;".
Toate astea exista deja.
Persoanele enumerate au rezervate locuri in picioare, optional pe scara mijlocului de transport in comun.
Cand eram mic existau in mijloacele de transport in comun locuri rezervate pentru handicapati insemnate cu semnul specific. Oare acum mai exista astfel de semne?
E drept ca si atunci cand existau acele locuri rezervate erau ocupate tot de persoane valide, dar macar intentia era buna.
"Mă întreb dacă există vreun oraş în România în care călătorii nu circulă pe scările autobuzelor?)".
Da, exista asa ceva. Sunt chiar multe astfel de orase.
Pentru ca au avut bunavointa sa treaca de la alte partide la PSD, primarii unui numar mare de comune au avut acceptul parlamentului ca satele lor cu doua blocuri sa fie ridicate la rangul de orase fiindca fondurile primite de primaria unui oras de la stat sunt mai mari. Ei bine, in acele orase nu exista mijloace de transport in comun si deci nu se circula pe scara autobuzelor.
"11. sa nu admita la transport in salonul mijlocului de transport materii mirositoare, inflamabile, butelii de aragaz, tuburi de oxigen sau alte gaze, butoaie cu carbid, materiale explozibile, produse caustice ori acide, alte materiale sau obiecte care, prin format ori dimensiune, pot produce daune, vatamari corporale sau, prin natura materialului, pot murdari, ori alte obiecte sau marfuri interzise la transportul public;".
Cred ca obligatia soferilor nu este sa ii miroase pe toti calatorii si sa ii perchezitioneze ca sa vada daca au bombe la ei. Probabil ca acest articol trebuie doar sa le dea dreptul soferilor sa refuze accesul anumitor calatori care il incalca daca alti calatori fac reclamatie.
Probabil ca nu a reclamat nimeni ca vecinii de calatorie put de iti muta nasul, asa ca aparent toata lumea este multumita.
"12. sa nu imbarce calatori peste capacitatea maxima admisa a mijlocului de transport;(Nici călătorii nici şoferii nu respect acest articol).".
Ma intreb oare cat este capacitatea maxima admisa...
Si cam cum ar putea-o calcula calatorii fiindca uneori abia au timp sa se urce in mijlocul de transport in comun ca sa nu plece si sa ii lase in statie, nu sa mai aiba si timp de numaratori si evaluari.
Ma intreb ce scrie in procedura de aplicare a acestei legi cu privire la acest articol, adica cum ar trebui sa se procedeze. Presupun ca nu scrie nimic fiindca nimeni nu se asteapta ca legea sa fie respectata. Suntem totusi in Romania.
"14. sa imbarce/debarce calatori numai in statiile special amenajate, prevazute in programul de circulatie; (Încă mai sunt şoferi care nu opresc în fiecare staţie; de aceea unii (în special pers în vârstă sau cu dizabilităţi) nu pot coborî unde-şi doresc sau sunt derutaţi în orientare).".
Numai sa nu le vina idea, tot spre beneficiul fluidizarii circulatiei, sa permita oprirea doar la cerere, cum spunea Florin ca se intampla in Belgia.
Eu am vazut in Cluj niste autobuze (cumparate second hand de prin alte tari) care au langa usi niste butoane. Probabil ca acelea sunt destinate anuntarii soferului sa opreasca. Cu ocazia asta putem vedea si ce importanta acorda alte tari problemelor orbilor...
"22. sa asigure informarea anticipata a publicului calator in legatura cu modificarea/suspendarea programului de circulatie sau a unui traseu in caz de forta majora;".
Adica in caz de cutremur, inundatii, razboi, caderi de asteroizi, nu din alte cauze "obisnuite" care nu sunt deci de forta majora.
"23. sa asigure, zilnic si ori de cate ori este nevoie, salubrizarea, spalarea si dezinfectarea mijloacelor de transport;".
Asta-i cea mai tare. Cred ca barele din autobuze nu sunt niciodata dezinfectate, nu in fiecare zi cum spune legea. Le mai curata ei asa de ce e mai gros, sau poate fac dezinfectari din alea facute superficial, dar nu prea cred sa aiba firmele de transport oameni angajati ca sa dezinfecteze barele pe care pun toti calatorii mainile si care sunt pline de microbi.
"24. sa asigure conditiile de executie a transportului in conditii de regularitate, siguranta si confort;".
Chiar m-am gandit cum s-ar putea imbunatati confortul din punctul de vedere al sardelizarii calatorilor, dar am ajuns la concluzia ca se poate doar investind mai multi bani pentru a cumpara noi mijloace de transport ca sa fie mai multe si mai dese, si evident, sa angajeze mai multi soferi si personal auxiliar, iar asta ar insemna bilete mai scumpe. Pentru noi ar fi foarte bine fiindca nu trebuie sa platim. Pentru cei care platesc biletele insa, cred ca daca s-ar supune la vot aceasta problema ar prefera sa mearga mai inghesuiti si sa plateasca mai putin.
Deci probabil ca nu prea exista o solutie...
"Primăriile declară că parcul auto nu a fost înnoit din lipsă de fonduri".
Asta e o prostie. Fonduri exista intotdeauna. Depinde doar pentru ce anume le aloci. Daca primaria prefera sa cheltuiasca milioane sau zeci de milioane de euro pentru a imbunatati stadionul, e normal ca dupa aia spune ca nu are fonduri.
De fapt inseamna ca unele au prioritate mai mare si altele o prioritate mai mica. Ghiciti cam ce prioritate au in general handicapatii pentru autoritatile din Romania.
"Au trecut 10 ani de când legea prevede accesibilizarea spaţiului public. Termenul limită a fost prelungit până-n 2020. Putem spera că în viitorii 6 ani se va realiza ceea ce în unele locuri încă nici nu a început cu adevărat?".
Atat timp cat autoritatile publice nu respecta legile in general, de ce ar respecta-o fix pe asta?
Primariile sunt obligate si sa aloce cel putin 2 locuri de parcare pentru handicapati in toate parcarile organizate, si asta de multi ani, insa primaria lui Boc nu a respectat legea nici la mult timp dupa ce a expirat termenul si nici nu are de gand. Pentru a face ce ar trebui nu ar avea costuri suplimentare prea mari, ci doar ar trebui sa marcheze acele locuri si gata.
Tot Boc nu a respectat nici legea care impune primariilor sa instaleze semafoare sonorizate, asa ca exista si semafoare nesonorizate dar si intersectii care aveau semafoare iar acum nu mai au deloc.
Ca sa respecte alte legi ar trebui sa investeasca mult mai mult si in acele cazuri ar putea pretinde ca nu sunt bani, dupa obicei.
salut,
fiindca tot am discutat pe aici, si nu numai, m-am gandit in urma cu un an si mai bine, sa propun din pozitia de membru al adunarii filialei, lansarea unui demers catre c t p, prin care sa sesizam lipsa de suport caracteristic a soferilor cu noi, orbii astia care incercam sa mai si mergem singuri pe ici pe colo.
in urma propunerii facute in ianuarie trecut prresedintele Podosu a fost mandatat sa discute cu compania; in septembrie l-am interpelat asupra progreselor, nu am obtinut nici un raspuns.
In ianuarie curent, am revenit cu interpelarea, la sedinta adunarii generale; detasat si distant, cu emfaza caracteristica, mi-a zis ca, a discutat si nu se poate.
oki.d'oky, hai sa le scriu eu, atunci, sa vedem ce or sa zica.
sesizarea:
Nr.126 / mail
Către
<alin.feurdean@gmail.com>
mai departe, le-am zis c t p-istilor, de campaniile derulate in oras, si, le-am cerut permisiunea sa afisam in autobuse, mesaje text, sugestive pe componenta.
iata discutia.
evident ca nu putem pune spotul ala de pe radio, trebuie reformulat, da' asta nu e mare lucru.
si in fine, va invit sa formulam un protest, fata de filiala, pentru atitudinea manifestata.
fiindca tot am discutat pe aici, si nu numai, m-am gandit in urma cu un an si mai bine, sa propun din pozitia de membru al adunarii filialei, lansarea unui demers catre c t p, prin care sa sesizam lipsa de suport caracteristic a soferilor cu noi, orbii astia care incercam sa mai si mergem singuri pe ici pe colo.
in urma propunerii facute in ianuarie trecut prresedintele Podosu a fost mandatat sa discute cu compania; in septembrie l-am interpelat asupra progreselor, nu am obtinut nici un raspuns.
In ianuarie curent, am revenit cu interpelarea, la sedinta adunarii generale; detasat si distant, cu emfaza caracteristica, mi-a zis ca, a discutat si nu se poate.
oki.d'oky, hai sa le scriu eu, atunci, sa vedem ce or sa zica.
sesizarea:
raspunsul c t pBuna ziua,
sunt Alin Feurdean, utilizator al reteli de transport in comun, de fiecare zi, mai putin weekend-ul.
Supun atentiei dvs, dificultatea pe care o au orbii sa identifice numarul masinii, sau sa urce in ea in anumite conditii:
dimineata
merg spre serviciu, lucrez la clinica de ortopedie, folosesc cu predilectie masinile 6/30, pe ruta 24, 24 b 52.
Va rog sa le procesati soferilor de pe toate liniile urmatoarele:
1. Daca vad un orb indreptindu-se spre autobus, sa ii comunice numarul masinii.
2. Daca au inchis usile, si nu au plecat din statie iar acesta este in imediata apropiere a masinii cu intentia evidenta sa urce, sa redeschida usile.
Evident ca, ruta si destinatia, sunt treaba calatorului.
Va sugerez modificarile, deoarece le-am intilnit si in alte tari, mi se par simplu de implementat, si, usureaza viata utilizatorului orb.
Confirmati-mi, urmatoarele:
m-am adresat mai intai filialei Cluj a asociatie nevazatorilor, presedintele Ion Podosu pretinde ca a luat legatura cu dvs/compania, si ca, i-ati respins
solicitarile, pretextind ca, nu se poate.
da, sau nu?
este important, fata de relatia membrilor cu asociatia care in mod normal, trebuie sa ii reprezinte; suntem 2800 de orbi, din care muncim, 80, precizez
de asemenea ca, sistemul de anuntare a statiilor, este extrem de eficient, daca eeste calibrat bine.
Va multumesc pentru atentie si solicitudine,
Pentru alte detalii va stau la dispozitie, atat pe adresa de mail, cat si la numarul de telefon
0722782883
Cu stima,
Alin Feurdean
Nr.126 / mail
Către
<alin.feurdean@gmail.com>
sigur ca nu e cine stie ce, asta denota insa lipsa de receptivitate a filialei, la problemele serioase ale orbilor, altele decat mersul la crasma, jocul de table, si cenaclu literar... ion podosu.Ca răspuns la sesizarea dvs. înregistrată cu numărul de mai sus vă facem cunoscut faptul ca in luna februarie au avut loc sedinte de scoala personalului cu toti conducatorii auto din cadrul Autobazei Autobuze. Aceste aspecte au fost prelucrate cu personalul de bord si au fost foarte receptivi si binevoitori in a acorda sprijin persoanelor cu deficiente de vedere. In cursul lunii martie vom instrui si conducatorii de troleibuz.
In permanenta verificam functionarea corecta a mijloacelor de informare in salonul mijloacelor de transport.
Cu stima.
SERVICIUL EXPLOATARE
mai departe, le-am zis c t p-istilor, de campaniile derulate in oras, si, le-am cerut permisiunea sa afisam in autobuse, mesaje text, sugestive pe componenta.
iata discutia.
raspunsVa multumesc pentru raspuns;
el imi certifica faptul ca, asociatia de profil, nu s-a adresat dvs in scris cu nici o solicitare.
O fundatie de tineri orbi a realizat o campanie de informare stradala, si constientizare a opiniei publice, cu privire la procedurile si comportamentele
in relatia cu persoanele cu handicap; un spot al campaniei, se referea si la statia de autobus, si asertivitatea pietonilor/soferilor.
credeti ca, am putea pune in autobuse/trolebuse spotul respectiv, in format text?
va multumesc
Alin Feurdean
Acuma, credeti ca Pontes se poate implica in campania asta?Pentru afisaje in mijloacele de transport va rugam sa ne adresati o solicitare scrisa prin fax 0264/430931 .
evident ca nu putem pune spotul ala de pe radio, trebuie reformulat, da' asta nu e mare lucru.
si in fine, va invit sa formulam un protest, fata de filiala, pentru atitudinea manifestata.
Felicitări, Alin!
Uite cum cu o singură sesizare, şi cu puţină bună voinţă. accesibilizarea mijloacelor de transport e posibilă.
Te ajut şi eu la texte. Ele pot fi luate din broşurica pe care am scos-o anul trecut. Problema e cea financiară: cu ce bani vom realiza acele afişe?
Dacă autobuzele şi troleibuzele au sistem video, putem difuza filmuleţele "30 de secunde pentru bastonul alb".
Uite cum cu o singură sesizare, şi cu puţină bună voinţă. accesibilizarea mijloacelor de transport e posibilă.
Te ajut şi eu la texte. Ele pot fi luate din broşurica pe care am scos-o anul trecut. Problema e cea financiară: cu ce bani vom realiza acele afişe?
Dacă autobuzele şi troleibuzele au sistem video, putem difuza filmuleţele "30 de secunde pentru bastonul alb".
Toţi oamenii te aud când vorbeşti; prietenii însă înţeleg ce spui, iar cei mai buni prieteni sunt cei care pricep şi ceea ce n-ai spus în cuvinte.
(Anonim)
(Anonim)