Ochelari cu senzori pentru nevazatori
Moderator: Manu
Da, cam asa ceva. Chiar daca aparent recunoasterea scrisului de mana pare mai complicata fiindca o anumita litera poate avea foarte multe forme in functie de scrisul fiecaruia, recunoasterea scrisului inseamna procesarea unei singure imagini care nici nu trebuie facuta intr-un timp extrem de scurt, si in plus trebuie procesata o imagine bidimensionala, nu una in trei dimensiuni pentru care conteaza si distanta, departarea fata de obiectivul camerei. Aceasta distanta conteaza foarte mult.
Din fericire pentru noi, multe companii studiaza fix aceasta problema, si ma refer la Google plus alte cateva firme producatoare de masini care intentioneaza sa creeze masini care se conduc singure bazandu-se si pe detectarea in timp real a obstacolelor. Dupa ce acea tehnologie va fi chiar functionala si va fi ceva obisnuit sa cumperi o masina care se conduce singura s-ar putea sa se faca eforturi si pentru miniaturizarea dispozitivelor necesare, pentru imbunatatirea bateriilor ca sa putem si noi folosi un dispozitiv de dimensiuni rezonabile...
Eu insa cred ca acea tehnologie nu va fi a noastra, ci a copiilor copiilor nostri.
Din fericire pentru noi, multe companii studiaza fix aceasta problema, si ma refer la Google plus alte cateva firme producatoare de masini care intentioneaza sa creeze masini care se conduc singure bazandu-se si pe detectarea in timp real a obstacolelor. Dupa ce acea tehnologie va fi chiar functionala si va fi ceva obisnuit sa cumperi o masina care se conduce singura s-ar putea sa se faca eforturi si pentru miniaturizarea dispozitivelor necesare, pentru imbunatatirea bateriilor ca sa putem si noi folosi un dispozitiv de dimensiuni rezonabile...
Eu insa cred ca acea tehnologie nu va fi a noastra, ci a copiilor copiilor nostri.
-
- Locotenent - colonel
- Mesaje: 1063
- Membru din: 15 Mar 2008, 15:50
- Localitate: Cluj-Napoca
Sunt curios cum or fi pana la urma acele masini, dar eu cred ca nu vor tine mult cont de tipul opstacolului si de existenta lui. In plus pe strada in mod normal trebuie sa fie putine tipuri de opstacole. In Romania sigur ar fi date peste cap cand o aparea o vaca sau vreo turma de oi sau nea Vasile cu caruta pe autostrada.
Gruia
Cred ca vor putea detecta mai usor vacile si cainii vagabonzi decat gropile. Probabil ca si ele ar avea aceeasi problema in detectarea gropilor pe care o au si dispozitivele folosite de orbi (cum sunt ochelarii cu unde de exemplu). Oricum, eu vorbeam de aparitia unor masini functionale asa in general, adica mai exact in SUA sau in tarile civilizate. La noi...
O alta idee ar fi un dispozitiv sub forma unei manusi; sa zicem ca principiul ei ar fi undele infrarosii; odata trasa pe mana sa permita pipairea in fata pe o distanta de 5-6 metri. Cu cat un obiect astfel detectat ar fi mai solid/compact, cu atat perceptia lui sa fie mai acuta. Asta chiar ar fi grozav...
Cornel
un automobil autonom din punct de vedere al orientarii ar fi viabil odata cu revolutionarea ideei de drum: soseaua/autostrada ect' ar trebui inlocuite cu un fel de tevi de fapt niste tuburi prin care monopostul sa treaca; cred ca s-ar putea ajunge la viteze comparabile cu ale avionului; in plus s-ar reduce riscul accidentelor, vorba aia: ar merge ca din tun...
Cornel
Razele infrarosii sunt unde luminoase, si nu sunt reflectate intotdeauna de catre corpurile intalnite exact catre emitator pentru a putea fi analizate si a se stabili daca in fata exista un obiect si la ce distanta. In plus, ele sunt cam prea rapide, cred ca circula si ele cu viteza luminii, asa ca pentru emitator ar fi greu de depistat daca o lumina a parcurs un metru si s-a intors inapoi sau a parcurs zece metri. Receptorul ar trebui sa poata depista diferente extrem de mici de viteza.
Mai degraba cred ca s-ar putea imbunatati tehnologia folosita de sonare adica bazata pe unde sonore, cum este si cazul ochelarilor cu ultrasunete, sau in natura cazul liliecilor.
Problema este ca noi nu o sa ne putem niciodata compara cu liliecii, din cel putin doua motive. Primul este acela ca liliecii au emitatorul si detectorul in dotare, asa ca pot receptiona direct rezultatele cercetarii, acesta fiind un simt al lor cum este pipaitul pentru noi. Noi insa putem doar simti tactil cum vibreaza un baston sau o pereche de ochelari daca avem grija sa si indreptam dispozitivul catre obiectul catre care ne apropiem. Iar in al doilea rand, liliecii nu au nevoie de nimic in afara de corpul lor ca sa se deplaseze, asa ca orice le apare in apropiere trebuie evitat. Noi insa avem nevoie de pamant, fara care nu ne putem deplasa, iar daca in pamant apare o groapa sau un canal dupa vizita unor tigani intreprinzatori, nu am putea depista acea groapa. Ar fi foarte util daca ar putea cineva inventa un dispozitiv de depistat gropi. Obstacolele din fata si de la nivelul capului se pot depista cu ochelarii cu ultrasunete daca au o marime cat de cat depistabila, dar in afara de baston nu cred ca exista o metoda mai moderna de depistare a gropilor.
Si eu m-am intrebat de ce oare nu a construit cineva un dispozitiv de detectare cu ultrasunete pe care sa il tii in mana, fara sa fie atasat la un baston sau ochelari. Cred ca raspunsul este ca... nu ar fi prea util fiindca care orb s-ar incumeta sa se plimbe cu asa ceva prin oras, fara baston. El nu depisteaza nici bordurile, nici scarile, nici gropile, nici stalpisorii. Cam la fel ar fi si daca ar avea forma de manusa.
Nu prea vad cum ar trebui sa functioneze acele masini care circula prin tuburi, mai ales daca ar circula cu viteza mare. Cate masini ar putea circula astfel? Sau fiecare masina ar trebui sa aiba propriul tub prin care sa poata merge oriunde? Nu prea pare posibil. La noi guvernul intentioneaza sa desfiinteze jumatate si din caile ferate fiindca cica nu are bani sa le intretina. Altii macar construiesc cai ferate de mare viteza, la noi se desfiinteaza si cele existente...
Mai degraba cred ca s-ar putea imbunatati tehnologia folosita de sonare adica bazata pe unde sonore, cum este si cazul ochelarilor cu ultrasunete, sau in natura cazul liliecilor.
Problema este ca noi nu o sa ne putem niciodata compara cu liliecii, din cel putin doua motive. Primul este acela ca liliecii au emitatorul si detectorul in dotare, asa ca pot receptiona direct rezultatele cercetarii, acesta fiind un simt al lor cum este pipaitul pentru noi. Noi insa putem doar simti tactil cum vibreaza un baston sau o pereche de ochelari daca avem grija sa si indreptam dispozitivul catre obiectul catre care ne apropiem. Iar in al doilea rand, liliecii nu au nevoie de nimic in afara de corpul lor ca sa se deplaseze, asa ca orice le apare in apropiere trebuie evitat. Noi insa avem nevoie de pamant, fara care nu ne putem deplasa, iar daca in pamant apare o groapa sau un canal dupa vizita unor tigani intreprinzatori, nu am putea depista acea groapa. Ar fi foarte util daca ar putea cineva inventa un dispozitiv de depistat gropi. Obstacolele din fata si de la nivelul capului se pot depista cu ochelarii cu ultrasunete daca au o marime cat de cat depistabila, dar in afara de baston nu cred ca exista o metoda mai moderna de depistare a gropilor.
Si eu m-am intrebat de ce oare nu a construit cineva un dispozitiv de detectare cu ultrasunete pe care sa il tii in mana, fara sa fie atasat la un baston sau ochelari. Cred ca raspunsul este ca... nu ar fi prea util fiindca care orb s-ar incumeta sa se plimbe cu asa ceva prin oras, fara baston. El nu depisteaza nici bordurile, nici scarile, nici gropile, nici stalpisorii. Cam la fel ar fi si daca ar avea forma de manusa.
Nu prea vad cum ar trebui sa functioneze acele masini care circula prin tuburi, mai ales daca ar circula cu viteza mare. Cate masini ar putea circula astfel? Sau fiecare masina ar trebui sa aiba propriul tub prin care sa poata merge oriunde? Nu prea pare posibil. La noi guvernul intentioneaza sa desfiinteze jumatate si din caile ferate fiindca cica nu are bani sa le intretina. Altii macar construiesc cai ferate de mare viteza, la noi se desfiinteaza si cele existente...
stiu ca sunt ochelari pentru vederea de noapte care functioneaza pe baza asta - infrarosii... o groapa ar putea fi detectata pipaind pavajul, cu manusa miraculoasa ha ha, la un moment dat ar trebui sa se simta o diferenta mai accentuata.
Asa cum autostrazile au patru sau chiar opt benzi pe un sens, si aici, ar fi vreo 10- 12 tuburi. De exemplu, de la Cluj la Bucuresti e clar ca am avea in felu asta trafic relaxat. Fiecare masina odata inscrisa pe teava ar avea o viteza constanta asa ca sa nu poata ajunge sau sa fie ajunsa din spate. Evident ca totul ar fi monitorizat de calculatoare; de altfel, cam asa ceva e si tunelul de sub Marea Manecii, doar ca e folosit exclusiv de tren... Altfel e cam greu pentru ca, dupa cum zicea Gruia, imprevizibilul aparitiei unei vaci, sau chiar a unui betiv ar fi inevitabil. Numai ca din momentu asta practic nu mai vorbim de automobile, ci de un fel de autovagoane autonome.
Asa cum autostrazile au patru sau chiar opt benzi pe un sens, si aici, ar fi vreo 10- 12 tuburi. De exemplu, de la Cluj la Bucuresti e clar ca am avea in felu asta trafic relaxat. Fiecare masina odata inscrisa pe teava ar avea o viteza constanta asa ca sa nu poata ajunge sau sa fie ajunsa din spate. Evident ca totul ar fi monitorizat de calculatoare; de altfel, cam asa ceva e si tunelul de sub Marea Manecii, doar ca e folosit exclusiv de tren... Altfel e cam greu pentru ca, dupa cum zicea Gruia, imprevizibilul aparitiei unei vaci, sau chiar a unui betiv ar fi inevitabil. Numai ca din momentu asta practic nu mai vorbim de automobile, ci de un fel de autovagoane autonome.
Cornel
- Manu
- General de divizie
- Mesaje: 4120
- Membru din: 02 Feb 2007, 01:15
- Localitate: Cluj-Napoca
- Contact:
Parca in Asimov era un mijloc de transport asemanator cu aceste tuburi, prin volumul 1 al Fundatiei, in plin imperiu daca nu confund.
Cred ca ar fi o solutie, pana la urma totul ar putea fi dirijat, s-ar pune cu timpul si vocea Eloquence pe vagonase si am putea bifa de exemplu la un moment dat pe drum sa intre intr-o ramura a tubului de tip parcare, de unde sa te cobori pe o scarita la un bar sau hotel...
Ma si gândesc la cele care obisnuiau sa faca trotoarul... cum vor face ele tubul...
Totusi, poate nici nu ar fi nevoie de unt ub, ci doar de o linie, ce rost ar avea sa fie inchisa treaba?
Eu când se vorbea de masinile acelea care merg singure... ma gândeam totusi la ceva linie de ghidaj...
Cred ca ar fi o solutie, pana la urma totul ar putea fi dirijat, s-ar pune cu timpul si vocea Eloquence pe vagonase si am putea bifa de exemplu la un moment dat pe drum sa intre intr-o ramura a tubului de tip parcare, de unde sa te cobori pe o scarita la un bar sau hotel...
Ma si gândesc la cele care obisnuiau sa faca trotoarul... cum vor face ele tubul...
Totusi, poate nici nu ar fi nevoie de unt ub, ci doar de o linie, ce rost ar avea sa fie inchisa treaba?
Eu când se vorbea de masinile acelea care merg singure... ma gândeam totusi la ceva linie de ghidaj...
Errare humanum est, sed perseverare diabolicum...
In forum linguae Latinae venite! (via est: www.limbalatina.ro)
In forum linguae Latinae venite! (via est: www.limbalatina.ro)
Cred ca discutia ar trebui mutata in sectiunea literatura SF. )
Exista intr-adevar ochelari si binocluri cu care se poate vedea in infrarosu, insa sunt utili pentru a vedea cat de cat noaptea. Rezultatul este interpretat de vederea umana totusi.
In cazul nostru nu vad de ce ar trebui sa se foloseasca lumina infrarosie cand se poate folosi foarte bine lumina obisnuita (cu ajutorul unei camere de luat vederi). Doar ca ambele rezultate trebuie interpretate de vederea umana. Or daca noi nu ne putem folosi de asa ceva, atunci un computer trebuie sa o faca si aici este marea problema fiindca trebuie sa o faca intr-un timp extrem de scurt, cu un consum mic de energie, folosind niste algoritmi care nu au fost inventati inca.
Nu prea se pot recunoaste satisfacator nici simple imagini bidimensionale, nici vorba de cele tridimensionale si inca intr-o continua miscare.
In legatura cu transportul, noua orbilor ne-ar placea evident sa existe mijloace cat mai stabile si cat mai organizate fiindca ne-ar fi mai accesibile. Putem insa vedea ca vazatorii prefera in primul rand libertatea de miscare, ca sa se poata opri oriunde doresc, cand doresc. Daca in urma cu doua zeci de ani trenul era in mare voga, acum cand pretul masinilor s-a redus foarte mult, plus ca exista si diverse modalitati de finantare pentru a fi cumparate in rate sau in leasing, au aparut o multime de masini si mult mai putini sunt cei care circula cu trenul. Ba au aparut si mult mai multe linii de transport intre orase cu autobuzul.
A mai aparut in trecut idea unor mijloace de transport care sa circule prin tuburi, dar s-au pus multe probleme cum ar fi aerisirea, sau ce se intampla daca are cumva loc un incendiu etc, asa ca nu am auzit ca vreo tara sa incerce sa construiasca asa ceva. Unele tari au construit insa linii de cale ferata de mare viteza. Acestea pot fi intr-adevar foarte utile. Noi romanii suntem insa in faza in care ne zbatem sa construim cat mai multe autostrazi, insa doar pe hartie, nu si in practica.
Exista intr-adevar ochelari si binocluri cu care se poate vedea in infrarosu, insa sunt utili pentru a vedea cat de cat noaptea. Rezultatul este interpretat de vederea umana totusi.
In cazul nostru nu vad de ce ar trebui sa se foloseasca lumina infrarosie cand se poate folosi foarte bine lumina obisnuita (cu ajutorul unei camere de luat vederi). Doar ca ambele rezultate trebuie interpretate de vederea umana. Or daca noi nu ne putem folosi de asa ceva, atunci un computer trebuie sa o faca si aici este marea problema fiindca trebuie sa o faca intr-un timp extrem de scurt, cu un consum mic de energie, folosind niste algoritmi care nu au fost inventati inca.
Nu prea se pot recunoaste satisfacator nici simple imagini bidimensionale, nici vorba de cele tridimensionale si inca intr-o continua miscare.
In legatura cu transportul, noua orbilor ne-ar placea evident sa existe mijloace cat mai stabile si cat mai organizate fiindca ne-ar fi mai accesibile. Putem insa vedea ca vazatorii prefera in primul rand libertatea de miscare, ca sa se poata opri oriunde doresc, cand doresc. Daca in urma cu doua zeci de ani trenul era in mare voga, acum cand pretul masinilor s-a redus foarte mult, plus ca exista si diverse modalitati de finantare pentru a fi cumparate in rate sau in leasing, au aparut o multime de masini si mult mai putini sunt cei care circula cu trenul. Ba au aparut si mult mai multe linii de transport intre orase cu autobuzul.
A mai aparut in trecut idea unor mijloace de transport care sa circule prin tuburi, dar s-au pus multe probleme cum ar fi aerisirea, sau ce se intampla daca are cumva loc un incendiu etc, asa ca nu am auzit ca vreo tara sa incerce sa construiasca asa ceva. Unele tari au construit insa linii de cale ferata de mare viteza. Acestea pot fi intr-adevar foarte utile. Noi romanii suntem insa in faza in care ne zbatem sa construim cat mai multe autostrazi, insa doar pe hartie, nu si in practica.