Buna ziua,
Ne-ar interesa sa gasim o metoda adecvata pentru a-i familiariza pe nevazatori cu sunetele 3D. Nici in realitate, nici macar in prezenta simtului vizual, acuratetea de localizare nu este perfecta, cu atat mai putin in cazul unui Virtual Auditory Display care utilizeaza sunete procesate. Insa, credem noi, aceasta acuratete de perceptie auditiva poate fi semnificativ imbunatatita prin training si invatare.
Pentru persoanele cu vedere normala, am creat o aplicatie de antrenare ce consta in miscarea cursorului mouse-ului in interiorul unui cerc (utilizatorul vede unghiul pe care il face pointer-ul mouse-ului) si aude in acelasi timp sunetul 3D corespunzator acelei pozitii. Practic, aplicatia oferea feedback prin intermediul vazului (vezi unghiul si inveti sunetul concomitent).
Cum credeti ca ar putea nevazatorii beneficia de o aplicatie de antrenare a perceptiei spatiale? Cum credeti ca am putea furniza feedback in aceasta situatie? Considerati ca un screen reader care sa citeasca unghiurile sau o aplicatie care sa codifice variatia unghiului cu amplitudinea sunetului ar fi utila?
V-as fi extrem de recunoscatoare daca m-ati putea ajuta cu cateva sugestii in aceasta privinta. Cum v-ar fi dvs mai usor sa invatati si sa va orientati spatial, cum percepeti geometria in spatiu si unghiurile?
Va multumesc anticipat!
Imbunatatirea capacitatii de localizare a sunetelor
Moderator: Manu
Personal consider ca cea mai buna este "metoda ceasului": pozitiile sunt indicate prin orele de pe cadranul unui ceas virtual, utilizatorul aflandu-se in centru, cu fata spre ora 12. Astfel 3 e la dreapta, 9 la stanga etc. Precizia nu e foarte ridicata, dar are avantajul ca iti dai seama rapid de pozitie. Eu inteleg si in grade, doar ca imi ia ceva timp pana imi imaginez...
Despre auditory displays si hRtF se poate discuta o gramada... Un alt motiv din care nu e precis e ca, in general, se folosesc masuratori HRTF generice, facute pe un "dummy headd" sau pe oameni care s-au oferit sa participe la proiecte de cercetare de genul. Ar fi interesanta o aplicatie care sa permita ajustarea parametrilor HRTF prin testare, wsa tot auzi sunete si parametrii sa se modifice pana cand le auzi in pozitia si la distanta corecte. S-ar putea sa nu fie viabil, sa fie prea multe variatii de testat, n-am studiat in detaliu matematica din spate. Chiar si posibilitatea fiecaruia de a-si masura HRTF-urile in laborator ar fi ok.
Intr-adevar, se pare ca exercitiul ajuta. Un nevazator care a scris o biblioteca de HRTF pretinde ca din ce in ce o foloseste, din ce in ce e mai precis in localizarea sunetelor.
Despre auditory displays si hRtF se poate discuta o gramada... Un alt motiv din care nu e precis e ca, in general, se folosesc masuratori HRTF generice, facute pe un "dummy headd" sau pe oameni care s-au oferit sa participe la proiecte de cercetare de genul. Ar fi interesanta o aplicatie care sa permita ajustarea parametrilor HRTF prin testare, wsa tot auzi sunete si parametrii sa se modifice pana cand le auzi in pozitia si la distanta corecte. S-ar putea sa nu fie viabil, sa fie prea multe variatii de testat, n-am studiat in detaliu matematica din spate. Chiar si posibilitatea fiecaruia de a-si masura HRTF-urile in laborator ar fi ok.
Intr-adevar, se pare ca exercitiul ajuta. Un nevazator care a scris o biblioteca de HRTF pretinde ca din ce in ce o foloseste, din ce in ce e mai precis in localizarea sunetelor.
Vortex Website
Maximum de confort, cu minimum de efort.
Maximum de confort, cu minimum de efort.
Am inteles ca este vorba despre sunete 3D, dar ca utilizatorii vazatori trebuie sa miste cursorul intr-un cerc care este doar 2D, deci nu stiu daca este vorba despre o perceptie 3D sau 2D a sunetului.
In orice caz, probabil ca nevazatorilor le-ar fi mai utila o depistare a surselor sunetului in plan decat in spatiu, fiindca mai rar trebui sa se orienteze in functie de sunete care vin de jos sau de sus.
Oamenii nu pot in general sa detecteze pozitia sunetelor cu o mare acuratete chiar daca sunt vazatori, caci si vazatorii se ajuta si de vedere pentru a depista mai exact care ar putea fi aceasta sursa, iar daca ar fi legati la ochi, ar putea probabil detecta chiar mai dificil sursa sunetului decat nevazatorii.
Din acest motiv, nevazatorii se orienteaza dupa metoda ceasului pe care a descris-o Vortex, aceasta metoda fiind suficient de precisa in caz ca este vorba despre sunete 2D. De aceea am vrut sa lamuresc daca este vorba despre sunete 3D sau 2D. Daca trebuie detectata sursa sunetelor in spatiu, atunci ar fi nevoie de o notare mai complicata si mai dificil de urmarit si care nu ar fi extraordinar de utila orbilor, dupa cum am spus.
Dupa cum am discutat mai demult despre Virtual Barber Shop:
http://www.youtube.com/watch?v=IUDTlvagjJA
Este destul de dificil daca nu imposibil sa detectam daca sunetul are o sursa perfect frontala sau perfect dorsala. In cazul acelui clip am primit o informatie care ne-a facut sa ne imaginam ca anumite sunete vin din spate, stiind ca frizerul sta de obicei in spate, nu in fata, dar daca nu am fi avut aceasta informatie iar clipul ar fi prezentat pur si simplu sunete care ar putea foarte bine sa vina si din fata si din spate, in conditiile utilizarii unor casti, cand forma lobului urechii nu are nicio importanta, ar fi fost cam greu sau imposibil sa stim daca un sunet ar fi venit din fata sau din spate.
In afara acestei probleme, ma intreb... oare nevazatorii au o problema in detectarea sursei sunetelor? Evident, cu aproximatie) Asta evident, daca nu au o problema suplimentara legata de auz.
In orice caz, probabil ca nevazatorilor le-ar fi mai utila o depistare a surselor sunetului in plan decat in spatiu, fiindca mai rar trebui sa se orienteze in functie de sunete care vin de jos sau de sus.
Oamenii nu pot in general sa detecteze pozitia sunetelor cu o mare acuratete chiar daca sunt vazatori, caci si vazatorii se ajuta si de vedere pentru a depista mai exact care ar putea fi aceasta sursa, iar daca ar fi legati la ochi, ar putea probabil detecta chiar mai dificil sursa sunetului decat nevazatorii.
Din acest motiv, nevazatorii se orienteaza dupa metoda ceasului pe care a descris-o Vortex, aceasta metoda fiind suficient de precisa in caz ca este vorba despre sunete 2D. De aceea am vrut sa lamuresc daca este vorba despre sunete 3D sau 2D. Daca trebuie detectata sursa sunetelor in spatiu, atunci ar fi nevoie de o notare mai complicata si mai dificil de urmarit si care nu ar fi extraordinar de utila orbilor, dupa cum am spus.
Dupa cum am discutat mai demult despre Virtual Barber Shop:
http://www.youtube.com/watch?v=IUDTlvagjJA
Este destul de dificil daca nu imposibil sa detectam daca sunetul are o sursa perfect frontala sau perfect dorsala. In cazul acelui clip am primit o informatie care ne-a facut sa ne imaginam ca anumite sunete vin din spate, stiind ca frizerul sta de obicei in spate, nu in fata, dar daca nu am fi avut aceasta informatie iar clipul ar fi prezentat pur si simplu sunete care ar putea foarte bine sa vina si din fata si din spate, in conditiile utilizarii unor casti, cand forma lobului urechii nu are nicio importanta, ar fi fost cam greu sau imposibil sa stim daca un sunet ar fi venit din fata sau din spate.
In afara acestei probleme, ma intreb... oare nevazatorii au o problema in detectarea sursei sunetelor? Evident, cu aproximatie) Asta evident, daca nu au o problema suplimentara legata de auz.